Mikael_L skrev:
Jag är inte så säker på om Malaysia vs Schweiz är så betydelsefullt, men dock ska ni nog passa er för den om det är en GSR 12-2 (inte GSR 12 alt GSR 12 VE2). 12-2 har mindre än halva vridmomentet (mjukt förband) jämfört med GSR 12. Mig veterligen inget annat att vinna, samma vikt osv.

K-rauta har kört 12-2:an i olika kampanjer, jag tycker inte den är värd det. En Skildragare för 600:- är lika stark, typ ...

[länk]
Trodde att alla 12-2 var tillverkade i Malaysia. Hur som helst så hade inte K-Rauta några 12-2:or i Linköping.
 
In the end I bought the AEG 12v med 2 x 3,0 from Bauhaus, they did a price match with Harald Nyborg (1698 SKr) minus 12% so just about 1500 kr. Feels strong and well built machine
 
Mikael_L skrev:
Jaja, nu behövs det inte för min skull längre. ...eller, jo gärna, för det är ju ändå alltid kul att få lära sig mer om alla verktyg.. ;)

Men själv köpte jag nu en Hitachi DS 12DVB2. Som jag uppfattat det, en stark proffsdragare med 2 st NiMH-batterier på 2,6Ah. Jag slapp även denna gång adidas-doja-looken :D . Tyvärr "slapp" jag även LiION batterier och bälteskroken. Trevliga saker som du klaskarlsson fick på din Hitachi.
Sen är din dragare även 3-4 hg lättare, lär kännas om man skuvar i tak ett tag.

Men på något lurt vis blev det ändå chuck-frågan som avgjorde... rätt eller fel, ingen aning ...

Denna maskin säljer Uppsala M&V ut just nu för 1600:- moms, 2000:- inkl. Tror det är runt halva nypriset.
Men det är inte helt rättvist jämfört (alltså med gamla nypriset), då de nya adidasdojjorna, förlåt dragarna, är ballare än denna.

Men tror någon annan att detta är en dragaren att slå till på för dessa pengar så fanns det en 3-4 st kvar igår.
Aha, då är jag sent ute med min rapport nu då ?;)
Har inte hunnit tungtesta den ännu- blir troligen i helgen på landet...

Jag vet inte om Auto-lock - hade ändrat på det, men i det lilla jag har hunnit köra den så har jag noterat att chucken kan lossna om man kör "baaklänges" med borren. Då skruvade den upp sig (hade fastnat och fixk backa ur). Om man köper Hitachin med 3 Ah Li-ion batterier så får man Auto-lock Chuch - men det är väl en av de saker dom har bantat bort för att ha en billigare variant.

Att den ser snabb ut är smällar man får ta :D

/K
 
Mikael_L
ThomasLindgren skrev:
Trodde att alla 12-2 var tillverkade i Malaysia. Hur som helst så hade inte K-Rauta några 12-2:or i Linköping.
Så kanske det är.

Men jag tror dock att du kan hitta vanliga GSR12V ifrån malaysia med (jag är inte säker).

Det har varit tidigare diskussioner om dom är sämre av denna anledning.
Någon 100% klarhet blev det väl inte, men mycket tyder på att tillverkningslandet i sig inte borde inverka på kvaliten. Någon kollade hos sin seriösa proffsbutik och lade märke till att det fanns av alla slags länder där, det varierade tydligen även mellan olika leveranser med.
 
