H Huzzbutt skrev:
Med det sagt sÄ skulle inte en uppstyrning och redovisning av rabatter nödvÀndigtvis leda till lÀgre priser men det kan leda till att bÄde handlare och konsumenter kan göra faktiska prisjÀmförelser.
👍Vilket frĂ€mjar konkurrensen som i sin tur leder till lĂ€gre priser.

• Gilla
BĂ€sterortarn och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
👍Vilket frĂ€mjar konkurrensen som i sin tur leder till lĂ€gre priser.
Ett stickspÄr:

Utrymmet för generella och mÀrkbara prissÀnkningar Àr nÀranog noll i minuthandeln. Nu pratar jag iofs bara om virke, cementprodukter, stÄl och skivmaterial. Vill man fÄ ner priset bestÀller man hela buntar och pallar. Vill man fÄ ner det Ànnu mer sÄ bestÀller man 22 pallar rockwool och 8 buntar virke (FörutsÀtter tillgÄng till lÄnggafflar och hjullastare.).

P
H Huzzbutt skrev:
Ett stickspÄr:

Utrymmet för generella och mÀrkbara prissÀnkningar Àr nÀranog noll i minuthandeln. Nu pratar jag iofs bara om virke, cementprodukter, stÄl och skivmaterial. Vill man fÄ ner priset bestÀller man hela buntar och pallar. Vill man fÄ ner det Ànnu mer sÄ bestÀller man 22 pallar rockwool och 8 buntar virke (FörutsÀtter tillgÄng till lÄnggafflar och hjullastare.).
Är du go eller Derome har mer Ă€n 100%pĂ„slag pĂ„ virke!

H hempularen skrev:
Denna gÄng var det inte brÄttom sÄ inköp fick hantera det. Inköparen kommer in och sÀger triumferande "dÀr ser du, jag fick 30% rabatt, sÄ nu kostade den bara 18 000".
Inköpare jobbar ju inte med att inte köpa in. Ibland kÀnner man att just det Àr en egenskap som saknas i denna yrkesgrupp.

RejÀl skrev:
Är du go eller Derome har mer Ă€n 100%pĂ„slag pĂ„ virke!
OT: FrÄn stock till planka gÄr det Ät en del pÄslag om man ska köpa in och förÀdla timmer som Derome gör. SÀg att de betalar 1700kr kubiken för gran timmer och kan fÄ 56kr löpmeten för tvÄtum sju nÀr de hyvlat den, köper man den i de stora byggladorna som konsument betalar man 62 kr nu.
Funnes regeln pÄ Ahlsell vore nog priset 620 före rabatt.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tror ni myndigheten kommer köpa argument om "garanti"? đŸ€”

[lÀnk]

Är det början pĂ„ slutet för Ahlsell?
Undrar hur installatörsfirmorna presenterar sina bakbonusar för myndigheten? Visar dom upp sina aktuella leverantörsfakturor stÄr det ju ett pris som dom betalar vid tillfÀllet... Men att ett halvÄr senare fÄ en kredit med X antal kr alternativt en utbetalning om X antal kronor i skuggan av leverantörsfakturorna. Hur blir det?

H hempularen skrev:
Man skall inte glömma inköparnas interna bonussystem i hanteringen. Inköpare pÄ större företag har ofta lönebonus kopplad trill hur stora rabatter de lyckas förhandla. DÀrför tillÀmpas prislistror med fantasipriser, det mÄste finnas marginal för att göra inköparen nöjd.

Mitt paradexempel Àr frÄn en anstÀllning jag hade pÄ ett större företag för en del Är sedan. Vi var i ett extremt tidspressat projekt, Vi hade en produkt som just dÄ sÄldes för ca 25 milj om dagen.Vi skulle sÀnka tillverkningskostnaden med 30%. Vi utvecklade i grunden en helt ny produkt som skulle se ut exakt som den befintliga. DÄ gick en speciell kontakt till ett mÀtinstrument sönder, helt nödvÀndig för utvecklingen. Intrumentföretaget ville ha 30 000 för en reservdel, MEN med 6v leveranstid. Jag hittade en firma i USA som kunde tillverka kontakten och skicka den till oss pÄ 3 dygn, för 12 000 kr. Jag bara bestÀllde, hoppade över alla normala rutiner. RÀknade med att fÄ skit frÄn ekonomiavdelningen.

Senare kommer en inköpare och vrÄlkskÀller, han ville fÄtt förhandla priset. Jag förklarade lungnt att den prisförhandlingen troligen skulle kostat 50 milj i förseningskostnader. SÄ bestÀller vi ytterligare en kontakt att lÀgga pÄ hyllan för att undvika upprepning. Denna gÄng var det inte brÄttom sÄ inköp fick hantera det. Inköparen kommer in och sÀger triumferande "dÀr ser du, jag fick 30% rabatt, sÄ nu kostade den bara 18 000".
Min far har varit inköpare pĂ„ ett av Sveriges större företag och han handlade massor frĂ„n Ahlsell. Han kunde dĂ„ Ă€ven utnyttja företagets rabatter privat (lĂ„t oss kalla det för mutor). Även med dessa rabatter sĂ„ var varorna ofta dyrare Ă€n att köpa dem pĂ„ andra stĂ€llen. Fördelen med Ahlsell var dock att de skakade fram i princip allt nĂ€r det behövdes. De hade lokala lager för allt man kunde tĂ€nkas behöva med kort varsel och lite till.

