29 583 läst ·
185 svar
30k läst
185 svar
Slutet för Ahlsell-priser? Konkurrensverket granskar!
Har du nånting speciellt emot Ahlsell’s?Farstatjej90 skrev:
Dom gör precis som alla andra grossister, och erbjuder lösningar så att deras kunder kan få en större vinst.
Har jobbat med alla stora elgrossister i Sverige, och upplägget är i stort sett samma hos alla, med kreditfaktura som bonus vid färdigställt projekt.
Jag använder Ahlsell som huvudsaklig leverantör nu för tiden, och den största anledningen till detta är att där får jag oftast lägst pris, samt alltid en mycket bra service, vad det än gäller.
För övrigt så har jag inget speciellt bra avtal med dom, jag är bara en ensamföretagare och har ett avtal därefter, men ändå så är dom oftast mest prisvärda att handla ifrån.
Prisvärda för dig kanske men inte för slutkund om man håller på och fulare sig med falska inköpspriser..S Sture Andersson1 skrev:Har du nånting speciellt emot Ahlsell’s?
Dom gör precis som alla andra grossister, och erbjuder lösningar så att deras kunder kan få en större vinst.
Har jobbat med alla stora elgrossister i Sverige, och upplägget är i stort sett samma hos alla, med kreditfaktura som bonus vid färdigställt projekt.
Jag använder Ahlsell som huvudsaklig leverantör nu för tiden, och den största anledningen till detta är att där får jag oftast lägst pris, samt alltid en mycket bra service, vad det än gäller.
För övrigt så har jag inget speciellt bra avtal med dom, jag är bara en ensamföretagare och har ett avtal därefter, men ändå så är dom oftast mest prisvärda att handla ifrån.
Jag har såklart lika mycket emot andra som gör som Ahlsell...S Sture Andersson1 skrev:Har du nånting speciellt emot Ahlsell’s?
Det måste kännas bra att tro att man vet hur alla andra gör affärer.Farstatjej90 skrev:
Nej, jag säljer bara materialet med ett mindre påslag, inte 300% som du tror. Dom flesta av mina kunder handlar själva hos olika grossister, inklusive Ahlsell’s, och har koll på vad saker och ting kostar, men dom väljer det praktiska att jag levererar materialet, så att dom slipper lägga energi på det.
Så säger alla.S Sture Andersson1 skrev:
Vad som är mindre kan alltid diskuteras, vara helt ok eller missbrukas. Min kommentar är inte riktad mot dig utan den är rent generell
Men det stora problemet och oskicket är att det görs påslag överhuvudtaget. Det är en sjuk metod att ta betalt för inköpskostnaderna.
Rimligt är att debitera kund/beställare
- material till inköpspris,
- arbetskostnad för tiden som krävs att få materialet installerat
Ett schablonmässigt procentuellt påslag blir nästan aldrig rätt. Kostnaden för att åka och köpa en skruv, ventil eller strömbrytare är exakt lika stor som om det var 50st.
Det är klart att kunder och beställare ogillar systemet med listpriser, rabatter och påslag.
Det är väl helt rimligt med ett påslag för materialet. Själv debiterar jag 15 - 20 % påslag, beroende på vad materialet kostar.O skrev:
Så säger alla.
Vad som är mindre kan alltid diskuteras, vara helt ok eller missbrukas. Min kommentar är inte riktad mot dig utan den är rent generell
Men det stora problemet och oskicket är att det görs påslag överhuvudtaget. Det är en sjuk metod att ta betalt för inköpskostnaderna.
Rimligt är att debitera kund/beställare
Naturligtvis HELA den relevanta arbetskostnaden. Inkl tiden att beställa, betala, hämta och leverera allt material. Förutom tiden att montera. Alltså all tid som behöver läggas på uppdraget.
- material till inköpspris,
- arbetskostnad för tiden som krävs att få materialet installerat
Ett schablonmässigt procentuellt påslag blir nästan aldrig rätt. Kostnaden för att åka och köpa en skruv, ventil eller strömbrytare är exakt lika stor som om det var 50st.
Det är klart att kunder och beställare ogillar systemet med listpriser, rabatter och påslag.
Påslaget skall bland annat täcka upp omkostnader för fakturahantering och bokföring mm. Utöver det så binder jag upp kapital som ligger bundet i lager, då jag självklart inte kan debitera för en hel förpackning av montagematerial, om jag bara använder en del av det inköpta.
Självklart kan man höja timpenningen och inte ha något påslag på materialet, men då står man där med diskussionen om att timpriset är för högt.
En rimlig balans av det hela känns lämpligast i mitt fall, men det får ju var och en avgöra själv hur man vill göra, och vad kunderna önskar och accepterar.
Klart saker kan gå sönder men hur ofta behöver man reklamera en elkabel eller en kulventil ?A adron skrev:
Gör inte rinkabyrör, elbutik, proffsmagasinet (som dessutom ägs av Ahlsell till råga på allt) det också som exempel?A adron skrev:
Eftersom kunden får betala för tre kulventiler eller tre elkablar varje gång så behöver de nog bytas i alla fall två gånger var!G Greger_08 skrev:
Skämt åsido, de allra flesta prylar kommer inte att behöva reklameras, så den här ”garantin” kan möjligen motivera max en procents påslag.
Butikerna som säljer till privatpersoner för en femtedel av priset tar också hand om reklamationer...A adron skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Fast det blir också helt orimligt. Antag att hantverkaren får in en faktura från ex. Ahlsels. På den fakturan finns material tii 20 olika kunder, 500 poster. Antag att det tar 1h att dela upp posterna till rätt kund. Skall han då sitta med stoppur och redovisa att post 1 tog 20 sekunder + 10 för tidtagning, post 2 10 sekunder + 10 för tidtagning...O skrev:
På samma sätt så får man räkna med vid all materialhantering att material kommer fram transportskadat. Så till en kund kommer en sprucken toastol. Antag att hanteringen runt skadeanmälan, kontroll att krediteringen utförs, beställa igen, sophantering av den spruckna stolen, tar 1h. Kunden får en toastol för 2 500 kr + 900 kr för hantering av transportskadan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Du har inte släppt det där med grossist eller inte än ser jag.........du verkar ha fastnat på att det du ser är de "butiker" som finns. Är det bara det Ahlsells är?D Daniel 109 skrev:Man måste se Ahlsell för vad de är.
Det är INTE en en grossist.
Ahlsell är en detaljhandel med god service. Bra öppettider för hantverkare, snabb leverans och stort sortiment. Priserna ligger inte särskilt långt över konkurrerande näthandlare.
Det är de fejkade priserna som ingen betalar dom är höga. Tror man dessutom på påståendet om att det är en grossist förväntar man sig lägre priser än i detaljhandeln. Det förstärkt ytterligare av påståenden om rejäla rabatter.
Det är mitt andra stycke som är orsaken till att konsumenter inte gillar Ahlsell.
Men butikerna låter privatpersonerna själva ombesörja transport av felaktiga varor till och från butiken. Har man anlitat en hantverkare och reklamerar så förväntas hantverkaren åka ut på plats och byta ut den trasiga delen. Det kostar mer.Farstatjej90 skrev: