Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart felet kan sitta och om det är jag eller grannen som har ansvaret?

Är det BRF eller äganderätt?

G Genomklok skrev:
Är det BRF eller äganderätt?
Äganderätt

M Marcus Nyström1 skrev:
Äganderätt
Med en samfällighet för vattendistribution, antar jag då? Hur långt sträcker sig föreningens ansvar enligt stadgarna? Vem äger vilka rör?

• Gilla
Erik Rudhe
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Med en samfällighet för vattendistribution, antar jag då? Hur långt sträcker sig föreningens ansvar enligt stadgarna? Vem äger vilka rör?
Ja precis. Rör ner till huvudstammen är mitt.

Claes Sörmland
Troligen en backventil som strular i vattensystemet. Gissningsvis en backventil som sitter vid grannens vattenmätare.

• Gilla
  • Arg
Helt Okunnig och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen en backventil som strular i vattensystemet. Gissningsvis en backventil som sitter vid grannens vattenmätare.
Okej, tack för svar!

M Marcus Nyström1 skrev:
Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart felet kan sitta och om det är jag eller grannen som har ansvaret?
Förmodligen en backventil i någon dusch eller badkar blandare hos grannen

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Y yrkesverksam skrev:
Okej, tack för svar!

M Marcus Nyström1 skrev:
föreningen
M Marcus Nyström1 skrev:
Generellt är det ju så att om det smäller hos grannen är det han som är ansvarig för att se över sin anläggning.

Om den anläggningen sen visar sig efter felsökning och genomgång vara helt rätt kan man övergå till att undersöka andra delar av fastigheten

• Haha
Stortorpet
  • Laddar…
Men jag förstår att i detta landet är det alltid hos någon annan felet måste ligga hos först :D

• Gilla
Marcus Nyström1
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Generellt är det ju så att om det smäller hos grannen är det han som är ansvarig för att se över sin anläggning.

Om den anläggningen sen visar sig efter felsökning och genomgång vara helt rätt kan man övergå till att undersöka andra delar av fastigheten
Ja, precis så tänker jag också men inte grannen.. 😅

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Magnus E K
Y yrkesverksam skrev:
Hade det problemet i mitt föräldrahem (kedjehus); oljud från vattenrören som uppkom ibland trots ingen egen vattenanvändning. Det visade sig bero på en gammal duschblandare från 80-talet. Det gick att bli av med tillfälligt genom att vrida temperaturvredet från kallaste till varmaste några gånger (gick trögt).

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hade det problemet i mitt föräldrahem (kedjehus); oljud från vattenrören som uppkom ibland trots ingen egen vattenanvändning. Det visade sig bero på en gammal duschblandare från 80-talet. Det gick att bli av med tillfälligt genom att vrida temperaturvredet från kallaste till varmaste några gånger (gick trögt).
Var det duschblandaren hos dig eller grannen? 😁

Magnus E K
M Marcus Nyström1 skrev:
Var det duschblandaren hos dig eller grannen? 😁
Hos mig (eller mamma). Men det var omöjligt att höra (för mamma, pappa medan han levde, mig och övriga besökare och två rörmokare) att det var just den som var källan till oljudet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.