22 802 läst ·
49 svar
23k läst
49 svar
Slutpris 47 000kr högre än offert för badrumsrenovering
Jag är antagligen så långt ifrån en expert på att beställa stora renoveringar som man bara kan komma. Inga föräldrar eller vänner som har gått igenom de, försökte läsa på innan men blev många variabler som jag ändå inte kände till innan. Jag tror en viktig läxa för mig i framtiden, och för de som kanske läser dehär är, håll offerten simpel.
Offerten behöver inte nödvändigtvis vara simpel, alla krav ska naturligtvis ställas, men att skriva flera olika lösningar med olika priser skulle jag nog undvika...G Gesseman skrev:Jag är antagligen så långt ifrån en expert på att beställa stora renoveringar som man bara kan komma. Inga föräldrar eller vänner som har gått igenom de, försökte läsa på innan men blev många variabler som jag ändå inte kände till innan. Jag tror en viktig läxa för mig i framtiden, och för de som kanske läser dehär är, håll offerten simpel.
Det är inte enkelt att täppa till alla hål, allt extraarbete kommer kosta betydligt mer än om du fångade upp det när du frågade på jobbet...
Jag skulle rekommendera fast pris om man kan få det, då vet man vad det kommer kosta, om kör det på löpande pris kan det sluta lite vart som helst och 9 av 10 gånger lär det blir dyrare eller samma som det fast priset... om man nu inte har bra kontakter/känner folk inom branschen
klaskarlsson skrev:
Som många skriver, känns rörigt.
Men om du fått en offert av firman på 305 000 kr och det hamnade på 360 kkr så är det 18% mer.
Genrellt är det ju max 15% mer, om inte annat överenskommit, så ni står ju väldigt nära varandra i så fall.
Frågan är om du ifrågasätter prisökningen om inte firman kan komma ned till de där 15% iaf ?
...har dom gjort ett bra jobb i övrigt så är det ju då rätt rimligt. Saker uppstår som sagt under gång, och det känsn som du har haft ett rätt meckigt upplägg med ändringar mm, så om det bara stack iväg 15% så är det rätt rimligt.
Normalt brukar man väl säg att man skall räkna med minst +50% tid och +30% i kostnad vid större byggprojekt när man budgeterar...
Sitter lite i samma båt, men har läst Konsumenttjänstlagen. Där står klart och tydligt vad som gäller. Du kan även vända dig till kommunens konsumentrådgivare för hjälp.G Gesseman skrev:Jag är antagligen så långt ifrån en expert på att beställa stora renoveringar som man bara kan komma. Inga föräldrar eller vänner som har gått igenom de, försökte läsa på innan men blev många variabler som jag ändå inte kände till innan. Jag tror en viktig läxa för mig i framtiden, och för de som kanske läser dehär är, håll offerten simpel.
En sak som är helt knasig är ju att säga att det ingår material för 40000 kr i offerten men inte definiera vilket material. Det kan ju bli exakt hur dyrt som helst. "Badkar i guld? Javisst! En miljon kronor, minus 40000 kr, inga problem."
Ja jag är i efterhand inte alls nöjd med det, specielt när han sa de mesta kan komms med under 40 000 beroende på mina val. Så valde billigaste alternativen på allt, och ändå blev de 87 000 iställetN NoiseMaker skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden