Hej!

I projekt renovera men behålla originalköket i min femtiotalslägenhet så stötte jag på ett oväntat (för mig, den ovana) problem.

Jag har skrapat arbetsbänken på färg och lack, sen slipat. Det är 70+ år gammal fanér, och jag gick lite hårt åt den med excenterslipen. Det kan jag leva med, pga den långsiktiga planen är att sätta dit en stenskiva.

Men, kortsiktigt så fattar jag inte riktigt vad som hände.
Jag körde två lager Hedins teakoljebets. Sen ett lager Osmo hårdvaxolja. Den fick härda i 15+ timmar. Idag skulle jag lägga ett andra lager hårdvaxolja, men slipade av med ett 320 slippapper då jag tyckte att det var lite väl mkt träfibrer som rest sig. Döm om min förvåning när betsen försvann på vissa ställen omedelbart, och ytan blev oerhört flammig.

Jag är mest nyfiken på att utröna vad som gick fel.

Skulle jag inte kört med excenterslipen, utan handslipat?
Är det pga torr och sprucken fanér?
Var det dumt att slipa överhuvudtaget?

Bilderna visar progressionen från skrapa bort all färg och lack, första oljebetsen (Osmo cognac) som jag inte alls var glad i, slipade bort den, två lager Hedins teakolja, hårdvaxolja, slipning 320 korn, nytt lager oljebets.

• IMG20260702171203.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG20260702181531.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260709155234.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260711165521.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260712194111.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260714102040.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260714102042.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260714103417.jpg
    Skapa konto
Hej,

Enligt Hedins intsruktion ska bara ett lager läggas.
Har för mig att jag lagt mer än 1 lager nån gång utan att läsa instruktionerna och då blev det skit.

A Pyka A Pyka skrev:
Hej,

Enligt Hedins intsruktion ska bara ett lager läggas.
Har för mig att jag lagt mer än 1 lager nån gång utan att läsa instruktionerna och då blev det skit.
Hmm, enligt burken och deras hemsida kan man stryka på ett andra lager för en mörkare färg. Jag lät det torka i nästan ett dygn mellan lagren.

Ayelemjay Ayelemjay skrev:
Hmm, enligt burken och deras hemsida kan man stryka på ett andra lager för en mörkare färg. Jag lät det torka i nästan ett dygn mellan lagren.
20_f.png märkligt.
Jag får nog läsa etiketten igen.

Du beskriver flera olika behandlingar.

Sista scenariot lägger du oljebets på hårdvaxolja och även om jag inte använt hedins produkter så är det väl i fel ordning? Hårdvaxoljan ska skydda betsen och bets ska, delvis, träng in i trät.

Sen har du lagt två omgångar teakolja innan första betsningen vilket jag också undrar över. Väldigt mycket olja på ett tunt faner.

Z z_bumbi skrev:
Du beskriver flera olika behandlingar.

Sista scenariot lägger du oljebets på hårdvaxolja och även om jag inte använt hedins produkter så är det väl i fel ordning? Hårdvaxoljan ska skydda betsen och bets ska, delvis, träng in i trät.

Sen har du lagt två omgångar teakolja innan första betsningen vilket jag också undrar över. Väldigt mycket olja på ett tunt faner.
Betsen ovanpå den delvis bortslipade hårdvaxoljan var ett försök att rädda färgen någorlunda. Det jag främst undrar är hur det kunde komma sig att så mycket av betsen försvann i en snabb slipning med 320-slippapper.
Det var oljebets med teakfärg, inte teakolja. Men det kanske har samma effekt? Jag är blott en amatör!
Men ja, det jag undrar är väl om det kan vara sommarvärmen som spökar, om ytan kan ha blivit för mättad (låter som om det är det du menar?) eller om det är något annat är min bristande erfarenhet som spökar.

Jag kan  gissa på vissa orsaker.
1 Faneret suger inte åt sig/är inte ett vanligt träfaner.
2 Det hade behövt härda under betydligt längre tid mellan lagren. När jag använt osmo hårdvax har det inte känts färdigt att stryka på nytt inom angiven tid på vissa underlag.
3 För hårt slipande fast en bets ska tränga in i trät så allt borde inte försvinna.
4 Hedins hårdvax är svårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.