10 754 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Smällar hos grannen när jag använder vatten.
Sida 1 av 3
Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart felet kan sitta och om det är jag eller grannen som har ansvaret?
Någon som vet vad detta kan bero på, vart felet kan sitta och om det är jag eller grannen som har ansvaret?
Förmodligen en backventil i någon dusch eller badkar blandare hos grannenM Marcus Nyström1 skrev:Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
M Marcus Nyström1 skrev:
Generellt är det ju så att om det smäller hos grannen är det han som är ansvarig för att se över sin anläggning.M Marcus Nyström1 skrev:Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
Om den anläggningen sen visar sig efter felsökning och genomgång vara helt rätt kan man övergå till att undersöka andra delar av fastigheten
Ja, precis så tänker jag också men inte grannen.. 😅Appendix skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg
Hade det problemet i mitt föräldrahem (kedjehus); oljud från vattenrören som uppkom ibland trots ingen egen vattenanvändning. Det visade sig bero på en gammal duschblandare från 80-talet. Det gick att bli av med tillfälligt genom att vrida temperaturvredet från kallaste till varmaste några gånger (gick trögt).Y yrkesverksam skrev:
Var det duschblandaren hos dig eller grannen? 😁Magnus E K skrev:
Hade det problemet i mitt föräldrahem (kedjehus); oljud från vattenrören som uppkom ibland trots ingen egen vattenanvändning. Det visade sig bero på en gammal duschblandare från 80-talet. Det gick att bli av med tillfälligt genom att vrida temperaturvredet från kallaste till varmaste några gånger (gick trögt).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 598 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 598 inlägg