52 594 läst ·
166 svar
53k läst
166 svar
Slutbesiktning, då ”anmäld” i annat ärende
Ja, det är väl bra att man inte kan komma undan att betala sina skulder genom att låta andra agera målvakter åt sina ägodelar?I Ingvar 58 skrev:
Kan den som äger bilen visa på att det inte är den med skulder som är den huvudsakliga brukaren så kommer hen få tillbaka bilen.
Självbyggare
· Stockholm
· 3 inlägg
Angiveri är väl när en privatperson anmäler till myndighet, inte när en myndighet upptäcker felaktigheter.
Jag kan ha missuppfattat det, men jag förstår det som att stödmuren är 1,3 m hög sedd från gatan. På den muren har det sedan byggts ett plank med följd att det från gatan sett är en mur + plank som är +2 m högt. Höjden på konstruktionen räknas som höjden ner till lägsta sidan.pacman42 skrev:
Men det här är åtminstone till hälften bara spekulationer från min sida. Det har inte framgått exakt hur högt planket är eller hur det är placerat gentemot stödmuren.
Vad för hjälp är det du förväntas få egentligen? Du har uppfört ett svartbygge (oavsett om det var med flit eller ej) och kommunen kan väl bara hantera det på ett sätt när det väl har upptäckts?A Anelle skrev:
Du är ju varken den första eller sista som kommer råka ut för eventuella svartbyggen men det är ju osnyggt att försöka klandra kommunen för att de gör sitt jobb. De flesta som uppför svartbyggen gör det nog med vetskapen om att det kan bli följder ifall det upptäckts.
Inlägget är inte tänkt att vara mästrande eller så men det känns ärligt talat som att du bara försöker skylla ifrån dig eller få lite ryggdunkningar istället för att bara acceptera att du gjort fel (medvetet eller omedvetet).
Varför ska det räknas från gatans nivå?W Weimik skrev:Jag kan ha missuppfattat det, men jag förstår det som att stödmuren är 1,3 m hög sedd från gatan. På den muren har det sedan byggts ett plank med följd att det från gatan sett är en mur + plank som är +2 m högt. Höjden på konstruktionen räknas som höjden ner till lägsta sidan.
Men det här är åtminstone till hälften bara spekulationer från min sida. Det har inte framgått exakt hur högt planket är eller hur det är placerat gentemot stödmuren.
Det är ju livsfarligt att ha en sån mur utan staket oavsett så det måste ju kommunen medge, om än med bygglov i efterhand.
Inte för att ditt inlägg har någon relevans... men jag menade att om jag anmäler att min TV blivit stulen....ARJU skrev:
Inte för att din jämförelse med poliser har någon som helst relevans.
Men jo, i allra högsta grad. Det är inte alls långsökt att om din tv är stulen att titta på dig med förutsättningen att du har fler saker som är stulna, det är snarare direkt sannolikt.
Det är långt mer osannolikt att en mönstermedborgare råkar ha en stulen TV i besittning. 😄
Jag bjöd in till slutsamråd enligt processen för bygglov....
Jag ställde en nyfiken fråga om inspektörens arbetssätt. Jag har inte bett om ryggdunk eller förslag. Jag klandrar inte kommunen men märker på svaren att det finns olika "nitiskhet". Vi kan lämna det där.M Maledictus skrev:Vad för hjälp är det du förväntas få egentligen? Du har uppfört ett svartbygge (oavsett om det var med flit eller ej) och kommunen kan väl bara hantera det på ett sätt när det väl har upptäckts?
Du är ju varken den första eller sista som kommer råka ut för eventuella svartbyggen men det är ju osnyggt att försöka klandra kommunen för att de gör sitt jobb. De flesta som uppför svartbyggen gör det nog med vetskapen om att det kan bli följder ifall det upptäckts.
Inlägget är inte tänkt att vara mästrande eller så men det känns ärligt talat som att du bara försöker skylla ifrån dig eller få lite ryggdunkningar istället för att bara acceptera att du gjort fel (medvetet eller omedvetet).
Kan du referera till paragraf eller ordalydelse så jag kan läsa på om detta? Även om det inte hjälper min stödmur+plank mot gatan, men jag har lite tankar på ett plank mot grannen....K karlmb skrev:
Det verkar vara om det är max 3,6m fr huset, eller vad säger du?
Redigerat:
Staket med rejäl luftighet verkar vara ok, nu när jag undersökt lite till...W Weimik skrev:
Vill ärligt även ha insynsskydd också, därav planket, men det kan jag lösa med t ex borttagbar segelduk. Som vi kan ta bort på vintern då man inte använder trädgården lika mycket.