Min är iaf gjord i klocklandet! Funkar bra än sålänge :)
 
Mr Handyman skrev:
Kanske mycket krav på lite pengar, men om du kan sträcka dig ett par hundringar till så kan du få en sån här: Borr och skruvdragare Bosch GSR 12V SD 2195:- på Jula. Det är säkerligen värt det bara för att byta från B&D till Blå Bosch. Jag gillar de där från Bosch, tror de fungerar även till mindre händer, handtaget är ganska slankt.
Var på Europris idag där sålde de en Bosch GSR 12V för 999:-, det var dubbla batterier iallafall men nåt borde ju skilja från ovanstående när det är så stor prisskillnad
 
meriks skrev:
Var på Europris idag där sålde de en Bosch GSR 12V för 999:-, det var dubbla batterier iallafall men nåt borde ju skilja från ovanstående när det är så stor prisskillnad
Jag såg en billig blå 12-voltare på ÖB för ett tag sen, blev först lite förvånad att dom hade såna där. Men den hade 2st 1,5Ah NiCd-batteriersåg jag sen, så det är nog nån utgången modell dom säljer ut på lågprisaffärerna.
Silvan kör nån radioreklam nu med att dom säljer en blå bosch för 999:-, det är säkert samma där.
 
Bastefallarn skrev:
Jag såg en billig blå 12-voltare på ÖB för ett tag sen, blev först lite förvånad att dom hade såna där. Men den hade 2st 1,5Ah NiCd-batteriersåg jag sen, så det är nog nån utgången modell dom säljer ut på lågprisaffärerna.
Silvan kör nån radioreklam nu med att dom säljer en blå bosch för 999:-, det är säkert samma där.
Hört radioreklamen från Silvan och även fått hem reklambladet. Det är en GSR 12-2 (2st 1,5amp NICD-batterier och 10mm chuck).

Jag är en glad amatör som för ett par månader sedan köpte mig ett radhus med renoveringsbehov. Är så trött på de billiga skruvdragare jag haft som inte orkar dra det sista på skruven.

Är Bosch GSR 12-2 värd 999kr inkl moms eller finns det andra maskiner i 1000-1200kr klassen som är bättre? Har kört lite med svärfars 2000-kronors AEG å den var riktigt bra, så min förhoppning (iaf innan jag läste på forumet här att det är en äldre pro-modell) att den skall vara lika bra.

Tacksam för snabba svar då Silvan priset endast gäller på Tisdag 12/2 (kl 18-21).

Dvs, skall jag köpa den eller avstå? :-)

Ps. Mitt första inlägg här, verkar vara ett trevligt forum :-) Ds.
 
lindengbg skrev:
Hört radioreklamen från Silvan och även fått hem reklambladet. Det är en GSR 12-2 (2st 1,5amp NICD-batterier och 10mm chuck).

Jag är en glad amatör som för ett par månader sedan köpte mig ett radhus med renoveringsbehov. Är så trött på de billiga skruvdragare jag haft som inte orkar dra det sista på skruven.

Är Bosch GSR 12-2 värd 999kr inkl moms eller finns det andra maskiner i 1000-1200kr klassen som är bättre? Har kört lite med svärfars 2000-kronors AEG å den var riktigt bra, så min förhoppning (iaf innan jag läste på forumet här att det är en äldre pro-modell) att den skall vara lika bra.

Tacksam för snabba svar då Silvan priset endast gäller på Tisdag 12/2 (kl 18-21).

Dvs, skall jag köpa den eller avstå? :-)

Ps. Mitt första inlägg här, verkar vara ett trevligt forum :-) Ds.
Du kommer nog få lika många svar som det finns skruvdrgarmodeller :)

Men den är nog betydligt bättre än de 400 kr's skruvdragare som man förburkar i parti och minut annars (om dom går hårt) :)
Dock är NiCd lite känsliga så man måste ladda ur dom fullständigt innan man laddar igen, annars tappar dom kapacitet snabbt !
Ofta ingår det därför en "Bygglampa" i paketen (kanske inte i detta dock) så man kan sätta i batteriet där efter att det har slutat snurra och dra ur det sista... Ingår det inte så får du fixa en sådan anordning själv tex med en billampa...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Du kommer nog få lika många svar som det finns skruvdrgarmodeller :)

Men den är nog betydligt bättre än de 400 kr's skruvdragare som man förburkar i parti och minut annars (om dom går hårt) :)
Dock är NiCd lite känsliga så man måste ladda ur dom fullständigt innan man laddar igen, annars tappar dom kapacitet snabbt !
Ofta ingår det därför en "Bygglampa" i paketen (kanske inte i detta dock) så man kan sätta i batteriet där efter att det har slutat snurra och dra ur det sista... Ingår det inte så får du fixa en sådan anordning själv tex med en billampa...

