A Andreas Mitterhammer1 skrev:
Betydande förändringar och lättnader i PBL (plan och bygglagen)
Jo, det har jag förstått, men var det något specifikt du syftade på i och med att det refererades till tujor och plank.... :)

N
A Anelle skrev:
Hej!
Vid slutsamråd för tillbyggnad togs foto på helt andra delar av tomten och skickades till bygglovsavdelningen.
Lite angiveri helt enkelt.
Får inspektörerna arbeta så?
Nu har det begärts förklaring o föreläggande osv.
Jag har gjort fel men är nyfiken på om de får arbeta så. Jag trodde bara de fick utreda om anmälan kommit in…
Kommunen kan skicka upp drönare eller kolla via högupplösta flygfoton för att inventera nytillkomna byggen utan bygglov.

Men det här planket. Hur gammalt är det? Om det är mer än 5 år, så kan kommunen inte ta ut en byggsanktionsavgift. Är det mer än 10 år så behöver du inte vidta rättelse.

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det här planket. Hur gammalt är det? Om det är mer än 5 år, så kan kommunen inte ta ut en byggsanktionsavgift. Är det mer än 10 år så behöver du inte vidta rättelse.
Enligt föreläggande är det rivning som gäller. Det är äldre än 5år men yngre än 10…

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Jo, det har jag förstått, men var det något specifikt du syftade på i och med att det refererades till tujor och plank.... :)
Många åtgärder som inte följer detaljplanen kommer att bli tillåtna. Jag vet dock inte hur det är med konstruktioner som redan finns.

A Anelle skrev:
på plank utmed gatan som inte får finnas där och måste rivas enligt förelägganden, trots att det då blir en fallrisk på 130 cm...
Det värsta är nog att dom kommer att stå och se på när du river och när du är klar får du omedelbart ett nytt föreläggande om fallrisken :-/ du måste liksom ersätta med staket - och helt sömlöst... annars kanske det kan bli ett arbetsmiljöbrott... jag menar om det blir ett glapp på en halvtimma när det varken finns plank eller staket för byggjobbarna....

//

• Wow
Anelle
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kan du byta ut planket mot en häck? Eller gäller platsen trafikfara? Jag har själv en mur, 100 cm in från tomtgränsen längs en kraftigt sluttande gata. Murens höjd är 20 cm högst upp och 130 cm längst ner. Ovanpå den har jag en bokhäck på drygt 250 cm. Häcken är numera så tät så jyckar kan inte ta sig igenom.

Jag ansökte inte heller om bygglov avs muren då huset byggdes för
yonna yonna skrev:
Kan du byta ut planket mot en häck? Eller gäller platsen trafikfara? Jag har själv en mur, 100 cm in från tomtgränsen längs en kraftigt sluttande gata. Murens höjd är 20 cm högst upp och 130 cm längst ner. Ovanpå den har jag en bokhäck på drygt 250 cm. Häcken är numera så tät så jyckar kan inte ta sig igenom.

Jag ansökte inte heller om bygglov avs muren då huset byggdes för 20 år sedan ...
under tiden Häcken växer och blir tät har vi ju fallrisken några år

A Anelle skrev:
Jag repeterar vad jag skrev ovan:
-Jag har en (gammal) stödmur som mäter 130-140 cm.
-Vår tomt går i höjd med den, dvs, marknivå innanför stödmur är ca 130 över gatan, dvs det finns en fallrisk.
-Därför har vi satt ett staket där, på insidan muren.

Jag har inte satt dit stödmuren, den byggdes förmodligen när huset byggdes på 50-talet.
Tomten har "alltid" gått på gatunivå +130cm, dvs i princip i höjd med stödmuren, jag har alltså inte fyllt upp tomten eller liknande.
Jag tror att jag behöver rätta mitt staket och kalla det för plank, för det är begränsad genomsiktlighet....
Låter som att det inte blir något problem att få lov i efterhand. Va bara snäll och medgörlig då löser det sig förmodligen.

• Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Det står dock tydligt att jag mätt från gatan får ha mur eller staket på högst 120cm, räknat från gatan.

Det står att detta är enligt stadens riktlinjer. Riktlinjer är ju inte juridiskt bindande och det finns närliggande gator med samma problematik, dvs med höjdskillnader mellan tomt o gata, där det finns lösningar av liknande typ, dvs plank på mur.....

Jag ska givetvis prata med dem och ge mina argument ang fallrisk.
Det kan nog stämma att du inte får ha mur, plank eller staket som är högre än vad stödmuren redan är. Däremot bör du kunna sätta upp ett stängsel och det räcker ju bra som fallskydd.

Det är möjligt att du kan söka och få bygglov för planket i efterhand men det känns tveksamt. Jag skulle satsa på staket och eventuellt tätt buskage som insynsskydd.

Om du verkligen vill tänja på gränserna och ha ett plank så kan du eventuellt komma undan med att flytta in planket en bit på tomten så att stödmuren och planket inte bildar en sammanhängande enhet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
lojalitetsplikten
Var regleras denna i ett affärsförhållande mellan privatperson och företag?

Claes Sörmland
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Var regleras denna i ett affärsförhållande mellan privatperson och företag?
Den är vad jag förstår tagen för given i varje affärsrelation. När ni sluter ett avtal så ska ni vara lojala mot varandra och hedra avtalet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den är vad jag förstår tagen för given i varje affärsrelation. När ni sluter ett avtal så ska ni vara lojala mot varandra och hedra avtalet.
Ok, rent moraliskt, i just affärsrelationen, känns det såklart rimligt. I andra aspekter, som t.ex. att den ena parten i en affärsrelation ser att den andra bryter mot lagen finns det annan moral att beakta. Lojalitet mot kunden eller lojalitet mot samhället.

Jag tänkte annars att lojalitetsplikten mest är ett begrepp i anställningsförhållanden. Inte heller där är det alltid så lätt att reda ut vad som är rimligt, vad som är tillåtet och vad som faktiskt är förbjudet.

A Anelle skrev:
Hej!
Vid slutsamråd för tillbyggnad togs foto på helt andra delar av tomten och skickades till bygglovsavdelningen.
Lite angiveri helt enkelt.
Får inspektörerna arbeta så?
Nu har det begärts förklaring o föreläggande osv.
Jag har gjort fel men är nyfiken på om de får arbeta så. Jag trodde bara de fick utreda om anmälan kommit in…
Absolut ska de arbeta så. Om någon i tjänsten hittar andra avvikelser är det deras skyldighet att dokumentera och handlägga. Dessutom kan det vara att viss andra "avvikelser" påverkar bedömningen av det aktuella ärendet.

Om det är ett stödmur till gatan kollar vem har ansvar för muren även om den är på ditt tomt. Oftast är det tomten ovanför som har ansvar att stödja ditt tomt.
Det är då också deras ansvar att ha ett fallskydd.

I din diskussion mot kommunen kan du lyfta upp detta samt att du valde den höjd då det finns en stor fallrisk och att det fanns ingen fallskydd.

• Gilla
Testa ett annat
  • Laddar…
A Anelle skrev:
Konstruktivt....not.
Man får enligt föreläggandet "uppföra mur eller staket mot gatan som är max 120 cm, mätt från gatan." Dock är ju min stödmur 130-140cm (gammal så inte konstigt om den inte följer några riktlinjer) och min tomt ligger 130cm över gatunivå.
Jag har försökt förhindra fallrisk som verkar så viktigt i andra sammanhang på ställenmed krav på räcken/staket osv.
De ger mig endast möjligheten att riva... men ska naturligtvis prata med dem.
Riv "planket" och sätt upp ett staket som uppfyller kraven rörande sikt.
Samråd med kommunen innan är nog en bra ide men det borde inte ställa till några problem.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.