66 495 läst ·
240 svar
66k läst
240 svar
Skruvdragare - igen
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hmm, här står det bara 1,1Ah -> http://www.blackdecker.se/powertools/productdetails/catno/CP14LN/klaskarlsson skrev:
Kanske annan maskin
EDIT: Hoppas att inte laddningstiden stämmer 3 timmar, Yikes!!
Bromma hade en pall med blå för två veckor sedan men de gick åt som smält smör i sahara. Medans jag stog där i 10 minuter gick nästan 25% av pallen.
Skickade pappa till häggvik för han behövde en ny. OCh både den och de i Bromma hade 2 batterier. och det var inte SD maskiner.
Skickade pappa till häggvik för han behövde en ny. OCh både den och de i Bromma hade 2 batterier. och det var inte SD maskiner.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Dom kanske la på momsen även på batteritiden på Jula då ?Uffe_Ulrika skrev:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Med risk för spammande av tråden, men den handlar ju dock om skrivdragare:
Tittade lite på Bosch blåa 12v vs 14.4 v
Vad är det för skillnad på dom, ngn som vet ?
Dom har ju likvärdigt moment, 14.4an väger lite mindre och har lägre varvtal - är dessutom billigare (på swedol iaf)...
Är 12V bättre eller sämre ? I min skruvdragarvärld är högre spänning bra - men varför har dom så lika tekniska data ? Borde inte 14.4an vara mer vridstark ?
iof lär batteriet räcka längre eftersom man har 37,4 VaH istället för 31.2 Vah (på12v an)
/K
Tittade lite på Bosch blåa 12v vs 14.4 v
Vad är det för skillnad på dom, ngn som vet ?
Dom har ju likvärdigt moment, 14.4an väger lite mindre och har lägre varvtal - är dessutom billigare (på swedol iaf)...
Är 12V bättre eller sämre ? I min skruvdragarvärld är högre spänning bra - men varför har dom så lika tekniska data ? Borde inte 14.4an vara mer vridstark ?
iof lär batteriet räcka längre eftersom man har 37,4 VaH istället för 31.2 Vah (på12v an)
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Då var det köpt en skruvdragare då.
Det blev inte n Bosch blå, inteen DeWalt och inte en AEG.
Makita var för dyrt, panasonic likaså.
B&D - hade inte tillräcklig kvalitet.
Så det blev en Hitachi DS14DFL på Lundqvists maskin i Solna för dryga 23 hundralappar.
Dom hade i princip alla proffsmärken, inklusive Bosch blå 12v för 1650 + moms - men det som fällde avgörandet var Li-ion batterierna.
Dom är bara på 1.5 Ah i denna avskalade variant, dock 14.4 v, men det tar bara 30 min att ladda det fullt - och på 30 minuter hinner jag inte köra slut på ett batteri. Det andra jag fick försaka var att den bara har 10 mm chuck - men har jag klarat mig såpass långt med det så . . .
I gengäld har den lika stort vrid som Boschen men väger bara 1.6 kg, är snygg
, och känns mycket smidigare.
Huruvida det var rätt val återstår väl att se
/K
Det blev inte n Bosch blå, inteen DeWalt och inte en AEG.
Makita var för dyrt, panasonic likaså.
B&D - hade inte tillräcklig kvalitet.
Så det blev en Hitachi DS14DFL på Lundqvists maskin i Solna för dryga 23 hundralappar.
Dom hade i princip alla proffsmärken, inklusive Bosch blå 12v för 1650 + moms - men det som fällde avgörandet var Li-ion batterierna.
Dom är bara på 1.5 Ah i denna avskalade variant, dock 14.4 v, men det tar bara 30 min att ladda det fullt - och på 30 minuter hinner jag inte köra slut på ett batteri. Det andra jag fick försaka var att den bara har 10 mm chuck - men har jag klarat mig såpass långt med det så . . .
I gengäld har den lika stort vrid som Boschen men väger bara 1.6 kg, är snygg
Huruvida det var rätt val återstår väl att se
/K
Alla 3 batterierna låg i lådan och så en liten stickers utanpå lådan som sa att det var 1 extra batteri dvs totalt 3 st. Det var förpackat så från fabrik, för stickersen var tryckt på original pappskivan som visar maskinen på bild och artikelnummeretiketten "sigillet" som alltid sitter i delningsplan på lådan var hel.ThomasLindgren skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hehe - vi får bilda HitachiklubbenRund_skruvad skrev:
F.ö. såg jag nu att det är 13 mm chuck på den - så då är chuchstorleken inte någon nackdel längre. Ca 30 min tog det att ladda batterierna nu första gången (faktiskt bara ca 15-20 min för det ena - men det var iof körbart redan från uppackning då)
/K
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Grattis till Klas! Köpte en Hitachi DS18DMR på utförsäljning i våras för 3000 jämnt, och den är en storfavorit! (Lite tung ibland, så jag får väl köpa en mindre också...) Batterier: 2 x 2,6 Ah var det med. Hittade sen 2st 3,0 Ah och 1st 3,3 Ah på utförsäljning för 300kr stycket. Det gick inte att låta bli... NiMh alltihopa, men jag klarar mig ett tag. Köpfest!
