9 424 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Smart styrning av frånluft
100 000kr lät billigt. 😆K Kahh77 skrev:3 olika offerter på paket för ca 100 000. Vi har drygt 300m2 i tre våningar, så ingen standard villa. Dilemmat med om det är otätt är inte bara effektivitet. I FTX är undertryck lågt inte ovanligt att man kan bomma lite och även få övertryck. Detta innebär risk för fuktskador då fuktig innerluft kan tryckas ut i otäta partier i väggkonstruktionen=fuktskador. Inte helt ovanligt enligt kommunens energirådgivare som jag rådfrågat. Där av finns risker med att installera FTX i ett otätt hus. Ska man installera FTX var hennes råd att riva innerväggar och installera ångspärr...Vilket inte är ett litet jobb.
Jag håller med att är allt korrekt inställt så kan inget inträffa. Men kan man säkra det över tid? Detta var rådet jag fick i allafall och de finns de som fått problem. Fullt möjligt p.g.a felaktig installationJohannes Carlsson skrev:
Vill bara dementera ett faktafel så det inte blir ryktesspridning.
Ett korrekt installerat FTX system ger inte någon ökad fuktrisk i något hus utan tvärtom. Du har kontrollerad ventilation i alla rum med styrd tilluft och frånluft. Fläktarna ska ställas in så det är ett konstant undertryck i huset så det blir minskat fukttryck in i väggarna.
Hus behöver inte vara täta för att FTX skall fungera bra. Täta väggar har dock bättre energiprestanda
Ekonomiskt eller om man tjänar in fläktarnas driftsenergi kan diskuteras. Doch har man konsekvent god ventilation och komfort oavsett väder till skillnad från självdrag.
Problemet ligger i att trycket i huset driver. Ju större läckage du har desto större obalans mellan in och ut luft krävs för undertryck. Trycken ändras med utomhus temp, troligen dessutom mer i ett otätthus då självdrag ökar då yttertemp sjunker. Driver troligenäven i takt med att filtret blir tätare mm. Kanske finns moderna system som reglerar detta automatiskt och även väger in självdrag? Alternativt viktigt med installatör som har känsla för vilken marginal som krävs för olika hus, samt kontroll. Som sagt min energirådgivare avrådde från FTX om vi inte tätar huset som är från 50-talet. Finns en heldel seriösa artiklar på nätet kopplat till detta=inte påhitt alls eller falsk ryktesspridning ifall man nu inte anser att RISE forskare med fler pratar i nattmössan. Men problematiken kan absolut vara överdriven??? Det kan jag inte uttala mig om. Uppenbart har ju väldigt många FTX installerat utan problem och de är mycket nöjda. Länkar med exempel finns nedan. Youtube klipp RISE mm från 2022.Johannes Carlsson skrev:
Vill bara dementera ett faktafel så det inte blir ryktesspridning.
Ett korrekt installerat FTX system ger inte någon ökad fuktrisk i något hus utan tvärtom. Du har kontrollerad ventilation i alla rum med styrd tilluft och frånluft. Fläktarna ska ställas in så det är ett konstant undertryck i huset så det blir minskat fukttryck in i väggarna.
Hus behöver inte vara täta för att FTX skall fungera bra. Täta väggar har dock bättre energiprestanda
Ekonomiskt eller om man tjänar in fläktarnas driftsenergi kan diskuteras. Doch har man konsekvent god ventilation och komfort oavsett väder till skillnad från självdrag.
Som energiingenjör så borde man åtminstone nästan vara ekonomiskt oberoende.K Kahh77 skrev:Nix inte egenpåhittat finns bara ovanligt i Sverige, vanligare i mellan Europa. Önskar bara jag kommit på något så smart själv😉Finns även forsknings rapport, testvilla i Falun. Enligt den är energibesparingen ungefär samma som för FTX. Så bra lär inte jag lyckas med styrningen men blir garanterat bättre än traditionell frånluft. Jag är energiingenjör och tycker detta är roligt och vill spara energi inte bara pengar. Vi bor 5 personer på 300 m2, som då enligt norm ska ventileras lika per kvm som om vi bott på 120 m2. Har CO2 mätare i sovrummet och om nätterna är luften dålig i övrigt absolut inte. Varför ventilera hela tiden? Som att lämna vattnet på hela tiden för de gånger per dygn det behövs. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag valt FTX med smartstyrning. Men då jag har bergvärme är det smartare att lägga de pengarna på solceller eller, nyare element osv om agendan är energieffektivisering.
