22 802 läst ·
49 svar
23k läst
49 svar
Slutpris 47 000kr högre än offert för badrumsrenovering
Helt rätt men det är byggaren som behöver lära sig detklaskarlsson skrev:
Väldigt klassiskt att ta i i underkant på offerten så att man ser billig ut och kunden tänker att de har råd och inte väljer en billigare lösning. Sen hittar man lite oväntade jobb som att man var tvungen att bila golv för att gå ner en golvbrunn eller att målning inte ingår i ett färdigt badrum.
Det sker så ofta att det inte kan vara annat än utstuderat, så dåliga på att räkna är inte dessa hantverkare.
För att det ska bli enklare atr förstå kanske du kan punkta upp diffarna.
Estimerad arbetskostnad:
Övernskommet merarbete:
Faktisk tid:
Estimerad materialkostnad:
Överenskommen merkostnad pga dyrare val:
Faktisk materialkostnad:
Arbete som fakturerats extra (ex målning):
Övriga konstigheter i fakturering (ex felräkning):
så som det är skrivet i kontraktet:H hempularen skrev:Jag blir lite förvirrad av innehållet i tråden, eller kanske mer av vad tråden inte innehäller.
Centralt för frågan är vilken typ av avtal du har med förertaget. Det ser ut som du har fått en kostnadsuppskattning. Det hör i så fall till arbete på löpande räkning. Vid arbete på löpande räkning avtalar man om vilken timdebitering som gäller, och helst (fast detta missas ofta) vilken princip för materialkostnader, ex. hantverkarens inköpspris + materialomskostnaqdspåslag (brukar vara 10 - 15%, utom för el och VVS, där det är vanligt med 200 - 1000%).
Men så skrivs det att det finns en offert. Och som sagt en offert för löpande räkning skall innehålla grunderna för löpande debitering men INTE en totalkostnad. Man köper timmar, inte en färdig funktion.
Men en offert för fastpris, skall innehålla ett fast pris för hela jobbet. Och det priset gäller då oavsett om det bara går åt hälfetn så många timmar eller dubbelt mot vad hantverkaren räknade med. Til ldet gasta priset kommer då givetvis kostnad för ändringar (som alltid blir väldigt dyra), och kostnader för oförutsedda faktorer, men de skall då verkligen vara oväntade. Ex. att det visar sig efter rivning att alla golvbjälkar är murkna. Vid fast pris har du som kund egenltigen inte med att göra hur många timmar som går åt, det är en fast klumpsumma. Men pga ROT reglerna måste hantverkaren ange hur stor del som är arbetskostnad.
Vid löpande räkning köper du timmar, det antal som behövs, oavsett om det går snabbare eller tar dubelt så lång tid mot vad man trodde. Men OM hantverkaren har gjort en kostnadsuppskattning, så får den inte överskridas med mer än max 15%. Friman får i värsta fall bygga klart "gratis".
Så som sagt, vad är dte för avtal som finns?
Renovera badrum samt ny vägg (bärande)
I boxen för fast pris: 163 000 inkl moms *
Sen i boxen löpande räkning: Arbetstkostnad 620 kr/tim inkl moms, material och hjälpmedel debiteras med redovisad självkostnad med tillägg om 0%
* Efter rot 50% enl mail 14 oktober, material ingår upp till 40 000, extra arbete debiteras per tim samma med material. Delfakturor är ok, slutfaktura efter avslutat jobb. Garantier enligt svensk lag"
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Jo om man lämnar ett fast pris så måste förstås hantverkaren stå för det, och enligt konsumentlagen itne äöverskrida ens uppskattningar med mer än 15% (om man inte tydligt annonserar det innan för kunden om det ngt mycket fördyrande uppstår).G g.kraft skrev:Helt rätt men det är byggaren som behöver lära sig det
Väldigt klassiskt att ta i i underkant på offerten så att man ser billig ut och kunden tänker att de har råd och inte väljer en billigare lösning. Sen hittar man lite oväntade jobb som att man var tvungen att bila golv för att gå ner en golvbrunn eller att målning inte ingår i ett färdigt badrum.
Det sker så ofta att det inte kan vara annat än utstuderat, så dåliga på att räkna är inte dessa hantverkare.
...
Men det verkar ju vara en blandning här mellan ett grundpris och en massa tillägg, och då måste man ju själv budgetera och hålla lite koll - därav att det är nyttigt att ta i lite när man gör sin budget.
Sen fråntar det inte hantverkarens skyldighet att löpande informera om vad saker kostar. Bara för att man beställer extrajobb kanske man inte vill betala "hur mycket som helst"...
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jag länkar alltid till den här sidan i liknade trådar: https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster-process/hantverkaren-vill-ha-for-mycket-betalt/
Fast pris gäller, ända sättet för hantverkare att kunna ta mer betalt är att hen ska kunna visa att du har accepterat extraarbeten. Det enda hantverkaren har frihet till att göra utan godkännande är akuta åtgärder. Exempelvis att ett rör går sönder och det sprutar ut vatten, då ska det omedelbart åtgärdas för att minska följdproblem. +15% delen är absolut ingen självklart prispåslag, det ska också förankras med kund löpande under arbetets gång.
Det du ska göra är att kontakta din lokala konsumentombudsman om det finns i kommunen, de hjälper massor. Sen kommer du få rådet att begära en specificerad faktura från hantverkaren, då ska personen tydligt lista upp vad som har kostat. Så länge ingen specificerad faktura har kommit kan hantverkaren inte kräva betalt eller gå till kronofogden.
Fast pris gäller, ända sättet för hantverkare att kunna ta mer betalt är att hen ska kunna visa att du har accepterat extraarbeten. Det enda hantverkaren har frihet till att göra utan godkännande är akuta åtgärder. Exempelvis att ett rör går sönder och det sprutar ut vatten, då ska det omedelbart åtgärdas för att minska följdproblem. +15% delen är absolut ingen självklart prispåslag, det ska också förankras med kund löpande under arbetets gång.
Det du ska göra är att kontakta din lokala konsumentombudsman om det finns i kommunen, de hjälper massor. Sen kommer du få rådet att begära en specificerad faktura från hantverkaren, då ska personen tydligt lista upp vad som har kostat. Så länge ingen specificerad faktura har kommit kan hantverkaren inte kräva betalt eller gå till kronofogden.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Detta var den fulla texten jag svarade på. Det påstods att ett fast pris får överskridas. Så är det alltså inte.klaskarlsson skrev:
När det gäller ärendet som tråden handlar om. Så skriver ju TS:
Så det verkar ju som det ÄR ett fast pris, och då gäller det fasta priset.G Gesseman skrev:
Sedan så verkar det som man kommit övverens om den del tillägg, men det arbete som rör det ursprungliga fasta priset skall slutföras inom det fasta priset.
Redigerat:
Enbart utformningen av * är ju helt klart tecken på en firma som utnyttjar kunden och bör anses som oärlig. Speciellt hur man formulerat sig. Varning skulle jag säga.G Gesseman skrev:så som det är skrivet i kontraktet:
Renovera badrum samt ny vägg (bärande)
I boxen för fast pris: 163 000 inkl moms *
Sen i boxen löpande räkning: Arbetstkostnad 620 kr/tim inkl moms, material och hjälpmedel debiteras med redovisad självkostnad med tillägg om 0%
* Efter rot 50% enl mail 14 oktober, material ingår upp till 40 000, extra arbete debiteras per tim samma med material. Delfakturor är ok, slutfaktura efter avslutat jobb. Garantier enligt svensk lag"
Sen tycker jag likt andra att hela inlägget känns rörigt. Har du fått 50%ROT eller bara 30? Att "hantverkaren" skriver 50% så är ju denne bunden till 50% avdrag. Drog det över med tid? Varför i sådana fall osv? "Hantverkaren" har en skyldighet att underrätta kring löpande kostnader.
Jobbet pågick över årskiftet. Jag har fått en delfaktura på 50% rot för jobbet som utfördes under 2025, ca hälften av jobbet, sen resterande delfakturor har varit 30% rotP Ponnyfarm skrev:Enbart utformningen av * är ju helt klart tecken på en firma som utnyttjar kunden och bör anses som oärlig. Speciellt hur man formulerat sig. Varning skulle jag säga.
Sen tycker jag likt andra att hela inlägget känns rörigt. Har du fått 50%ROT eller bara 30? Att "hantverkaren" skriver 50% så är ju denne bunden till 50% avdrag. Drog det över med tid? Varför i sådana fall osv? "Hantverkaren" har en skyldighet att underrätta kring löpande kostnader.
ingenting drog över tiden, från informationen jag fått (dvs näst intill ingen) under arbetet har allt gått smidigt, det är endast nu i efterhand som hantverkaren återkommer med saker som har ställt till med problem men han inte ens tagit betalt för. Ingen förklaring till den högre kostnaden änsålänge.P Ponnyfarm skrev:Enbart utformningen av * är ju helt klart tecken på en firma som utnyttjar kunden och bör anses som oärlig. Speciellt hur man formulerat sig. Varning skulle jag säga.
Jag har nu svarat firman med detta mail, för referens så var sista fakturan på totalt 127 760, med 19 345kr i rotavdrag så jag ska betala 108 415. Berätta gärna om det låter resonabelt, jag tycker med den lilla skillnaden i kostnaden borde det inte vara konstigheter:
Hej *Snickaren*,
Jag har nu suttit och summerat precis alla siffror och pratat med konsumentverket. Jag vill igen betona att jag inte tror du försöker blåsa mig och jag är supernöjd med ert arbete, men det finns saker i sista fakturan som jag anser har räknats fel.
Det är egentligen 3 problem, hur kostnaden för VVB och toalett har räknats, hur fakturan från *rörmockaren* har räknats och den totala summan för material.
När du gav mig priserna för VVB (15 000) och toalett (3500) så tolka jag det som att detta priset innebär en del material och en del arbete. Detta då dessa priser stämmer överens med estimat jag har fått av rörmockare innan vi påbörjade jobbet, och då var priserna tillochmed innan rot. Det finns ingen anledning för mig heller att tolka att det skulle vara 100% arbete och att materialet ingår såsom du nu har räknat, då det skattemässigt inte är lagligt.
Så som fakturan från *rörmockaren* är räknad blir det jättefel och mycket dyrare för mig då det drar väldigt mycket på ROT, som jag kommer behöva använda till andra saker som är kvar att fixa på huset i år.
Den största anledningen till min förvåning över hur hög sista fakturan blev är att även när jag har räknat bort kostnaden för precis allt jag har lagt till, dvs målning, containrar, elarbeten, högra kvalité kakel, dörr, m.m., så hamnar materialkostnaden ändå på ca 87 000kr. Det är en extra kostnad på 47 000kr som jag inte har fått något förvarning för under arbetets gång. Enligt konsumentverket får siffran endast överstiga 15% och är enligt konsumentverket något jag kan bestrida. De påstår också att fakturan jag fått inte är specificerad nog och jag kan be om en mer specificerad faktura.
Jag hoppas dock hellre vi kan lösa detta smidigare och jag kan se den ökade materialkostnaden bara som en ärlig miss i beräkning hur mycket material som skulle gå åt.
Den enklaste lösningen anser jag är att jag bara betalar för VVB enligt räkningen från *rörmockaren* direkt, 30439Kr blir då den totala kostnaden för *rörmockaren*. Sen samma med toaletten, arbetet för att sätta in toalett (om vi hade sparat min gamla) var redan medräknat i offerten på 93 000 i arbete som jag redan har betalat, kostnaden som tillkommer borde bara vara materialkostnaden för den nya toalett, dvs 3500kr vilket kan ses här: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...pira-6260-rimfree-for-limning/p-731995-731996
Då blir slutfakturan på totalt 114 115, och efter rotavdrag på 8248 ska jag betala 105 868. Detta anser jag vara den absolut smidigaste lösningen för oss båda, du kan skicka ny faktura på detta belopp så slipper jag bestrida någonting och det blir heller inga skatteproblem att dra rot på materialkostnader. Jag bifogar ett Excel-dokument med exakt hur det är räknat.
Jag vill gärna betala så snabbt som möjligt, dock enligt kontrakt så sker betalning efter avslutat jobb. Det finns ju en par saker att åtgärda såsom felmonterat skåp, glapp i tröskel och distans i fog som sticker upp. Jag har inte heller erhållit våtrumscertifikat såsom efterfrågades i mail 15 Oktober, enligt konsumentverket har jag rätt att återhålla betalning tills detta har åtgärdats. Hur snabbt kan detta lösas tror du?
Mvh,
Gesseman
Hej *Snickaren*,
Jag har nu suttit och summerat precis alla siffror och pratat med konsumentverket. Jag vill igen betona att jag inte tror du försöker blåsa mig och jag är supernöjd med ert arbete, men det finns saker i sista fakturan som jag anser har räknats fel.
Det är egentligen 3 problem, hur kostnaden för VVB och toalett har räknats, hur fakturan från *rörmockaren* har räknats och den totala summan för material.
När du gav mig priserna för VVB (15 000) och toalett (3500) så tolka jag det som att detta priset innebär en del material och en del arbete. Detta då dessa priser stämmer överens med estimat jag har fått av rörmockare innan vi påbörjade jobbet, och då var priserna tillochmed innan rot. Det finns ingen anledning för mig heller att tolka att det skulle vara 100% arbete och att materialet ingår såsom du nu har räknat, då det skattemässigt inte är lagligt.
Så som fakturan från *rörmockaren* är räknad blir det jättefel och mycket dyrare för mig då det drar väldigt mycket på ROT, som jag kommer behöva använda till andra saker som är kvar att fixa på huset i år.