Först fundera (lite) på B&D och sen hamna på Hitachi, det är ju lysande! Skulle f.ö. föredra grön men framförallt blå Bosch före B&D varje dag, om de så vore dubbelt så dyra. AEG rankar ju vissa i samma liga som grön Bosch, det kan jag inte hålla med om. Jag upplever de som närmare blå Bosch. Kör en AEG 12V ofta.
Först fundera (lite) på B&D och sen hamna på Hitachi, det är ju lysande! Skulle f.ö. föredra grön men framförallt blå Bosch före B&D varje dag, om de så vore dubbelt så dyra. AEG rankar ju vissa i samma liga som grön Bosch, det kan jag inte hålla med om. Jag upplever de som närmare blå Bosch. Kör en AEG 12V ofta.
Och samma storlek på lådan? I min låda finns det då inte plats för något mer batteri.hecke skrev:Alla 3 batterierna låg i lådan och så en liten stickers utanpå lådan som sa att det var 1 extra batteri dvs totalt 3 st. Det var förpackat så från fabrik, för stickersen var tryckt på original pappskivan som visar maskinen på bild och artikelnummeretiketten "sigillet" som alltid sitter i delningsplan på lådan var hel.
Ja den där maskinen med det där erbjudandet har jag varit sugen på länge nu.klaskarlsson skrev:Då var det köpt en skruvdragare då.
<klipp>
Så det blev en Hitachi DS14DFL på Lundqvists maskin i Solna för dryga 23 hundralappar.
Dom hade i princip alla proffsmärken, inklusive Bosch blå 12v för 1650 + moms - men det som fällde avgörandet var Li-ion batterierna.
Dom är bara på 1.5 Ah i denna avskalade variant, dock 14.4 v, men det tar bara 30 min att ladda det fullt - och på 30 minuter hinner jag inte köra slut på ett batteri. Det andra jag fick försaka var att den bara har 10 mm chuck - men har jag klarat mig såpass långt med det så . . .
I gengäld har den lika stort vrid som Boschen men väger bara 1.6 kg, är snygg, och känns mycket smidigare.
Huruvida det var rätt val återstår väl att se
[bild]
Jag hade definivt köpt den om det inte var för att det inte är spindellås och autolock på chucken. Dvs man måste använda två händer för att dra åt och det är lätt att det inte blir nog hårt så borren slirar.
Annars kanonmaskin för de pengarna tror jag. Låg vikt, tillräckligt stark, två batterier, LiJon dessutom och den fina bälteshållaren på maskinen.
Eventuellt köper jag en ändå ..., har inte riktigt dissat den än. Det är kanske inte så stor nackdel ändå med den där chucken ...
edit: Dessutom tror jag de angivna 31Nm är mjukt moment = starkare än Bosch GSR12
Du som har en sån maskin nu, kan du inte berätta hur du upplever chucken.
Om du t.ex sätter dit en 10mm stålborr, sitter den bra nog för att inte slira när du borrar?
For those that have bought the blue bosch GSR-12 you are lucky, as I have been just arguing in Malmö K-Rauta about the price of a GSR-12.
On a large sign it said GSR-12 was reduced from 2195 to 1495, underneath were three models, GSR-12 with three 2.6amh, GSR-12 with two 2.0 amh both made in Switzerland and a GSR-12-2 with two 2.0 amh batteries made in Malaysia, all were marked 2195. But my attempts to buy one from Switzerland for 1495 were rejected, it was only the GSR-12-2 that was reduced. I was so annoyed with the guy there who wouldn't admit that the sign was wrong I wouldnt buy anything in K-Rauta again.
On a large sign it said GSR-12 was reduced from 2195 to 1495, underneath were three models, GSR-12 with three 2.6amh, GSR-12 with two 2.0 amh both made in Switzerland and a GSR-12-2 with two 2.0 amh batteries made in Malaysia, all were marked 2195. But my attempts to buy one from Switzerland for 1495 were rejected, it was only the GSR-12-2 that was reduced. I was so annoyed with the guy there who wouldn't admit that the sign was wrong I wouldnt buy anything in K-Rauta again.