Själv jobbar jag inom energisektorn och hade inte haft några problem eller betänkligheter med att ordna ett FTX….om jag nu inte skulle få lust att experimentera.
Som ren energibesparing, rent ekonomiskt, så är väl kanske inte FTX något som man gör någon vinst på. Men kombinationen med just det den är till för, ventilation, och att värmeåtervinningen är ok gör att det är en bra lösning för de flesta.
Per kvadratmeter så ska de flesta hus ventileras lika mycket. Från en etta i Brunflo till Drottningholm…..nja, inte riktigt. Husen bör ventileras lika mycket per volym egentligen, så Drottningholm ska nog ventileras mer per kvadratmeter då det säkert är mer än 2,4m takhöjd.
Ett väldigt stort hus med få invånare har å andra sidan relativt lågt fukttillskott jämfört med en mindre villa med en barnfamilj och tillhörande husdjur. Så jag skulle säga att ventilationsbehovet per kubikmeter är lägre för Drottningholms slott än villan.A Antemoo skrev:
Jag tänker att den största fördelen med FTX är bra luft vilket är hälsosamt för både husets och boendes hälsa, energibesparingen kommer i andra hand.A Antemoo skrev:Som energiingenjör så borde man åtminstone nästan vara ekonomiskt oberoende.
Själv jobbar jag inom energisektorn och hade inte haft några problem eller betänkligheter med att ordna ett FTX….om jag nu inte skulle få lust att experimentera.
Som ren energibesparing, rent ekonomiskt, så är väl kanske inte FTX något som man gör någon vinst på. Men kombinationen med just det den är till för, ventilation, och att värmeåtervinningen är ok gör att det är en bra lösning för de flesta.
Per kvadratmeter så ska de flesta hus ventileras lika mycket. Från en etta i Brunflo till Drottningholm…..nja, inte riktigt. Husen bör ventileras lika mycket per volym egentligen, så Drottningholm ska nog ventileras mer per kvadratmeter då det säkert är mer än 2,4m takhöjd.
Vi har bara mekanisk frånluft och det funkar väl sådär, tycker det kan bli rätt unket i sovrum om man sover med dörrarna stängda. Men i dagens ränteläge och höga kostnader får det vänta med en eventuell investering, iaf i några år.
Men 0.35l/kvadrat är lite trubbigt. En barnfamilj där det badas, tvättas och lagas mat hela tiden tillför ju mycket mer fukt än en ensamstående pensionär.
Ja, fast om det bor 350 pers och 70 hundar på Drottningholm, så blir det annat.useless skrev:
Det samma gäller en etta. Bor det 5 pers och husdjur i ettan så måste även den ventileras rejält per kvm.
Ser på nätet att det finns två läger. För och emot FTX. Denna tråd handlade inte om det utan om smartstyrning. Tänker är man intresserad av att installera FTX får man väll läsa på och bilda sig sin egen uppfattning. Min avsikt var inte att skapa en debatt runt detta.
Nja ekonomiskt oberoende som energiingenjör, du skojar. Det är nog inte ens vår VD😉 Min fråga gällde inte FTX, det är säkert bra men jag är intresserad av intelligent frånlutsyrning.A Antemoo skrev:Som energiingenjör så borde man åtminstone nästan vara ekonomiskt oberoende.
F Fideliox skrev:
Vi sköt på problemet, blir en senare fråga. Men tror det kommer bli någon form av enklare smart styrning. I fall nu inte staten skjuter in bidrag för energieffektivisering till fler än de med direktverkande el.H hrundi skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden