9 424 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Smart styrning av frånluft
Sida 1 av 3
Hej, någon som känner till någon frånlutsfläkt med smartstyrning.
Dvs sätt att reglera varvtalet frå. Homey eller Google home, gärna även spjäll som kan styras?
Tänker mig bygga behovsstyrd ventilation själv.
Någon annan som tänkt i samma banor. Det finns färdiga lösningar men fick offert på 80 000. Tycker man borde kunna sätta ihop en egenlösning billigare och utan att vara bunden till ett vist fabrikat. Kan bli strul med reservdelar tänker jag.
Dvs sätt att reglera varvtalet frå. Homey eller Google home, gärna även spjäll som kan styras?
Någon annan som tänkt i samma banor. Det finns färdiga lösningar men fick offert på 80 000. Tycker man borde kunna sätta ihop en egenlösning billigare och utan att vara bunden till ett vist fabrikat. Kan bli strul med reservdelar tänker jag.
Leta upp en lämplig typ av EC-motorfläkt med 0-10 V styrning som passar där du ska ha den så har du ju en bra början. Finns flera olika smarta puckar som ger 0-10 V. Sensorer för temperatur, luftfuktighet och koldioxid borde finnas att få tag på. Geo-fencing kanske kan användas för att se om någon är hemma eller inte och huset står tomt?
Jag har en EC fläkt som är reglerbar med 0-10 V. Sen har jag köpt en sådan här men har en kopplat in än, behöver 230V som elektriker får dra.K Kahh77 skrev:Hej, någon som känner till någon frånlutsfläkt med smartstyrning.
https://www.amazon.se/s?k=0-10V+zigbee
Min tanke är att öka hastigheten när luftfuktigheten är 75%+ i badrummet t ex. Och om ingen är hemma kan den varva ner en aning osv. Även sätta en knapp vid kaminen så man kan varva ner när man tänder upp brasan så man inte behöver öppna ett fönster.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Såg intressant ut, ska kika på den. TackF Fideliox skrev:Jag har en EC fläkt som är reglerbar med 0-10 V. Sen har jag köpt en sådan här men har en kopplat in än, behöver 230V som elektriker får dra.
[länk]
Min tanke är att öka hastigheten när luftfuktigheten är 75%+ i badrummet t ex. Och om ingen är hemma kan den varva ner en aning osv. Även sätta en knapp vid kaminen så man kan varva ner när man tänder upp brasan så man inte behöver öppna ett fönster.
Ska byta fönster, blir frisk luft ventiler I dessa. Hittar jag några elstyrda spjäll till vettigt pris tänkte jag se om jag kan dela upp och dra frånluft från respektive sovrum...Detta så jag effektivt säger där det behövs. Finns ett företag som enhet som heter healthbox...Gör just detta men 80000 som de vill ha för paketet till vårt hus var för saftigt.Jonatan79 skrev:
Fortfarande oklart vad det är för typ av fläkt...
...sedan behöver själva styrningen i sig inte nödvändigtvis skilja sig åt beroende på typ av fläkt (tak, kanal etc) men det kan ju vara mer eller mindre lätt eller lämpligt beroende på förutsättningarna
Jag bytte vår takfläkt till en EC-styrd, typ denna
https://www.luftbutiken.se/takflaktar/6940-systemair-tfsr-200-ec-takflakt-svart.html
men som redan har sagts så är EC-styrningen nyckeln till framgång, då kan du styra med en 0-10V dimmer-puck.
Själv har jag HomeAssistant som central enhet så jag valde en z-wave-puck för att styra utsignalen, går framförallt på närvaro och luftfukt i badrum som indata.
...sedan behöver själva styrningen i sig inte nödvändigtvis skilja sig åt beroende på typ av fläkt (tak, kanal etc) men det kan ju vara mer eller mindre lätt eller lämpligt beroende på förutsättningarna
Jag bytte vår takfläkt till en EC-styrd, typ denna
https://www.luftbutiken.se/takflaktar/6940-systemair-tfsr-200-ec-takflakt-svart.html
men som redan har sagts så är EC-styrningen nyckeln till framgång, då kan du styra med en 0-10V dimmer-puck.
