13th Marine 13th Marine skrev:
Men ett infällt gammalt funkar?
Nja, en krok och sladdkontakt är ju standard för rosett

Då förstår jag vad du är ute efter, min erfarenhet är att de dosmonterade har försvunnit från hyllorna, de takmonterade nyttjar jag inte.

En DCL "hona" är 30x30x50mm, du menar att de är för stora?

Då förstår jag vad du är ute efter, min erfarenhet är att de dosmonterade har försvunnit från hyllorna, de takmonterade nyttjar jag inte.

En DCL "hona" är 30x30x50mm, du menar att de är för stora?
Nu har jag ju inte sett dem live utan mer gått på måtten och vad folk säger om dem och ja de verkar omöjliga dölja i en liten takkopp

Varför inte köra den kreativa lösningen doslock/täcklock under slutbesiktningen?

När allt är godkänt och klart och man får börja hänga upp lampor görs en lämplig lösning för vald lampa.

O OskarJ skrev:
Varför inte köra den kreativa lösningen doslock/täcklock under slutbesiktningen?

När allt är godkänt och klart och man får börja hänga upp lampor görs en lämplig lösning för vald lampa.
Läst mitt första inlägg? :)

Jag skulle tippa på att ska man göra det korrekt så ska kabeln vara dubbelisolerad, vilket gör det hela än krångligare.

Men varför inte ett vanligt infällt uttag mitt i rosetten?

Jag skulle tippa på att ska man göra det korrekt så ska kabeln vara dubbelisolerad, vilket gör det hela än krångligare.

Men varför inte ett vanligt infällt uttag mitt i rosetten?
Då får man spackla in den, för radien på locket är större än koppen

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Läst mitt första inlägg? :)
Jag fick intrycket att du ville slippa besväret att först montera ett uttag du inte vill ha för att sen byta till en mer passande lösning. Då hade det varit en förenkling att inte montera något uttag alls.

Då får man spackla in den, för radien på locket är större än koppen
Vad är diametern på koppen då?

Enligt elsäkerhetsverket finns inga förbud mot den gamla typen av uttag och man förklarar pedagogiskt varför vi behöver DCL-uttag i Sverige:
  • enklare att både importera och exportera på en europeisk marknad
  • Säkerheten ökar bland konsumenter i andra länder
Det känns ju inte som tunga argument för förbud av något som fungerar 😆

SEK är lite hårdare i sina skrivningar (SS 436 40 00) att lampanslutningsdon enligt den nya standarden (SS-EN 61995) ska användas sedan 2009 och att den gamla typen (SS 428 08 31) av don endast ska användas för renovering och underhåll från och med 1 april 2019.

Kan nog bli knepigt trots att enda anledningen är att bidra till en fri marknad inom EU och eventuell säkerhet för medborgare i andra EU-länder tack vare dina DCL-uttag.

ESV skriver:
En utfasningsperiod startades 2009, och den 1 april 2019 upphörde den gamla standarden för lampdon att gälla.
Men exakt vad att standarden slutar gälla innebär har jag inte koll på.

O OskarJ skrev:
Jag fick intrycket att du ville slippa besväret att först montera ett uttag du inte vill ha för att sen byta till en mer passande lösning. Då hade det varit en förenkling att inte montera något uttag alls.
Sant, lär inte behövas takbelysning för att få slutbesked

Vad är diametern på koppen då?
Mindre än radien på locket :)

De finns köpa både för sladd och infällt
Var har du hittat det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.