32 600 läst ·
222 svar
33k läst
222 svar
Smartast uppvärmning i norrländskt klimat på nybygge
Man brukar räkna med att man behöver kapacitet för 70w per kvadratmeter, ungefär. Kan både vara 60w och 90w också i nybygge. I ditt fall i ett så litet hus som 100kvm, runt 7kw. Det räcker en modern frånluftsvärmepump till för, utan elspets. Möjligen ett litet eltillskott under riktigt stränga förhållanden. Vill du lägga 250 000kr till så kan du borra efter bergvärme och installera ftx system för ventilationen. Men en frånluftsvärmepump skulle täcka dina behov inkl ventilation till ett lågt pris.E Eliza77 skrev:Tack för alla svar!
Vedpanna är nog inget alternativ då jag är själv och även är bortrest en del av året. Vill göra annat än att elda med min tid.
Solceller tänkte jag mest var till för att hjälpa till att driva värmepump och övriga elektriska delar.
När ni säger "rätt dimensionerad" luftvärmepump eller bergvärme hur stor skulle man behöva ha för ett liknande hus?
Jag bor mellan zon 7 och 8.
En frånluftsvärmepump klarar ju inte att värma ett hus helt själv. Värme förloras ju både genom väggar/fönster och varmvatten i avloppet. Om man däremot har många värmeproducerande elektriska appareater och välisolerat hus kanske det kan räcka. Apparater som datorer och mycken matlagning på spisen mm. När ingen är hemma är det väl knappast så mycket sådant, men har man en fin vespis så tenderar man att elda i den när det är kallt (egen erfarenhet), så det kanske räcker ändå. Se till att bygga en skorsten som tål längre eldande än bara för mys.K Karl Heinz skrev:Man brukar räkna med att man behöver kapacitet för 70w per kvadratmeter, ungefär. Kan både vara 60w och 90w också i nybygge. I ditt fall i ett så litet hus som 100kvm, runt 7kw. Det räcker en modern frånluftsvärmepump till för, utan elspets. Möjligen ett litet eltillskott under riktigt stränga förhållanden. Vill du lägga 250 000kr till så kan du borra efter bergvärme och installera ftx system för ventilationen. Men en frånluftsvärmepump skulle täcka dina behov inkl ventilation till ett lågt pris.
Vad menar du med att värme förloras genom väggar och fönster när man har frånluftspump? Det gäller förstås för all värme och inte bara den man får av en frånluftspump.ylven skrev:
En frånluftsvärmepump klarar ju inte att värma ett hus helt själv. Värme förloras ju både genom väggar/fönster och varmvatten i avloppet. Om man däremot har många värmeproducerande elektriska appareater och välisolerat hus kanske det kan räcka. Apparater som datorer och mycken matlagning på spisen mm. När ingen är hemma är det väl knappast så mycket sådant, men har man en fin vespis så tenderar man att elda i den när det är kallt (egen erfarenhet), så det kanske räcker ändå. Se till att bygga en skorsten som tål längre eldande än bara för mys.
Bergvärme+solceller+ Ftx bättre än så blir det nog inte i övre Norrland.E Eliza77 skrev:Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.
Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?
Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Kamin kommer finnas i huset och tillgång till ved från skogen.
Hur många av er som säger att en FLVP kommer att räcka till har varit med om att det är -35 grader på vintern?
Man kan välja att ha en lösning som inte räcker till och komplettera med ved (så gör jag där jag bor, men det är ju i Bohuslän), men man kan och bör, särskilt i nordligaste delen av Sverige, ha en dimensionering som gör att man klarar av en vecka med -35 grader utan att behöva komplettera med ved.
Vid -35 grader så behövs det drygt 50% mer energi än vid -15, så jag kan nog lova att en FLVP inte räcker till då utan att man använder elpatronen!
Solpaneler tillför ingenting när det behövs, så det kan vi helt glömma här. Elen är ju nästan gratis ändå, särskilt under våren och tidig sommar då solpanelerna ger mest.
Jag hade satsat på rejält tilltagen BVP som klarar värmebehovet vid -35.
Man kan välja att ha en lösning som inte räcker till och komplettera med ved (så gör jag där jag bor, men det är ju i Bohuslän), men man kan och bör, särskilt i nordligaste delen av Sverige, ha en dimensionering som gör att man klarar av en vecka med -35 grader utan att behöva komplettera med ved.
Vid -35 grader så behövs det drygt 50% mer energi än vid -15, så jag kan nog lova att en FLVP inte räcker till då utan att man använder elpatronen!
Solpaneler tillför ingenting när det behövs, så det kan vi helt glömma här. Elen är ju nästan gratis ändå, särskilt under våren och tidig sommar då solpanelerna ger mest.
Då får man ta igen det sommarhalvåret med midnattssol som steroider för produktionen.K Karl Heinz skrev:
Men visst solceller i Skåne är väl 10-20% mer effektiva på årsbasis men det betyder inte att det är värdelöst i norra Norrland.
Jo, det är det. De producerar mest under vårfloden...V Vanhedern skrev:
...så skall man ha solpaneler så skall man kunna räkna hem det i egen förbrukning, försäljning ger inte mycket iom att 60-öringen försvinner. Kanske om det är uppe i fjällen huset skall ligga. Då finns det ett uppvärmningsbehov under en stor del av året. Men pratar vi om mer kustnära? Knappast.
FLVP kan bara återvinna energiskillnaden mellan in och utluft, minus andra energiförluster.K Karl Heinz skrev:
Så du är begränsad till luftflödet du kan tolerera för ventilation, och vid en låg yttertemperatur blir effektiviteten så låg att det skulle vara effektivare att bara köra elpatron.
Redigerat:
Kompressorn tillför ju fortfarande energi, så det är fortfarande bättre än ren elpatron (till skillnad från LLVP och LVVP) vid riktigt kallt väder.H hapazard skrev:
Nej!! Också en gammal myt, ni är helt fast i gamla små kompressorer. De nya pumparna kyler ner luften till lägre temperatur än vad tempen är på inluften i friskluftsventilerna! Och du snackar strunt när du säger att "effektiviteten blir lägre än att körs ren elspets", vilket dravel.H hapazard skrev:
Man kan ju alltid hitta på extremväder för att rättfärdiga flera hundra tusen investerade i en uppvärmningslösning optimal för denna extrema vecka per år, eller dimensionera uppvärmningslösningen för klimatet övriga 51 veckor om året. Vissa orter i norrbottens inland är riktiga köldhål, men de flesta orter blir inte så kalla som du målar upp. I januari är medeltemperaturen vid bottenviken typ 5-7 minus, och längre inåt landet kan det vara ner till 20 minus i medeltemperatur som kallast. Har du bott norröver? Jag har bott flera vintrar rejält långt norr om kiruna.pacman42 skrev:
Hur många av er som säger att en FLVP kommer att räcka till har varit med om att det är -35 grader på vintern?
Kanske kan man acceptera lite elspets en vecka för att slippa borra 200m ner i marken och installera flera komplexa system för värme och ventilation för en förmögenhet.