R
I Ingvar 58 skrev:
Jodå, nu kontrollerar dom dessutom om du har skulder hos kfm, så dom kan komma och hämta bilen. Oavsett vems det är.
När myndighetspersoner får feeling så kan vad som helst hända.
Ja, det är väl bra att man inte kan komma undan att betala sina skulder genom att låta andra agera målvakter åt sina ägodelar?

Kan den som äger bilen visa på att det inte är den med skulder som är den huvudsakliga brukaren så kommer hen få tillbaka bilen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Angiveri är väl när en privatperson anmäler till myndighet, inte när en myndighet upptäcker felaktigheter.

pacman42 pacman42 skrev:
Blir det verkligen så? Då måste ju markhöjden innan muren skapades finnas noterad också. Det kan ju vara så att markhöjden är ändrad på bägge sidor av muren - så gjorde jag när jag terrasserade en del av min tomt.
Jag kan ha missuppfattat det, men jag förstår det som att stödmuren är 1,3 m hög sedd från gatan. På den muren har det sedan byggts ett plank med följd att det från gatan sett är en mur + plank som är +2 m högt. Höjden på konstruktionen räknas som höjden ner till lägsta sidan.

Men det här är åtminstone till hälften bara spekulationer från min sida. Det har inte framgått exakt hur högt planket är eller hur det är placerat gentemot stödmuren.

A Anelle skrev:
Jag måste ärligt säga att tonen här inne inte direkt gör att jag känner att frågor välkomnas..... och att det är här jag kommer att få "hjälp".
Jag har inte med flit uppfört ett svartbygge. De flesta här verkar vara perfekta och aldrig ha gjort några misstag
Vad för hjälp är det du förväntas få egentligen? Du har uppfört ett svartbygge (oavsett om det var med flit eller ej) och kommunen kan väl bara hantera det på ett sätt när det väl har upptäckts?

Du är ju varken den första eller sista som kommer råka ut för eventuella svartbyggen men det är ju osnyggt att försöka klandra kommunen för att de gör sitt jobb. De flesta som uppför svartbyggen gör det nog med vetskapen om att det kan bli följder ifall det upptäckts.

Inlägget är inte tänkt att vara mästrande eller så men det känns ärligt talat som att du bara försöker skylla ifrån dig eller få lite ryggdunkningar istället för att bara acceptera att du gjort fel (medvetet eller omedvetet).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Jag kan ha missuppfattat det, men jag förstår det som att stödmuren är 1,3 m hög sedd från gatan. På den muren har det sedan byggts ett plank med följd att det från gatan sett är en mur + plank som är +2 m högt. Höjden på konstruktionen räknas som höjden ner till lägsta sidan.

Men det här är åtminstone till hälften bara spekulationer från min sida. Det har inte framgått exakt hur högt planket är eller hur det är placerat gentemot stödmuren.
Varför ska det räknas från gatans nivå?
Det är ju livsfarligt att ha en sån mur utan staket oavsett så det måste ju kommunen medge, om än med bygglov i efterhand.

K karlmb skrev:
Det är ju livsfarligt att ha en sån mur utan staket oavsett så det måste ju kommunen medge, om än med bygglov i efterhand.
Det går att få bygglov av säkerhetsskäl.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du kan ha ett stängsel så är det inte farligt längre.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Nån skrev att det +mur blir för högt ändå.

K karlmb skrev:
Nån skrev att det +mur blir för högt ändå.
Vem då? Det är fel, stängsel (t.ex. av Gunnebo-typ) får i princip vara hur högt som helst.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Vem då? Det är fel, stängsel (t.ex. av Gunnebo-typ) får i princip vara hur högt som helst.
OK. Men från 1 dec så kan man sätta plank om ev granne inom 4.5 m medger det.

K karlmb skrev:
Men det allmänna kan väl fortsatt inte ge medgivande, eller?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Inte för att din jämförelse med poliser har någon som helst relevans.

Men jo, i allra högsta grad. Det är inte alls långsökt att om din tv är stulen att titta på dig med förutsättningen att du har fler saker som är stulna, det är snarare direkt sannolikt.

Det är långt mer osannolikt att en mönstermedborgare råkar ha en stulen TV i besittning. 😄
Inte för att ditt inlägg har någon relevans... men jag menade att om jag anmäler att min TV blivit stulen....
Jag bjöd in till slutsamråd enligt processen för bygglov....
M Maledictus skrev:
Vad för hjälp är det du förväntas få egentligen? Du har uppfört ett svartbygge (oavsett om det var med flit eller ej) och kommunen kan väl bara hantera det på ett sätt när det väl har upptäckts?

Du är ju varken den första eller sista som kommer råka ut för eventuella svartbyggen men det är ju osnyggt att försöka klandra kommunen för att de gör sitt jobb. De flesta som uppför svartbyggen gör det nog med vetskapen om att det kan bli följder ifall det upptäckts.

Inlägget är inte tänkt att vara mästrande eller så men det känns ärligt talat som att du bara försöker skylla ifrån dig eller få lite ryggdunkningar istället för att bara acceptera att du gjort fel (medvetet eller omedvetet).
Jag ställde en nyfiken fråga om inspektörens arbetssätt. Jag har inte bett om ryggdunk eller förslag. Jag klandrar inte kommunen men märker på svaren att det finns olika "nitiskhet". Vi kan lämna det där.

K karlmb skrev:
Kan du referera till paragraf eller ordalydelse så jag kan läsa på om detta? Även om det inte hjälper min stödmur+plank mot gatan, men jag har lite tankar på ett plank mot grannen....
Det verkar vara om det är max 3,6m fr huset, eller vad säger du?

Redigerat:
W Weimik skrev:
Staket med rejäl luftighet verkar vara ok, nu när jag undersökt lite till...
Vill ärligt även ha insynsskydd också, därav planket, men det kan jag lösa med t ex borttagbar segelduk. Som vi kan ta bort på vintern då man inte använder trädgården lika mycket.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det går att få bygglov av säkerhetsskäl.
Jag tror det blir svårt för plank.... men man kan ju prova....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.