/K

Det dumma isåfall med NiCd är då som du säger att man måste ladda ur batterierna, vet med mig att jag är riktigt dålig på att följa såna instruktioner :-) Å dumt om man slarvar med detta å batterierna blir riktigt kassa ett per månader senare när man skall använda maskinen.

Vet ju inte på förhand hur ofta jag kommer använda skruvdragaren men lite finns det å göra här hemma, det största "jobbet" för skruvdragaren blir väll till sommaren när jag skall byta ut brädorna på altanen. Annars så blir det bara nån skruv här å där på ett år. Men som jag nämnde tidigare så är jag trött på skruvdragare som har dåligt vrid. Kommer inte använda skruvdragaren som borr, har en grön bosch-borr med sladd som jag är nöjd med.

Beslutsångest om Silvan-maskinen.. den räcker förmodligen till för mina behov men känns aldrig kul å köpa en gammal modell... iof har man ju säkert en skruvdragare ett par år...
 
Mikael_L
lindengbg skrev:
Hört radioreklamen från Silvan och även fått hem reklambladet. Det är en GSR 12-2 (2st 1,5amp NICD-batterier och 10mm chuck).

Jag är en glad amatör som för ett par månader sedan köpte mig ett radhus med renoveringsbehov. Är så trött på de billiga skruvdragare jag haft som inte orkar dra det sista på skruven.
Är Bosch GSR 12-2 värd 999kr inkl moms eller finns det andra maskiner i 1000-1200kr klassen som är bättre?
............
Ps. Mitt första inlägg här, verkar vara ett trevligt forum :-) Ds.
Hej och välkommen till forumet.

Personligen hakar jag upp mig på att Bosch GSR12-2 har löjligt lågt vridmoment jämfört med andra bosch-modeller. Jag har ingen aning om varför. Om jag inte läst både manualen och på hemsidan så hade jag mest trott det var tryckfel.
Vridmomentet på GSR12-2 anger bosch på hemsidan till 11/27 Nm. Om du är in på Silvan kan du kolla manualen med.
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...gw&language=sv-SE&ccat_id=81949&prod_id=11358

Då tycker jag att Bosch gröna modeller i princip är bättre att satsa på.
T.ex. PSR12-2 : 17/30 Nm eller PSR14,4 -2 : 22/36 Nm, vilka t.ex Bauhaus brukar ha för strax över tusenlappen.
(Kolla Nm i bruxen i vilket fall som helst, Bosch modellprogram verkar bitvis rätt spretigt, och man kan dessutom hitta gamla modeller hos vissa handlare osv).
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...?country=SE&lang=sv&division=hw&ccat_id=95236
För hemmafixaren vill jag fortfarande rekomendera den jag har, Bosch PSR14.4 Li-2. 17/30 Nm, men framförallt LiION batterier, måste vara det bästa för hemmafixaren som ibland låter dragaren ligga i lådan ett halvår.
NiMH är tomt då, NiCd kan tom bli skadat.

Med dessa gröna slipper du NiCd-batterier jämfört med Silvan-boschen. NiCd anser jag som ett synnerliget dåligt batteri för hemmafixare.
Men den Blåa GSR12-2 har antagligen kraftigare plast i höljet, kraftigare växellåda och lite annat jämfört de gröna. Så den tål helt enkelt tuffare tag, att tappas i betonggolvet och sånt...