Jag har Àven köpt elprodukter via elfirman min farbror jobbar pÄ, jag fick dÄ bÀttre priser Àn vad jag kunde fÄ i handeln. NÀr min JFB överhettade sÄ var min farbror dock sjukskriven sÄ jag nyttjade en kompis som ocksÄ arbetar pÄ en elfirma (inga affÀrer var öppna den tiden pÄ en lördag kvÀll). Prislappen pÄ den JFB blev betydligt högre för den firman tog avans pÄ produkterna de sÄlde till skillnad frÄn firman min farbror arbetade pÄ. Men det var det vÀrt för att fÄ igÄng elen pÄ en lördagskvÀll.

Men samtidigt sÄ skall man vara medveten om att det pÄgÄ enormt mycket mutande för dessa kontrakten. Jag har varit bjuden (via min far) pÄ rÀtt mÄnga SHL-hockeymatcher i företagets egna bÄs i arenan. MÀngden julklappar som leverantörerna skickade hem till min far var rent löjligt, det inkluderade varje Är alkohol, julskinkor, kockredskap, klÀder, enormt mÄnga chokladaskar osv osv. Jag tror nog att min far har varit pÄ inköpsresor som har innehÄllit de flesta SHL-arenorna. Ett flertal besök i Leksand dÀr en av deras huvudsponsorer var/Àr en av de större mutexperterna i Sverige. Allt detta ligger inom lagens grÀns, Àven om det ofta Àr i grÄzonen. Företaget dÀr min far arbetade hade full insyn i vad som pÄgick, det enda han fick som feedback var att hans arbete bedöms utifrÄn priserna han fÄr fram, inte det som hÀnder runt omkring. En av hans kollegor fick dock sparken efter att ha tecknat ett ofördelaktigt avtal (vad som lÄg bakom detta var dock personens alkoholism, inte mutorna).

SÄ, nÀr man bedömer Ahlsell sÄ mÄste man Àven titta pÄ dessa bitarna. Det handlar inte bara om priser, det handlar Àven om en del runt om.

• Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
henke-henke henke-henke skrev:
Undrar hur installatörsfirmorna presenterar sina bakbonusar för myndigheten? Visar dom upp sina aktuella leverantörsfakturor stÄr det ju ett pris som dom betalar vid tillfÀllet... Men att ett halvÄr senare fÄ en kredit med X antal kr alternativt en utbetalning om X antal kronor i skuggan av leverantörsfakturorna. Hur blir det?
Det gör de inte, det Àr sjÀlva grundtanken med bonus istÀllet för rabatt...

Jo, naturligtvis redovisas det som en intÀkt.

D Daniel 109 skrev:
Jo, naturligtvis redovisas det som en intÀkt.
Inte i redovisningen i samband med den offentliga upphandlingen. Bara i delÄrsbokslutet.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
okej, jag tolkade myndighet som skatteverket.
Men visset sÄ fuskas det sÀkert Àven i den typen av upphandlingar.

B Bannerb skrev:
Vem handlar ens pÄ Ahlsell nuförtiden? Finns bÀttre kedjor till företag. KÀnns som det Àr bara gubbar och större företag med en Àldre ledning samt en sista utvÀg om det Àr akut.
Fler och fler handlar dÀr. Inklusive jag.
Vet inte vilken verklighet du lever i. Men det Ă€r packat pĂ„ Ahlsells parkering dagligen 😄

Att kunna bestÀmma material 17.15 och ha det levererat morgonen efter 06.30 Àr oslagbart.

• Gilla
GrÀvarn1 och 2 till
  • Laddar…
Man mÄste se Ahlsell för vad de Àr.
Det Àr INTE en en grossist.
Ahlsell Àr en detaljhandel med god service. Bra öppettider för hantverkare, snabb leverans och stort sortiment. Priserna ligger inte sÀrskilt lÄngt över konkurrerande nÀthandlare.

Det Àr de fejkade priserna som ingen betalar dom Àr höga. Tror man dessutom pÄ pÄstÄendet om att det Àr en grossist förvÀntar man sig lÀgre priser Àn i detaljhandeln. Det förstÀrkt ytterligare av pÄstÄenden om rejÀla rabatter.

Det Àr mitt andra stycke som Àr orsaken till att konsumenter inte gillar Ahlsell.

• Gilla
Ulf Peter och 8 till
  • Laddar…
B
Isakare Isakare skrev:
Jag, nÀsta dagligen (jobbar inte Ät privatpersoner)
Allt finns, finns det inte sÄ finns det dagen efter.
Tid Àr pengar, för mig Àr det ovÀrderligt att det jag behöver finns just nu, Àven för mina kunder.
Handlar Àven pÄ Elektroskandia och Swedol nÀr jag vet att det finns, bÄda Àr billigare.
K kimpano skrev:
Fler och fler handlar dÀr. Inklusive jag.
Vet inte vilken verklighet du lever i. Men det Ă€r packat pĂ„ Ahlsells parkering dagligen 😄

Att kunna bestÀmma material 17.15 och ha det levererat morgonen efter 06.30 Àr oslagbart.
Typ som alla andra kedjor?

B Bannerb skrev:
Typ som alla andra kedjor?
Ja precis. Om man ser till dom flesta installatörer Àr det ju Ahlsell, Dahl, Solar och Rexel som merparten handlar av. PÄ grund av logistiken och servicen man fÄr.

Det finns ingen indikation pÄ nÄgon förÀndring.

• Gilla
Vardon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.