M Marcus Nyström1 skrev:
Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart felet kan sitta och om det är jag eller grannen som har ansvaret?
I vår BRF från 2008, 16 lägenheter bytte vi samtliga backventiler, alla smällar försvann.

• Gilla
Marcus Nyström1 och 2 till
  • Laddar…
B Bertil Arvind skrev:
I vår BRF från 2008, 16 lägenheter bytte vi samtliga backventiler, alla smällar försvann.
Det skulle nog behöva ses över i detta fallet också.

Urbota
”Vattenhammare” är lika målande som passande uttryck! Jag hade det hemma tills jag felsökte och insåg att en äldre blandare helt hade förlorat sin ”mjukstängande” funktion. Boing! Vad som delvis påverkade effekten var att vattenledningarna är fästa i taket med krökta spikar och kan röra sig en del. Om de vill alltså. Så det lät lite överallt. Ny blandare och hammaren var borta. Vad gäller vad som är samfällt och vad som är privat brukar gränsen gå i mätaren eller i avstängningsventilen framför för denna.

/Urbota

• Gilla
Marcus Nyström1
  • Laddar…
gullunge
M Malin_L skrev:
Vi var med något liknande i vårt radhus. Men då hörde alla i de fyra husen samma ljud. Det visade sig vara en backventil i en duschblandare. För att lista ut i vilket hus fick vi tipset att känna på alla blandare, den som var brännhet var boven. Blandaren byttes och ljuden försvann.
Var det så oavsett om det var kall eller varmvatten som användes?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.