61 911 läst ·
152 svar
62k läst
152 svar
Skyhög elförbrukning i litet hus med bergvärme?
Det skrivs hyllmeter angående fasföljdsfel i trefassystem. Oftast då i samband med värmepumpar.
Jag är ingen elektriker och har inget intresse av trefassystem.
Vet bara att trefasmotorer byter rotationsriktning om man byter plats på två faser.
Tydligen larmar värmepumpar ibland på just fasföljdsfel.
Måste väl ändå vara mycket sällsynt att trefasmatningen till från nätet in i t e x ett hus ändrar inbördes fasläge så att t ex en trefas vattenpumpmotor eller dito vedsåg plötsligt går åt andra hållet.
- Men vad sker i en värmepump?
Genereras nödvändig trefas ström internt inuti "pumpen".
Kan det bli fel på elektroniken, som orsakar detta?
Jag är ingen elektriker och har inget intresse av trefassystem.
Vet bara att trefasmotorer byter rotationsriktning om man byter plats på två faser.
Tydligen larmar värmepumpar ibland på just fasföljdsfel.
Måste väl ändå vara mycket sällsynt att trefasmatningen till från nätet in i t e x ett hus ändrar inbördes fasläge så att t ex en trefas vattenpumpmotor eller dito vedsåg plötsligt går åt andra hållet.
- Men vad sker i en värmepump?
Genereras nödvändig trefas ström internt inuti "pumpen".
Kan det bli fel på elektroniken, som orsakar detta?
Den vanligaste orsaken är att en huvudsäkring har gått så det saknas en fas. Det brukar vara samma larm oavsett vilken sorts fasfel det är...H Hybro skrev:
Kompressorn har en trefasmotor som måste snurra åt rätt håll.H Hybro skrev:
Jo. Det förstår jag. Vilket jag också antydde i mitt inlägg.
Men hur kan det då ö h t bli att strömförbrukningen stiger drastiskt enligt vad flera uppger.
Är det möjligen så att kraftiga inbyggda elpatroner automatiskt kopplas in vid fel rotationsriktning hos kompressor. Eller då kompressor inte roterar alls.
Men hur kan det då ö h t bli att strömförbrukningen stiger drastiskt enligt vad flera uppger.
Är det möjligen så att kraftiga inbyggda elpatroner automatiskt kopplas in vid fel rotationsriktning hos kompressor. Eller då kompressor inte roterar alls.
Jag bytte l1 och l2 i strömbrytaren vid bergvärmepumpen nyss. Tar några min så får vi se om det är löst. Skaffade också elmätare idag och la en i fryskontakten och en i kylen...N Nalleman64 skrev:Fel fasföljd indikerades här också när vi fått ny elmätare (blinkade i displayen på elmätaren).
För oss har det ingen praktisk betydelse då det enda vi har som är trefas är spisen.
Bad ändå elektrikern fixa det när han var här så han bytte plats på två kablar vid huvudsäkringrarna som sitter före elmätaren och nu är fasföljden rätt.
"Fel fasföljd" meddelandet kom efter att vi stängde av vissa säkringar för att försöka lokalisera strömtjuven. För övrigt, ingen altanvärmare eller annat som någon skrev. Bokstavligen bara lampor, kyl frys mobilladdare och bergvärmen. Vi har ingen tv, kupevärmaren är inbyggd och tar ingen el från huset, inga övriga byggnader på fastigheten har el. Mycket märkligt var all ström försvinner.H Hybro skrev:Jo. Det förstår jag. Vilket jag också antydde i mitt inlägg.
Bytte plats på faserna nu. Felmeddelandet kom tillbaka. Ska iväg och skida lite men när jag kommer hem ska jag mäta så det är rätt spänning på alla faser. Blir inte klok. Ringde vvsare och elektriker och de sa att det antingen är fel på faserna eller på mjukstartskortet som kostar 5-6000 att byta.useless skrev:
Märkligt att bergvärmepumpen börjar strula nu också efter att bara ha stängt av strömmen i några minuter.
Du bör skifta tillbaka dessa, varför skulle fasföljden bli fel när du bryter strömmen?T Tsom skrev:
Har du en äldre Nibe eller IVT/Bosch så är det mer troligt att fasföljdsrelä är kasst 😶
Ja jag ska byta tillbaka och mäta så där finns ström. Det är en ctc ecoheat 5l från 2010. Den låter en del så kan mycket väl vara att elpatronen är det som väsnas. Har aldrig haft bergvärme förr och kan inte ett skvätt om detta (inte haft hus förr heller för den delen...)T tobbetk skrev:
Ingen aning. Jag ringde samtliga elektriker i norrland kändes det som. 2st sa att jag kunde testa byta plats på l1 och l2. Tyckte det lät märkligt men värt ett försök. Efter skidåkningen ska jag byta tillbaka och mäta alla 3 faser. Blir inte klok på detta!useless skrev:
Elektriker har nog dålig koll på värmepumpar och dess felmeddelanden. Som sagts tidigare kan ju liksom inte fasföljden bli fel helt plötsligt om igen främling varit inne och bytt plats på några sladdar i hemlighet...T Tsom skrev:
Flytta tillbaks kablarna, stoppa i alla säkringar och starta om värmepumpen.
Redigerat: