9 424 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Smart styrning av frånluft
Du verkar ha missförstått hur produkten ska installerad samt att man inte har den i sovrum och även styr tilluften.K Kahh77 skrev:Faktiskt så finns det. Healthbox är ett exempel, har sett någon till liknande men inte i Sverige. Vi har ett stort hus FTX skulle gå på 150000, det är inte värt det när man har bergvärme. Dessutom är FTX en fuktrisk i gammalt hus om man inte får helt tätt...Det innebär också att luften kan tjuvdra och FTX blir inte så effektiv om stora flöden bypasas. Räknar med en besparingar på drygt 2000 sek per år med FTX nu med bundet 1kr/kwh, bor i Norrland. Möjligen blir det en Healthbox eller enkelt hemmabygge, FTX nix.
”Tilluften av frisk luft sker genom fönsterventiler eller luftintag i fasaden utan besvärande drag eller buller.
Frånluft sker från våtrum och kök. Med vårt Smartzone-system kan även frånluft tas från sovrum för att erhålla dokumenterat bättre inneklimat än svensk norm.”
Stämmer det är indirekt styrning av tilluften skulle jag säg...Från luften tas i detta fall inte bara från badrum och kök utan även från sovrum. Om bara sovrummet har dålig luft sugs luft endast där. Blir mycket energi effektivare än klassisk frånluft. Nackdelen är ju att det också kommer suga från intilliggande rum men gissar högst flöde in närmast utsuget. Denna princip kräver styrningav frånlufts ventilerna, tilluftenstyrs bara passivt.Jonatan79 skrev:
Du verkar ha missförstått hur produkten ska installerad samt att man inte har den i sovrum och även styr tilluften.
”Tilluften av frisk luft sker genom fönsterventiler eller luftintag i fasaden utan besvärande drag eller buller.
Frånluft sker från våtrum och kök. Med vårt Smartzone-system kan även frånluft tas från sovrum för att erhålla dokumenterat bättre inneklimat än svensk norm.”
Du hittar nu på ett eget "system" som inte används i världen (vad jag vet). Troligen är detta system krångligare och inte bättre än de som redan är utprovade...K Kahh77 skrev:Stämmer det är indirekt styrning av tilluften skulle jag säg...Från luften tas i detta fall inte bara från badrum och kök utan även från sovrum. Om bara sovrummet har dålig luft sugs luft endast där. Blir mycket energi effektivare än klassisk frånluft. Nackdelen är ju att det också kommer suga från intilliggande rum men gissar högst flöde in närmast utsuget. Denna princip kräver styrningav frånlufts ventilerna, tilluftenstyrs bara passivt.
Vill inte knäppa dig på näsan , utan mer informera så att du inte kastar iväg pengar och jobb utan att förbättra saken, kanske tom förvärra
80000 kr för några sensorer och en puck bakom ratten till fläkten😂K Kahh77 skrev:Ska byta fönster, blir frisk luft ventiler I dessa. Hittar jag några elstyrda spjäll till vettigt pris tänkte jag se om jag kan dela upp och dra frånluft från respektive sovrum...Detta så jag effektivt säger där det behövs. Finns ett företag som enhet som heter healthbox...Gör just detta men 80000 som de vill ha för paketet till vårt hus var för saftigt.
Herregud jag borde starta företag
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Vill bara dementera ett faktafel så det inte blir ryktesspridning.K Kahh77 skrev:Faktiskt så finns det. Healthbox är ett exempel, har sett någon till liknande men inte i Sverige. Vi har ett stort hus FTX skulle gå på 150000, det är inte värt det när man har bergvärme. Dessutom är FTX en fuktrisk i gammalt hus om man inte får helt tätt...Det innebär också att luften kan tjuvdra och FTX blir inte så effektiv om stora flöden bypasas. Räknar med en besparingar på drygt 2000 sek per år med FTX nu med bundet 1kr/kwh, bor i Norrland. Möjligen blir det en Healthbox eller enkelt hemmabygge, FTX nix.
Ett korrekt installerat FTX system ger inte någon ökad fuktrisk i något hus utan tvärtom. Du har kontrollerad ventilation i alla rum med styrd tilluft och frånluft. Fläktarna ska ställas in så det är ett konstant undertryck i huset så det blir minskat fukttryck in i väggarna.
Hus behöver inte vara täta för att FTX skall fungera bra. Täta väggar har dock bättre energiprestanda
Ekonomiskt eller om man tjänar in fläktarnas driftsenergi kan diskuteras. Doch har man konsekvent god ventilation och komfort oavsett väder till skillnad från självdrag.
Har ni kollat på termostatstyrda tilluftsventiler?K Kahh77 skrev:Faktiskt så finns det. Healthbox är ett exempel, har sett någon till liknande men inte i Sverige. Vi har ett stort hus FTX skulle gå på 150000, det är inte värt det när man har bergvärme. Dessutom är FTX en fuktrisk i gammalt hus om man inte får helt tätt...Det innebär också att luften kan tjuvdra och FTX blir inte så effektiv om stora flöden bypasas. Räknar med en besparingar på drygt 2000 sek per år med FTX nu med bundet 1kr/kwh, bor i Norrland. Möjligen blir det en Healthbox eller enkelt hemmabygge, FTX nix.
Denna är tänkt för tilluft och styrs inte mot fukt och co2. Man får styra frånlufts flödet mot det. Denna styrs av temp och kommer att öka motstånd för inluft så flödet in minskar om det är kallt. Borde vara bättre/mer energi effektivt att reglera frånluft mot utetemperaturen också? Har man inte den möjligheten och är den ventilen säkert bra om det är ok att tumma på luftkvalitet de kallaste dagarna?useless skrev:
useless skrev:
Nix inte egenpåhittat finns bara ovanligt i Sverige, vanligare i mellan Europa. Önskar bara jag kommit på något så smart själv😉Finns även forsknings rapport, testvilla i Falun. Enligt den är energibesparingen ungefär samma som för FTX. Så bra lär inte jag lyckas med styrningen men blir garanterat bättre än traditionell frånluft. Jag är energiingenjör och tycker detta är roligt och vill spara energi inte bara pengar. Vi bor 5 personer på 300 m2, som då enligt norm ska ventileras lika per kvm som om vi bott på 120 m2. Har CO2 mätare i sovrummet och om nätterna är luften dålig i övrigt absolut inte. Varför ventilera hela tiden? Som att lämna vattnet på hela tiden för de gånger per dygn det behövs. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag valt FTX med smartstyrning. Men då jag har bergvärme är det smartare att lägga de pengarna på solceller eller, nyare element osv om agendan är energieffektivisering.Jonatan79 skrev:
Du hittar nu på ett eget "system" som inte används i världen (vad jag vet). Troligen är detta system krångligare och inte bättre än de som redan är utprovade...
Vill inte knäppa dig på näsan , utan mer informera så att du inte kastar iväg pengar och jobb utan att förbättra saken, kanske tom förvärra![]()
3 olika offerter på paket för ca 100 000. Vi har drygt 300m2 i tre våningar, så ingen standard villa. Dilemmat med om det är otätt är inte bara effektivitet. I FTX är undertryck lågt inte ovanligt att man kan bomma lite och även få övertryck. Detta innebär risk för fuktskador då fuktig innerluft kan tryckas ut i otäta partier i väggkonstruktionen=fuktskador. Inte helt ovanligt enligt kommunens energirådgivare som jag rådfrågat. Där av finns risker med att installera FTX i ett otätt hus. Ska man installera FTX var hennes råd att riva innerväggar och installera ångspärr...Vilket inte är ett litet jobb.Jonatan79 skrev: