Gammalt furugolv i kök.

Slipat och vitlutat. borstat och skrubbat noggrant för att få bort överskotts-kalken. Då var det fint.

La sedan på Osmo 3062 ofärgad matt, hårdvaxolja, i tunt lager som även den skrubbades/gnoddes in.

Nu är jag inte lika nöjd 😢

Va händer ifall jag lägger ett nytt lager med Osmo 3041 (svagt pigmenterad), alternativt skurar med vitsåpa?

Så här ser det ut nu. inte helt pjåkigt på bilden men vill mer nå grå skurgolvslook
Gammalt furugolv i kök, slipat, vitlutat och behandlat med hårdvaxolja för ljusare utseende, synliga kvistar och ljus färgton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hsd
Prova på en bit hur det blir med pigmenterat vax ovanpå
Men troligen måste golvet tvättas
Om det ska såpskuras måste vaxet bort först

hsd hsd skrev:
Prova på en bit hur det blir med pigmenterat vax ovanpå
Men troligen måste golvet tvättas
Om det ska såpskuras måste vaxet bort först
tänkte i så fall vitsåpa som underhåll, för att över tid få det ljusare/gråare
såpskura vaxade golv känns ändå rätt vedertaget

Kanske lättare att se här. Det är som att vitlutningen inte ens har gjorts...

Men, jag har nog banne mig ett recept för hur man får till ett skyddat golv som ser helt obehandlat ut ifall någon är ute efter den looken! 😆
Ljust trägolv som verkar obehandlat, med synliga kvistar och ådringar. Golvet har ingen vitlutsad effekt och är monterat bredvid skåp.
Skapa konto

Har någon tips på hur jag får till looken jag Vill ha är alla tips välkomna!

hsd
W Wallman skrev:
tänkte i så fall vitsåpa som underhåll, för att över tid få det ljusare/gråare
såpskura vaxade golv känns ändå rätt vedertaget
Hur ska vitsåpan kunna tränga ner i golvet om det är skyddat med vax

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Hur ska vitsåpan kunna tränga ner i golvet om det är skyddat med vax
Du har såklart rätt. I det här fallet vill jag ha ett vaxat golv. Så frågan är väl mer om jag kan påverka färgen i det här läget

Eller om jag behöver slipa ner det igen, ny vända med vitlut och sen en hårdvaxolja med mer pigment i. Och hur mycket jag behöver slipa

Har sett många andra gamla trådar på forumet där folk har vitlutat och sen använt ofärgad/neutral hårdvaxolja och fått till ett grå-vitt golv nära ett klassiskt skurgolv. Kanske har någon en idé

hsd
W Wallman skrev:
Du har såklart rätt. I det här fallet vill jag ha ett vaxat golv. Så frågan är väl mer om jag kan påverka färgen i det här läget

Eller om jag behöver slipa ner det igen, ny vända med vitlut och sen en hårdvaxolja med mer pigment i. Och hur mycket jag behöver slipa

Har sett många andra gamla trådar på forumet där folk har vitlutat och sen använt ofärgad/neutral hårdvaxolja och fått till ett grå-vitt golv nära ett klassiskt skurgolv. Kanske har någon en idé
Hur har Du vaxat, det rekommenderas 2 lager på obehandlat golv
Osmo verkar inte ha vit pigment i sortimentet, det har däremot Herdins
Kolla med färgaffären som Du köpte osmooljan hos om det går att lägga ett lager Herdins vaxolja ovanpå
Jag har vaxat ett par golv och använt pigmenterat golvvax och det var betydande skillnad mellan lager 1 och lager 2

Denna har jag använt. Tanken var att kalken i luten skulle räcka som infärgning (så som många gjort före mig)
Burk med Osmo hårdvaxolja för golv, paneler och möbler av trä, märkning 3062 Ofärgad matt.
Skapa konto

Testade sen denna på en avgränsad del men det gjorde exakt 0 skillnad
En burk Osmo hårdvaxolja 3041 Natur matt står på ett trägolv bredvid vit målartejp.
Skapa konto

hsd
Ja den har ju inte pigment som exempelvis denna har
Burk med Herdins hårdvaxolja, röd etikett, 200 vit, innehåll 275 ml.
Skapa konto

S
Jag har kört osmo 3040 + 3062 med gott resultat i stor del av huset. Har även skurgolv i rum som ligger vägg-i-vägg med osmo-golv. På nån meters håll ser de likadana ut.
Om jag var du skulle jag slipa av lätt med slipduk, lägga ett lager 3040, slipa lätt igen med slipduk om det sker nån ytterligare resning och sen ett slutlager med 3062. Vet inte hur du applicerar, men bäst tycker jag osmo mikrofiberroller har varit.

• Gilla
Wallman
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jag har kört osmo 3040 + 3062 med gott resultat i stor del av huset. Har även skurgolv i rum som ligger vägg-i-vägg med osmo-golv. På nån meters håll ser de likadana ut.
Om jag var du skulle jag slipa av lätt med slipduk, lägga ett lager 3040, slipa lätt igen med slipduk om det sker nån ytterligare resning och sen ett slutlager med 3062. Vet inte hur du applicerar, men bäst tycker jag osmo mikrofiberroller har varit.
Tror du det räcker att slipa av lätt? Behöver inte ner till trä alltså? Och luta och ha mig igen?

Du kör helt utan lut eller?

Du råkar inte ha ett par bilder?

S
W Wallman skrev:
Tror du det räcker att slipa av lätt? Behöver inte ner till trä alltså? Och luta och ha mig igen?

Du kör helt utan lut eller?

Du råkar inte ha ett par bilder?
Nej jag kör slipa, 3040, slipa (lätt), 3062 och thats it. Ingen lut. Har haft så i barnrum i 12 år och där är nog läge att lägga ett lager 3062 igen.
I bilden nedan är det osmo bortom tröskeln och skurgolv hitom. Barnrum med 7 års slitage. Missade lite på den pigmenterade just vid tröskeln, blev lite ojämn vitt.

Trägolv i barnrum med 7 års slitage vid en tröskel, där pigmentering skapar ojämna vita områden. Skiljelinje mellan skurgolv och Osmo-behandlat golv.
Skapa konto

W Wallman skrev:
Nu är jag inte lika nöjd 😢
Du behöver lite tålamod. Vänta ett par månader så blir det fint. Nästa år är det troligen som du har tänkt dig.
Jag har behandlat många golv och alltid med opigmenterad lut och olja. Fördelen med pigmentfritt är att golvet alltid kan ombehandlas/repareras utan det blir fläckigt. Det är nämligen en nackdel med pigmenterad lut och olja. Det blir inte snyggt när det har slitits in.

• Gilla
Wallman
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nej jag kör slipa, 3040, slipa (lätt), 3062 och thats it. Ingen lut. Har haft så i barnrum i 12 år och där är nog läge att lägga ett lager 3062 igen.
I bilden nedan är det osmo bortom tröskeln och skurgolv hitom. Barnrum med 7 års slitage. Missade lite på den pigmenterade just vid tröskeln, blev lite ojämn vitt.

[bild]
Intressant! Du har verkligen lyckats matcha!

Läste på lite mer och ser många som lyckats med deras ”oljebets” t.ex 3501 för infärgning, alternativt dekorvax, för att sen lägga hårdvaxolja på, t.ex 3041 Natur.

Funderar på ifall vaxet i ett första lager vaxolja kanske hindrar nästa att tränga ner. Isåfall kanske det bättre att endast avsluta med hårdvaxolja.

En jäkla djungel 😁

S
W Wallman skrev:
Intressant! Du har verkligen lyckats matcha!

Läste på lite mer och ser många som lyckats med deras ”oljebets” t.ex 3501 för infärgning, alternativt dekorvax, för att sen lägga hårdvaxolja på, t.ex 3041 Natur.

Funderar på ifall vaxet i ett första lager vaxolja kanske hindrar nästa att tränga ner. Isåfall kanske det bättre att endast avsluta med hårdvaxolja.

En jäkla djungel 😁
Ja minst sagt... Jag köpte först ett par kg linoljevax, natur och vitpigment, och det såg också bra ut men höll väldigt dåligt.

• Gilla
Wallman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.