10 863 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Smällar hos grannen när jag använder vatten.
Vi var med något liknande i vårt radhus. Men då hörde alla i de fyra husen samma ljud. Det visade sig vara en backventil i en duschblandare. För att lista ut i vilket hus fick vi tipset att känna på alla blandare, den som var brännhet var boven. Blandaren byttes och ljuden försvann.M Marcus Nyström1 skrev:Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart felet kan sitta och om det är jag eller grannen som har ansvaret?
Intressant!M Malin_L skrev:
Har det problemet i huset sen typ ett år tillbaka. Får gå och känna efter då, är samma varje gång diskmaskin eller tvätten ska ta in vatten.
Kan vara din granne som har felet,en packning i en kran som behöver bytas, då kan detta fel uppstå. Tro det ej, men så är det, det är mycket svårt att se, så man får bytande en i taget och prova. Lycka till!M Marcus Nyström1 skrev:Jag bor i radhus och varje gång jag spolar vatten i kranar, spolar toaletten eller sätter igång tvättmaskinen så smäller det inne hos grannen. Det kan vara att jag spolar i kökskranen i 10 sekunder, då smäller det ca 20-25 gånger hos grannen. Jag hör ingenting själv inne hos mig. Vaktmästaren i föreningen har varit i krypgrunden och lyssnat men inte hört något.
Någon som vet vad detta kan bero på, vart felet kan sitta och om det är jag eller grannen som har ansvaret?
Om det går att få fram ljudet hos grannen t ex varje gång diskmaskinen går så kan grannen felsöka genom att vrida av alla ballofixer till kranar och duschblandare. Sen köra din diskmaskin och verifiera att ljudet inte hörs. Sen får grannen vrida på ballofixerna till en kran i taget medan du kör ett maskinprogram. På så sätt går det att identifiera vilken kran som har trasig backventiler och orsakar ljudet. Om grannen nu har ballofixer.
Om jag förstår det rätt så leder snabb avstängning av ett vattenflöde som TS diskmaskin eller tvättmaskin gör till att kraftig och omedelbart plötslig men tillfällig tryckstegring bakåt i rören. Detta eftersom vatten inte kan komprimeras som t ex gas. Denna tryckvåg kan sedan gå fram och tillbaka i rörsystemet ett antal gånger. Finns en trasig backventil så kan den skapa smälljud genom att öppnas av tryckvågen och sedan stängas plötsligt så att ljud skapas. Jag uppfattar att det är när den trasiga ventilen slår igen för hårt som ljudet skapas. Eftersom tryckvågen rör sig fram och tillbaka några gånger så ger det en serie smällar.ulfben skrev:
Rätta mig om jag har uppfattat detta fel.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 537 inlägg
Röstar på backventil. Men är det inte det så kan det vara ventil på inkommande till fastigheten inte är fullt öppen, eller om ni har flera kranar någon inte är öppen. "Brist" på vatten skapar också smällar.
Det kan vara vattenledning som är dåligt klamrad
Eller hälften i taget, går snabbare om det är mångaClaes Sörmland skrev:
Om det går att få fram ljudet hos grannen t ex varje gång diskmaskinen går så kan grannen felsöka genom att vrida av alla ballofixer till kranar och duschblandare. Sen köra din diskmaskin och verifiera att ljudet inte hörs. Sen får grannen vrida på ballofixerna till en kran i taget medan du kör ett maskinprogram. På så sätt går det att identifiera vilken kran som har trasig backventiler och orsakar ljudet. Om grannen nu har ballofixer.
Tack för alla svar/tips 🙏.
Grannen har haft en rörmokare hos sig idag som kollat på problemet. Troligtvis så är det inkommande kallvattenledningen till hans värmepanna som är boven. Rörmokaren ska sätta dit en tryckstötdämpare så får vi se om det blir bättre av det. 😊
Grannen har haft en rörmokare hos sig idag som kollat på problemet. Troligtvis så är det inkommande kallvattenledningen till hans värmepanna som är boven. Rörmokaren ska sätta dit en tryckstötdämpare så får vi se om det blir bättre av det. 😊
Fenomenet kallas vattenhammare och uppstår när ett flöde plötsligt stoppas. Man kan försöka minska trycket i vattenledningen om man har vattencentral med Ballofix-kopplingar. Annars finns det som nämns ovan dämpare för sånt. De placeras i ett T-rör med tillflödet och dämparen monterade mot varann.