Hej, detta är bara en första fundering jag har. Vi har en fastighet genom arv där grannfastigheten har en infiltrationsbädd nedgrävd på en del av vår tomt (servitut finns naturligtvis och har godkänts av förre ägaren)

Nu är det så att den härskande fastigheten blivit ansluten till kommunalt VA så infiltrationen används inte längre. Enligt vad jag har förstått så innebär detta att den befintliga bädden ska tas bort och marken runt om saneras (generella regler men jag kommer kolla exakt med kommun)

Kan vi rent juridiskt begära att ägarna till grannfastigheten utför och bekostar detta arbete? Känns ju fel att vi ska göra det…

Hur är det med servitutet som nu inte längre behövs? Kan vi på nått sätt ogiltigförklara det och i så fall, kostar det nått?

Kan det tänkas att vi skulle kunna bli ersättningsskyldiga om vi helt sonika utför arbete ”ovanpå” bädden? Vi har en tanke att anlägga två parkeringsplatser på denna plats

Claes Sörmland
K krambriw skrev:
Hej, detta är bara en första fundering jag har. Vi har en fastighet genom arv där grannfastigheten har en infiltrationsbädd nedgrävd på en del av vår tomt (servitut finns naturligtvis och har godkänts av förre ägaren)

Nu är det så att den härskande fastigheten blivit ansluten till kommunalt VA så infiltrationen används inte längre. Enligt vad jag har förstått så innebär detta att den befintliga bädden ska tas bort och marken runt om saneras (generella regler men jag kommer kolla exakt med kommun)

Kan vi rent juridiskt begära att ägarna till grannfastigheten utför och bekostar detta arbete? Känns ju fel att vi ska göra det…

Hur är det med servitutet som nu inte längre behövs? Kan vi på nått sätt ogiltigförklara det och i så fall, kostar det nått?

Kan det tänkas att vi skulle kunna bli ersättningsskyldiga om vi helt sonika utför arbete ”ovanpå” bädden? Vi har en tanke att anlägga två parkeringsplatser på denna plats
Är det ett avtalsservitut eller ett officialservitut? Avtalsservitut är enklare att bli av med.

S.k. onyttiga servitut kan man få borttagna. Att fastigheten fått kommunalt VA som gör att det inte finns något behov av markbädden bör vara ett sådant fall där det inte längre finns någon poäng med servitutet.

Om LM ska göra det lär det bli förrättningskostnader att betala. Dvs. om det är ett officialservitut eller om det med tvång ska tas ifrån grannen. Har ni själva enats om alla villkor innan kan kostnaden bli lite lägre än om ni är oense.
Om det är ett avtalsservitut och båda fastighetsägarna är eniga så är det en enklare administrativ process att avregistrera det.

Tycker du inte det är något bekymmer att bädden ligger kvar kan det väl vara lämpligt att föreslå ett avtal där man avslutar servitutet och låter marken vara i befintligt skick med vad som ligger där utan några krav på vidare ersättning eller åtgärder.
Så får du göra vad du vill med rör m.m. som är kvar i marken på din sida och grannen med de på sin sida, den dag det finns någon anledning till det.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Claes Sörmland
I jordabalkens 14 kap. finns ett regelverk som gäller avtalsservitut men som också kan ge vägledning kring relationen mellan härskande och tjänande fastighets ägare vid officialservitut. Där finns en direkt reglering att härskande fastighets ägare har en skyldighet att återställa marken i tjänligt skick när denne bortför en anläggning som är avsedd för servitutet, t ex när infiltrationsanläggningen avvecklas tänker jag:

Textbild av en paragraf som behandlar fastighetsägande och servitut, specifikt om återställning och bortförande av byggnad vid servitutets upphörande.

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Hej, stort tack alla!!

Det är ett avtalsservitut så jag ska prata med grannen om att döda servitutet (blankett finns ju hos lantmäteriet, frågan är hur dyrt det kan bli, avgift till lantmäteriet)

Vad gäller infiltationen så är det tydligen först en markbädd och sedan den del som ligger på vår mark, kallas efterpolering. Miljö- och hälsoskyddskontoret i kommunen har inga krav på att åtgärd behöver göras, dvs den kan ligga kvar som den är har dom sagt när jag kontaktade dom

Att låta bädden ligga kvar orörd är i de flesta fallen den billigaste lösningen för alla parter inklusive kommunen, och få det +5 år sig utan någon tillskott av avloppsvatten så är det nog att betrakta som vilken fyllnadsmassa som helst om man behöver flytta på bäddmassan senare.

Det är när arbeten eller urgrävning som görs i bädden i närtid som det kan bli knepigt då bäddmassan förmodligen räknas som riskavfall och då kosta det plötligt pengar när det skall deponeras.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
frågan är hur dyrt det kan bli, avgift till lantmäteriet
Enligt LM, ett sådant enkelt ärende kostar endast runt 750-800 kr

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.