- Mina åsikter -
 
Sen är ju frågan hur siffrorna omsätts i verkligheten.
Såg ngt test på det där och då låg många dragare på 9-15 NM (även de dyrare)

Min Hitachi skall ha 54 Nm (hårt)/ 31 Nm (mjukt) - och den är förvisso rejält stark (drog slut på ett batteri på mindre än 10 min när jag borrade genom en regel på landet i helgen - borren gav upp (gick sönder) - och jag kunde knappt hålla emot dragaren :) - men jämfört med den Blåa Boshen med NiMH vi har på jobbet så är det inte som natt och dag iaf - däremot är Boschen rejält starkare än min "hobbydragare "från Bauhaus - så allting är relativt :)

/K
 
Mikael_L
Men vilken blå bosch är det ni har på jobbet då?
GSR 12-2 . . 11Nm
GSR 12 . . . . 19 Nm
GSR12 -VE2 28 Nm

Alla moment mjukt förband.

Så det skiljer ju en hel del beroende på modell.
 
Mikael_L skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Personligen hakar jag upp mig på att Bosch GSR12-2 har löjligt lågt vridmoment jämfört med andra bosch-modeller. Jag har ingen aning om varför. Om jag inte läst både manualen och på hemsidan så hade jag mest trott det var tryckfel.
Vridmomentet på GSR12-2 anger bosch på hemsidan till 11/27 Nm. Om du är in på Silvan kan du kolla manualen med.
[länk]

Då tycker jag att Bosch gröna modeller i princip är bättre att satsa på.
T.ex. PSR12-2 : 17/30 Nm eller PSR14,4 -2 : 22/36 Nm, vilka t.ex Bauhaus brukar ha för strax över tusenlappen.
(Kolla Nm i bruxen i vilket fall som helst, Bosch modellprogram verkar bitvis rätt spretigt, och man kan dessutom hitta gamla modeller hos vissa handlare osv).
[länk]
För hemmafixaren vill jag fortfarande rekomendera den jag har, Bosch PSR14.4 Li-2. 17/30 Nm, men framförallt LiION batterier, måste vara det bästa för hemmafixaren som ibland låter dragaren ligga i lådan ett halvår.
NiMH är tomt då, NiCd kan tom bli skadat.

Med dessa gröna slipper du NiCd-batterier jämfört med Silvan-boschen. NiCd anser jag som ett synnerliget dåligt batteri för hemmafixare.
Men den Blåa GSR12-2 har antagligen kraftigare plast i höljet, kraftigare växellåda och lite annat jämfört de gröna. Så den tål helt enkelt tuffare tag, att tappas i betonggolvet och sånt...

- Mina åsikter -

Oj vad bra svar. Nu blev jag lite klokare :-)

PSR 14,4 LI-2 verkar vara bra. Den har enligt manualen 30Nm Hårt, 17Nm mjukt. Då har den som du säger bättre spec än den Silvan rear ut både i Nm och batteri. Sen tycker jag de fysiska måtten ser lite mer tilltagande ut. Ser smäckrare ut.

Blev riktigt sugen på PSR modellen nu, får googla runt efter lite priser.

Edit; Hittade den hos Claes Ohlsson å Jula, billigast pris 1349kr. Ok pris men finns det billigare så vill man ju inte missa det nu när jag ställt in mig på den blåa Boschen för 999.. :-)

Nåt mer ställe där den finns å till bättre pris? Är av bekväm natur att jag inte orkar åka runt å kolla fysiskt i affärerna å Bauhaus mm har ju så sunkiga hemsidor :-)
 
Min Bosch GSR 12VE-2 är stark som fan och man får banne mig passa sig när man drar åt sega skruv annars flyger den ur handen.

Har märkt en downside och det är att batterierna, även om de bara ligger några dagar, tappar mycket kapacitet så man måste ladda snart efter att man börjat. Tur man har flera batterier.

Sen går den inte lika fort bakåt som framåt. Detta märkte jag även på kompisens blå Bosch som är en äldre variant av den mindre modellen.

Dock väldigt nöjd ändå :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.