Själv har jag HomeAssistant som central enhet så jag valde en z-wave-puck för att styra utsignalen, går framförallt på närvaro och luftfukt i badrum som indata.
Finns inget system som byggs idag med frånluft i ett sovrum och justerbara vägg/fönsterventiler. Satsa på ett FTX-system eller låt frånluftsfläkten gå med ett förinställt flöde som i de flesta bostäder.K Kahh77 skrev:Ska byta fönster, blir frisk luft ventiler I dessa. Hittar jag några elstyrda spjäll till vettigt pris tänkte jag se om jag kan dela upp och dra frånluft från respektive sovrum...Detta så jag effektivt säger där det behövs. Finns ett företag som enhet som heter healthbox...Gör just detta men 80000 som de vill ha för paketet till vårt hus var för saftigt.
Styrda tillimuftventiler blir svårt. Men framförallt onödigt om man har styrning på fläkten?
Sensorer har sjunkit i pris snabbt och energin har blivit dyr snabbt. Det som tidigare har varit reserverat för större fastigheter kommer ner till mindre fastigheter.
Homey eller homeassistant är lämpliga plattformar. Ec fläkt och 0-10v är lämpligt för styrning.
Co2 mätare finns smarta, likaså fuktmätare som går att integrera i homeassistant.
Då kan man ju även köra extra ventilation nattetid på varma sommarnätter för att kyla huset.
Fxt är ju bättre, men i de flesta hus är det enklare att peta dit några givare och en ny fläkt jämfört med att få till en massa meter nya ventilationsrör kors och tvärs.
Sensorer har sjunkit i pris snabbt och energin har blivit dyr snabbt. Det som tidigare har varit reserverat för större fastigheter kommer ner till mindre fastigheter.
Homey eller homeassistant är lämpliga plattformar. Ec fläkt och 0-10v är lämpligt för styrning.
Co2 mätare finns smarta, likaså fuktmätare som går att integrera i homeassistant.
Då kan man ju även köra extra ventilation nattetid på varma sommarnätter för att kyla huset.
Fxt är ju bättre, men i de flesta hus är det enklare att peta dit några givare och en ny fläkt jämfört med att få till en massa meter nya ventilationsrör kors och tvärs.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Faktiskt så finns det. Healthbox är ett exempel, har sett någon till liknande men inte i Sverige. Vi har ett stort hus FTX skulle gå på 150000, det är inte värt det när man har bergvärme. Dessutom är FTX en fuktrisk i gammalt hus om man inte får helt tätt...Det innebär också att luften kan tjuvdra och FTX blir inte så effektiv om stora flöden bypasas. Räknar med en besparingar på drygt 2000 sek per år med FTX nu med bundet 1kr/kwh, bor i Norrland. Möjligen blir det en Healthbox eller enkelt hemmabygge, FTX nix.Jonatan79 skrev:
FTX kan du installera själv, byggsats inkl allt kanske 50 lök. Perfekt i norra Sverige. Installerade ett själv i morsans hus i Ångermanland, täthet har viss betydelse men inte värstK Kahh77 skrev:Faktiskt så finns det. Healthbox är ett exempel, har sett någon till liknande men inte i Sverige. Vi har ett stort hus FTX skulle gå på 150000, det är inte värt det när man har bergvärme. Dessutom är FTX en fuktrisk i gammalt hus om man inte får helt tätt...Det innebär också att luften kan tjuvdra och FTX blir inte så effektiv om stora flöden bypasas. Räknar med en besparingar på drygt 2000 sek per år med FTX nu med bundet 1kr/kwh, bor i Norrland. Möjligen blir det en Healthbox eller enkelt hemmabygge, FTX nix.