Hantverkaren har alltid ett större ansvar än konsumenten för vad man kommit överens om/avtal samt att faktureringen är tydlig mm. Med det sagt är det det oerhört svårt att hänga med i tillval, ROT och olika alternativ som du skriver om. Vilken summa trodde du att det skulle bli och vad blev slutsumman? Vilka problem stötte hantverkaren på som gjorde det dyrare?

• Gilla
Buick-50 och 1 till
  • Laddar…
A anojak skrev:
Hantverkaren har alltid ett större ansvar än konsumenten för vad man kommit överens om/avtal samt att faktureringen är tydlig mm. Med det sagt är det det oerhört svårt att hänga med i tillval, ROT och olika alternativ som du skriver om. Vilken summa trodde du att det skulle bli och vad blev slutsumman? Vilka problem stötte hantverkaren på som gjorde det dyrare?
Slutsumman innan rot som jag förväntade mig: 304 920kr

Slutsumman jag blivit fakturerad innan rot: 360 160Kr

De problem som hantverkaren stötte på enligt honom, som jag inte informerades om förens jag fick fakturan:

"dessutom tillkommit arbeten för oss så som bilning av trappsteg, för att ens kunna få ner vvb, förstärkning timmervägg, för att ens kunna sätta in dörren, förstärkning vid trappbalk i tak och nya takreglar för att minimera knarr och svikt i golv på ovanvåningen har jag inte ens tagit betalt för."

Jag kan dock inte se att han bilat något i trappan ner till källaren, eller något förstärkning i väggen. Det sitter en 2x4 över karmen bara.

jag hade vart mer orolig över jobbet blev när du har anlitat en snickare att göra ett badrum

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag hade vart mer orolig över jobbet blev när du har anlitat en snickare att göra ett badrum
Haha, Säg inte så xD

Det är ju bra att ni inte står oändligt ifrån varandra. Har du fått lämpliga kvalitetsdokument etc?

A anojak skrev:
Det är ju bra att ni inte står oändligt ifrån varandra. Har du fått lämpliga kvalitetsdokument etc?
Nej, jag har bett om våtrumscertifikat men inte fått något än.

Bra, säg att du kräver intyget innan betalningen så sätter du fart på hantverkaren. Det är svindyrt med badrum men det är ännu dyrare med fuskjobb. Om du är nöjd i övrigt kan du kanske betala så att den resterande delen blir mindre än gränsen för småbeloppsmål, vill han ha betalt för det är det tingsrätten som gäller.

• Gilla
mackan78
  • Laddar…
A anojak skrev:
svindyrt med badrum men det är ännu dyrare med fuskjobb. Om du är nöjd i övrigt kan du kanske betala så att den resterande delen blir mindre än gränsen för småbeloppsmål
Kan du vidareutveckla den delen? Ingen aning hur sånt fungerar

M maria01 skrev:
[länk]
Firman har "bad" i namnet, men sen när de var dags att måla var de bara "snickare" när det passade dem och de skulle kosta extra :p

G Gesseman skrev:
Kan du vidareutveckla den delen? Ingen aning hur sånt fungerar
Började skriva men insåg att det är lättare att bifoga en sammanfattning. Betala hantverkarens summa minus beloppet nedan, skulle ha stämma dig och vinna får du betala kvarstående summa plus typ 1500 kr eller nåt sånt för hans juridiska hjälp.
IMG_8181.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A anojak skrev:
Började skriva men insåg att det är lättare att bifoga en sammanfattning. Betala hantverkarens summa minus beloppet nedan, skulle ha stämma dig och vinna får du betala kvarstående summa plus typ 1500 kr eller nåt sånt för hans juridiska hjälp.
[bild]
Tack så hemskt mycket!! Finns så många saker man inte kan :)

• Gilla
sgk och 1 till
  • Laddar…
G Gesseman skrev:

De problem som hantverkaren stötte på enligt honom, som jag inte informerades om förens jag fick fakturan:

"dessutom tillkommit arbeten för oss så som bilning av trappsteg, för att ens kunna få ner vvb, förstärkning timmervägg, för att ens kunna sätta in dörren, förstärkning vid trappbalk i tak och nya takreglar för att minimera knarr och svikt i golv på ovanvåningen har jag inte ens tagit betalt för."

Jag kan dock inte se att han bilat något i trappan ner till källaren, eller något förstärkning i väggen. Det sitter en 2x4 över karmen bara.
Så totalt blev det 55 240 dyrare, ca 18%, det är ju inte långt från de 15% som anses okej att ett estimat från hantverkare diffar. Då har det även skett förändringar och tillägg längs vägen.

Så många olika siffror har nämnts så oklart dock om det här är deras estimat eller vad du förväntade dig efter valet/tilläggen var gjorda?

Det är ju även över ett halvt PBB så inget småmål som beskrivs.

• Gilla
Kanotisten och 5 till
  • Laddar…
Jag blir lite förvirrad av innehållet i tråden, eller kanske mer av vad tråden inte innehäller.

Centralt för frågan är vilken typ av avtal du har med förertaget. Det ser ut som du har fått en kostnadsuppskattning. Det hör i så fall till arbete på löpande räkning. Vid arbete på löpande räkning avtalar man om vilken timdebitering som gäller, och helst (fast detta missas ofta) vilken princip för materialkostnader, ex. hantverkarens inköpspris + materialomskostnaqdspåslag (brukar vara 10 - 15%, utom för el och VVS, där det är vanligt med 200 - 1000%).

Men så skrivs det att det finns en offert. Och som sagt en offert för löpande räkning skall innehålla grunderna för löpande debitering men INTE en totalkostnad. Man köper timmar, inte en färdig funktion.

Men en offert för fastpris, skall innehålla ett fast pris för hela jobbet. Och det priset gäller då oavsett om det bara går åt hälfetn så många timmar eller dubbelt mot vad hantverkaren räknade med. Til ldet gasta priset kommer då givetvis kostnad för ändringar (som alltid blir väldigt dyra), och kostnader för oförutsedda faktorer, men de skall då verkligen vara oväntade. Ex. att det visar sig efter rivning att alla golvbjälkar är murkna. Vid fast pris har du som kund egenltigen inte med att göra hur många timmar som går åt, det är en fast klumpsumma. Men pga ROT reglerna måste hantverkaren ange hur stor del som är arbetskostnad.

Vid löpande räkning köper du timmar, det antal som behövs, oavsett om det går snabbare eller tar dubelt så lång tid mot vad man trodde. Men OM hantverkaren har gjort en kostnadsuppskattning, så får den inte överskridas med mer än max 15%. Friman får i värsta fall bygga klart "gratis".

Så som sagt, vad är dte för avtal som finns?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G Gesseman skrev:

Som många skriver, känns rörigt.
Men om du fått en offert av firman på 305 000 kr och det hamnade på 360 kkr så är det 18% mer.
Genrellt är det ju max 15% mer, om inte annat överenskommit, så ni står ju väldigt nära varandra i så fall.

Frågan är om du ifrågasätter prisökningen om inte firman kan komma ned till de där 15% iaf ?
...har dom gjort ett bra jobb i övrigt så är det ju då rätt rimligt. Saker uppstår som sagt under gång, och det känsn som du har haft ett rätt meckigt upplägg med ändringar mm, så om det bara stack iväg 15% så är det rätt rimligt.

Normalt brukar man väl säg att man skall räkna med minst +50% tid och +30% i kostnad vid större byggprojekt när man budgeterar...

• Gilla
mackan78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.