Uppdatering, testar lite. Slipade av med 80 sen 120. Kalken i luten kom fram igen lustigt nog, men jag slutade slipa där. Sen behandlade jag lite olika enligt nedan

Utan och med blixt
Träplankor med olika betsprovningar markerade, från vänster till höger: Oljebets light grey, Dekorvax snö, Oljebets white, på golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med olika betsprover och ytbehandlingar markerade med tejp, fotograferat med blixt för att testa infärgning och ljuseffekt.
Skapa konto

från vänster till höger:
Oljebets 3518 light grey + HV 3041 Natur matt
Oljebets 3518 light grey + HV 3062 Ofärgad matt
Dekorvax 3188 Snö + HV 3041 Natur matt
Dekorvax 3188 Snö + HV 3062 Ofärgad matt
Oljebets 3501 White + HV 3041 Natur matt
Oljebets 3501 White + HV 3062 Ofärgad matt

Upplever ingen större skillnad på de 4 till höger.
Känns fortfarande rimligare (och kanske lättare) att använda bets som infärgning.
Möjligtvis fastnade betsen mindre på knastarna jämfört med dekorvaxen(?). Annars ingen större skillnad på infärgning.
Toppskikt med 3041 ger an aning ljusare finish, men hade jag inte vetat hade jag inte sett det.
Tror även på att inte ha pigment i toppskiktet för jämnare inslitning.

De grå till vänster var mest för att testa...

Det lutar åt Oljebets 3501 + HV 3062 Ofärgad

Det enda störiga nu är att jag testade i den där mörka vrån. Kan inte bestämma mig för hur det ser ut i naturligt ljus. Med blixten tycker jag att jag får fram en viss rosa ton 😅

@swirve okej, så efter mycket testande slipade jag ner det och körde 3040 enligt din rekommendation :)

Nu blev jag lite kär i det igen. Så frågan är om det blir mycket gulare med slutbehandling med 3062, eller om jag kanske ska köra ett lager 3041 som slutbehandling? Minns du ifall det blev stor skillnad när du la på 3062?

Och dagen jävulskap, fogarna (som jag lät ligga för de såg hela och jämna ut efter slipning) har reagerat med HV-oljan. Det är klibbiga/kladdiga fortfarande ett dygn senare. Vad göra? pilla bort dem? Vad har jag i istället? och ska jag göra det nu innan sista lager HV-olja, eller vänta? Några tips?

Nyslipat trägolv i ett kök med synliga kvistar och ådring, ljus färgton, med problem i fogarna som blivit klibbiga efter behandling.
Skapa konto

S
Nä 3062 blir inte direkt gulare så länge det är ett tunnt lager! Skulle säga att det behövs som toppskikt för att inte slita på det pigmenterade lagret.
Inte riktigt med på vad som klibbar, men är det lite tjockare lager hårdvaxolja kan det ta ett par dagar och torka, speciellt såhär års när det är fuktigare.

Edit: Tycker det ser fint ut! Är det nåtat i springorna? Isf kanske det tar längre tid att torka just där.

S swirve skrev:
Nä 3062 blir inte direkt gulare så länge det är ett tunnt lager! Skulle säga att det behövs som toppskikt för att inte slita på det pigmenterade lagret.
Inte riktigt med på vad som klibbar, men är det lite tjockare lager hårdvaxolja kan det ta ett par dagar och torka, speciellt såhär års när det är fuktigare.

Edit: Tycker det ser fint ut! Är det nåtat i springorna? Isf kanske det tar längre tid att torka just där.
Tack!
Jag vet tyvärr inte vad det är för fogmassa idag, men skulle kunna vara någon brun silikonmassa till och med då det var förseglat under lacken tidigare. Inget gammalt hårt i alla fall. Jag smetade avsiktligt på 3040 på fogarna också för att de skulle bli lite uppljusade och nu upplevs de mer som ljusgråbruna. Läste någonstans att detta var rätt vanligt, antingen pga en kemisk reaktion så att fogen förblir kladdig (typ för evigt) eller att HV-oljan inte härdar (och också förblir kladdig typ för evigt) 😬

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.