Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.

Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?

Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Kamin kommer finnas i huset och tillgång till ved från skogen.

• Gilla
Nisse Hult64
  • Laddar…
Jag har ett nästan identiskt hus som du beskriver, byggt för tre år sedan i Vilhelminafjällen. Det används dock som fritidshus. Jag har en 6 kW elpatron som värmer vatten till golvvärmen, och en ganska stöddig kamin.
Elpatron är inte den energieffektivaste lösningen måhända men väldigt enkel och väldigt billig i inköp. Genom att köra elpatronen på dygnets billiga timmar har jag faktiskt lägre elförbrukning än mina grannar som har värmepump. Men för att få bygglov för ett åretruntboende krävs troligen någon form av värmepump?

Jag skulle nog ha undersökt förutsättningar för en luft-vatten värmepump, det finns modeller som klarar kallt klimat riktigt bra.
Solceller skulle jag öht inte överväga med nuvarande ersättningsmodell och på nordliga breddgrader.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Har du stor tillgång till ved kanske en vedpanna med stora tankar? I kombination med en modern frånluftsvärmepump, nibe F730 på 6,5kw. Nu får alla bergvärmegubbar fnatt men nibes nya inverterpumpar är väldigt bra lösning.

Håller med, skippa solcellerna. Tror det är svårt att få lönsamhet där, och har väl egentligen inte så mycket att göra med uppvärmningen.

Med värmepump, menar du luft/vatten värmepump då? Berg/jordvärme är ju också värmepumpar.

Om du inte tänker elda för den mesta värmen och ändå bygger med golvvärme så skulle jag kört bergvärme på dina breddgrader. Det bör ge lägst totalkostnad.

• Gilla
Emanuel Björnler och 5 till
  • Laddar…
surris
Rätt dimensionerat så ska en bergvärmepump gå väldigt billigt. De nya kan du även köra mot spotpriset på el. Sen är väl elpriset hyfsat stabilt i zon 1 och 2. Solceller ser jag som meningslöst för att hjälpa till med uppvärmningen, ger inte mycket effekt när det väl behövs.

Har du fri tillgång till ved så är det ju billigaste lösningen, sen en elpatron som stöd när ni är bortresta tex.

• Gilla
intrestin och 5 till
  • Laddar…
Varför skulle en bergvärmepump vara bättre än en kraftig frånluftsvärmepump? Bergvärmepumpen löser ju inte heller ventilationen.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
surris
K Karl Heinz skrev:
Varför skulle en bergvärmepump vara bättre än en kraftig frånluftsvärmepump? Bergvärmepumpen löser ju inte heller ventilationen.
Om du frågar mig? jag har inte jämfört bergvärmepumpen med frånluftsvärmepumpen. Jag svarade TS att en rätt dimensionerad bergvärmepump ska gå väldigt billigt.

• Gilla
Moltaz1 och 6 till
  • Laddar…
Jag citerade inte ditt inlägg :)
surris surris skrev:
Om du frågar mig? jag har inte jämfört bergvärmepumpen med frånluftsvärmepumpen. Jag svarade TS att en rätt dimensionerad bergvärmepump ska gå väldigt billigt.

• Gilla
Bogbygg och 2 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Tänkte inte riktigt på alternativet, men det är kanske inte säkert, en kalkyl behöver nog göras.

Men generellt så behöver ju frånluftare stöttning av elpatron när det är riktigt kallt, vilket jag tänker det kan vara rätt ofta på TS breddgrad, det behöver du inte i en korrekt dimensionerad BV installation. Och det finns ju ingen anledning att inte dimensionera korrekt om man bygger hela huset nytt.

• Gilla
Henk Henkerson och 2 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Tänkte inte riktigt på alternativet, men det är kanske inte säkert, en kalkyl behöver nog göras.

Men generellt så behöver ju frånluftare stöttning av elpatron när det är riktigt kallt, vilket jag tänker det kan vara rätt ofta på TS breddgrad, det behöver du inte i en korrekt dimensionerad BV installation. Och det finns ju ingen anledning att inte dimensionera korrekt om man bygger hela huset nytt.
Fel, gammal sanning baserat på äldre små on/off kompressorer som FLVP hade tidigare. Nibe f730/f750 kan utan problem värma ett hus om 100kvm beläget i norrbotten utan användning av elspets, särskilt om det eldas i en kamin delar av dygnet kalla dagar, eller om pumpen kombineras med en vedpanna.

• Gilla
Lina88 och 1 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Fel, gammal sanning baserat på äldre små on/off kompressorer som FLVP hade tidigare. Nibe f730/f750 kan utan problem värma ett hus om 100kvm beläget i norrbotten utan användning av elspets, särskilt om det eldas i en kamin delar av dygnet kalla dagar, eller om pumpen kombineras med en vedpanna.
Ja klarar den det (utan kombination av eldning) så är det absolut ett alternativ! Om jag byggde ett nytt hus skulle iaf. jag inte bygga värmesystemet på stödeldning i en kamin, men gärna att det går att stödelda om man har lust.

• Gilla
Slidden och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Vedpanna är nog inget alternativ då jag är själv och även är bortrest en del av året. Vill göra annat än att elda med min tid. :-)
Solceller tänkte jag mest var till för att hjälpa till att driva värmepump och övriga elektriska delar.

När ni säger "rätt dimensionerad" luftvärmepump eller bergvärme hur stor skulle man behöva ha för ett liknande hus?
Jag bor mellan zon 7 och 8.

surris
E Eliza77 skrev:
Tack för alla svar!
Vedpanna är nog inget alternativ då jag är själv och även är bortrest en del av året. Vill göra annat än att elda med min tid. :)
Solceller tänkte jag mest var till för att hjälpa till att driva värmepump och övriga elektriska delar.

När ni säger "rätt dimensionerad" luftvärmepump eller bergvärme hur stor skulle man behöva ha för ett liknande hus?
En Thermia Atlas 3-12kW och 200m borrning ska funka fint för ditt hus.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
E Eliza77 skrev:
Tack för alla svar!
Vedpanna är nog inget alternativ då jag är själv och även är bortrest en del av året. Vill göra annat än att elda med min tid. :)

Jag menar framförallt så att golvvärme/radiatorsystemet blir rätt dimensionerat, men anlitar du ett proffs så ska det inte vara några problem. Erfarenheter av dålig verkningsgrad med värmepumpar är oftast relaterade till äldre hus med radiatorsystem anpassade för eldning, sk. högtempsystem. Men i ett nybygge är det ju inget problem. Såklart måste även pump/borrhål räcka till, men det fixar din installatör också. Prova att begära in offerter på BV/frånluft etc. och be att få se deras beräkning om de tror pumpen kommer gå på elpatron något etc.

• Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.