2 128 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Mekanisk frånluft - smart styrning?
Hus från 74. Ska byta byta takfläkt till vår mekaniska ventilation. Fram tills nu har köksfläkten haft ett vred som har startat takfläkten och den har sedan gått en viss tid med ökat flöde från kök och badrum och sedan slagit av. Jag tror därför att tidigare ägare egentligen bara haft självdrag stora dela av tiden förutom vid dusch och matlagning.
VI bor i norra Sverige och har stora kostnader för fjärrvärme.
Min fråga - finns det några smarta sätt att styra mekanisk frånluft? Om det ska vara ett visst konstant flöde kommer väl sannolikt värmeförlusterna öka ytterligare jfrt tidigare självdrag. Funderar på om man kan styra så att fläkten går igång en viss tid varje timme, finns också möjlighet att ex ha ngn sensor i badrum så att fläkten går igång automatiskt vid dusch?
Tack på förhand
VI bor i norra Sverige och har stora kostnader för fjärrvärme.
Min fråga - finns det några smarta sätt att styra mekanisk frånluft? Om det ska vara ett visst konstant flöde kommer väl sannolikt värmeförlusterna öka ytterligare jfrt tidigare självdrag. Funderar på om man kan styra så att fläkten går igång en viss tid varje timme, finns också möjlighet att ex ha ngn sensor i badrum så att fläkten går igång automatiskt vid dusch?
Tack på förhand
Vid samtal med vent-firma hade de inte kunskap om några styrsystem. Förstår att fantasi sätter gränser men jag kan ingenting inom detta område. Föreställde mig att det kanske fanns ngn som ex levererar frånluftsfläkt och tillhörande lösning för att styra det
Klicka här för att svara