Den största anledningen till min förvåning över hur hög sista fakturan blev är att även när jag har räknat bort kostnaden för precis allt jag har lagt till, dvs målning, containrar, elarbeten, högra kvalité kakel, dörr, m.m., så hamnar materialkostnaden ändå på ca 87 000kr. Det är en extra kostnad på 47 000kr som jag inte har fått något förvarning för under arbetets gång. Enligt konsumentverket får siffran endast överstiga 15% och är enligt konsumentverket något jag kan bestrida. De påstår också att fakturan jag fått inte är specificerad nog och jag kan be om en mer specificerad faktura.
Jag hoppas dock hellre vi kan lösa detta smidigare och jag kan se den ökade materialkostnaden bara som en ärlig miss i beräkning hur mycket material som skulle gå åt.
Den enklaste lösningen anser jag är att jag bara betalar för VVB enligt räkningen från *rörmockaren* direkt, 30439Kr blir då den totala kostnaden för *rörmockaren*. Sen samma med toaletten, arbetet för att sätta in toalett (om vi hade sparat min gamla) var redan medräknat i offerten på 93 000 i arbete som jag redan har betalat, kostnaden som tillkommer borde bara vara materialkostnaden för den nya toalett, dvs 3500kr vilket kan ses här: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...pira-6260-rimfree-for-limning/p-731995-731996
Då blir slutfakturan på totalt 114 115, och efter rotavdrag på 8248 ska jag betala 105 868. Detta anser jag vara den absolut smidigaste lösningen för oss båda, du kan skicka ny faktura på detta belopp så slipper jag bestrida någonting och det blir heller inga skatteproblem att dra rot på materialkostnader. Jag bifogar ett Excel-dokument med exakt hur det är räknat.
Jag vill gärna betala så snabbt som möjligt, dock enligt kontrakt så sker betalning efter avslutat jobb. Det finns ju en par saker att åtgärda såsom felmonterat skåp, glapp i tröskel och distans i fog som sticker upp. Jag har inte heller erhållit våtrumscertifikat såsom efterfrågades i mail 15 Oktober, enligt konsumentverket har jag rätt att återhålla betalning tills detta har åtgärdats. Hur snabbt kan detta lösas tror du?
Mvh,
Gesseman
Förstår jag rätt att du försöker förhandla ned från 108415 till 105868 och spara 2547krG Gesseman skrev:Jag har nu svarat firman med detta mail, för referens så var sista fakturan på totalt 127 760, med 19 345kr i rotavdrag så jag ska betala 108 415. Berätta gärna om det låter resonabelt, jag tycker med den lilla skillnaden i kostnaden borde det inte vara konstigheter:
Hej *Snickaren*,
Den enklaste lösningen anser jag är att jag bara betalar för VVB enligt räkningen från *rörmockaren* direkt, 30439Kr blir då den totala kostnaden för *rörmockaren*. Sen samma med toaletten, arbetet för att sätta in toalett (om vi hade sparat min gamla) var redan medräknat i offerten på 93 000 i arbete som jag redan har betalat, kostnaden som tillkommer borde bara vara materialkostnaden för den nya toalett, dvs 3500kr vilket kan ses här: [länk]
Mvh,
Gesseman
Måste ha missat något för känns lite märkligt att bråka om det på en badrumsrenovering för 3-400tkr?
Även 10 000 i rot, det är i taket så kommer få betala det.M MsTake skrev:
Och ja, det är ingen stor summa, men det är mitt försök att "mötas" istället för att bestrida kostnaden på 47 000, vilket jag kommer göra om vi inte kan komma överens.
Hur många personer är ni som äger fastigheten/lägenheten? för max ROT per person är ju 50000 vilket motsvarar ca 166000kr i arbetskostnader och det når du ju rätt snabbt här.G Gesseman skrev:Lite tillägsinformation, siffror och frågor:
Sista fakturan jag fick låg på totalt 108415 kr, med rotavdrag på 19345 kr
Efter min korrigering, där jag fixat felkalkylering på fakturor och ändrat VVB och toalett från 100% arbete till istället faktiskt kostnad för material och arbete: 101140 kr med rotavdrag på 4950 kr.
Totala kostnaden för hela renoveringen innan rot hamnade på 391 278kr, då är ej saker saker jag köpt utanför medräknat, såsom all inredning, handfat, duschväggar, blandare, skåp etc.Jag bor i mitten av västra götaland.
Sen undrar jag om det verkligen är rätt att kakel och klinker är 10 000kr dyrare än att sätta in matta? Då pratar vi inte material, utan 10 000kr dyrare bara för arbetet.
/Gesseman