J Jansson69 skrev:
Har du några bilder?

Har varit med på ett flervåningshus där man på insidan av en massiv tvåstensmur hade spikat upp spräckpanel och sedan vassmatta med puts, detta är ingen jättevanlig metod men antar att det gjordes med tanke på lite isoleringseffekt med luftspalten som panelen på insidan bildar..
Tänker om du kanske har något liknade..

När du testar träskruv så ha minst 5x90mm skruv..
Ska prova idag.

Men finns det någon risk med att köra fasadpluggen som jag nämnde, oavsett kombinationen av material i väggen? Alltså att borra typ 100 mm från ytan av väggen in i teglet och skruva fast med en 8x100 mm sådan plugg? Fattar att det kanske är onödigt dyrt och eventuellt överkurs, men känner hellre det än att man väljer fel metod.

T
En plugg ska generellt sett vara intryckt helt i det stabila materialet för att fungera som avsett. Att låta halva pluggen sitta i porös puts eller "luft" kan resultera i att den inte fungerar som avsett och då kan skruven dras ut vid belastning så, ja det är en "risk" att använda de pluggen om du inte får in dem tillräckligt.

Om det, som Janson envisas med att tro, är trä bakom putsen så ska du inte använda plugg. Då ska du använda skruv med trägänga.

T
J Jansson69 skrev:
Jag har aldrig hört eller sett vassmatta på en tegelvägg utan dessa gjordes på plankväggar se länkar i mina tidigare inlägg..
Och bara för att du inte sett eller hört om det så har det inte förekommit...?

Och vad tror vi om att testa med lättbetongplugg bara för att se om det biter i det porösa materialet?

Jag förstår att det är mest optimalt att veta exakt vad det rör sig om för material och välja infästning därefter, men det finns ju något lockande (framför allt vad det gäller fasadplugg) att överdimensionera valet lite och köra på något som borde fungera oavsett.

Teglet är väl ändå lite ”ihåligt” så det kommer ju delvis fästa i luft oavsett, tänker jag.

Redigerat:
J
Men har du testat en lång grovgängad träskruv?
Om inte gör det! Det blir bara en massa onödiga spekulationer då vi inte vet förutsättningarna..

J Jansson69 skrev:
Men har du testat en lång grovgängad träskruv?
Om inte gör det! Det blir bara en massa onödiga spekulationer då vi inte vet förutsättningarna..
Är det bäst att testa att köra fast en skena i toppen då, så att man har den på plats ifall det verkar fungera? Antar att det är dumt att skruva enbart med skruv utan skena och sen behöva skruva ut och in igen?

Testat att skruva träskruv rakt in i väggen, men det fäster inte. Bad även en hantverkare som varit här hemma och fixat lite andra grejer och han tyckte inte heller det kändes som att det var trä, utan vi delade uppfattningen att det är ett relativt tjockt lager puts, därefter någon slags luftspalt och sen tegel.

Har köpt Fischer DuoXpand 8x100, men insåg efteråt att skruven som följer med kommer bli för kort, eftersom Elfa-skenan lägger på 16 mm på djupet, så då skulle den bli för kort. Så antar att jag får försöka hitta kanske 120 mm lång skruv att köra med istället. Riktigt omständigt detta.

J
Ok då var det lättare om vi vet vad som är bakom..
Du behöver se till att pluggen kommer in i teglet eller fogen i teglet genom att slå in pluggen med någon hylsa eller annat så att inte halva pluggen är i putsen och luftspalten..
Sedan så krävs det en ganska grov och lång skruv då tegel/fogen ofta är ganska poröst..

J Jansson69 skrev:
Ok då var det lättare om vi vet vad som är bakom..
Du behöver se till att pluggen kommer in i teglet eller fogen i teglet genom att slå in pluggen med någon hylsa eller annat så att inte halva pluggen är i putsen och luftspalten..
Sedan så krävs det en ganska grov och lång skruv då tegel/fogen ofta är ganska poröst..
Ledsen för försenat svar, saker kom emellan.

Okej, så du menar att borra fram till teglet, sedan därifrån borra djupet som krävs för plugg och därefter ”knacka in” pluggen så att den sätter sig mot teglet och sedan använda en skruv som är lika lång som putsens djup plus pluggen?

T
T tobiasger skrev:
Ledsen för försenat svar, saker kom emellan.

Okej, så du menar att borra fram till teglet, sedan därifrån borra djupet som krävs för plugg och därefter ”knacka in” pluggen så att den sätter sig mot teglet och sedan använda en skruv som är lika lång som putsens djup plus pluggen?
Precis.

Glöm inte skenans tjocklek när du räknar på skruvens längd.

T Testarn skrev:
Precis.

Glöm inte skenans tjocklek när du räknar på skruvens längd.
Just det, bra där.

Jag antar att jag borrar med den diameter som krävs för pluggen? Vanligtvis i lägenhetens innerväggar så behöver jag borra med 6 mm även om pluggen är för 8 mm, just för att hålet trasas sönder så mycket. Men här antar jag att det är teglet som får styra och att borren då ska ha samma diameter som pluggen?

Vad kan man förslagsvis slå in pluggen med?

T
Du kan ju borra med mindre diameter i det mjuka materialet men i teglet behöver du köra det som pluggen ska ha.
Jag brukar trycka i pluggen för hand så långt det går och sen med skruven. Annars en träplugg, ett dorn, en skruvmejsel... Det är oftast lätt att trycka in pluggen.

T Testarn skrev:
Du kan ju borra med mindre diameter i det mjuka materialet men i teglet behöver du köra det som pluggen ska ha.
Jag brukar trycka i pluggen för hand så långt det går och sen med skruven. Annars en träplugg, ett dorn, en skruvmejsel... Det är oftast lätt att trycka in pluggen.
Okej! Men blir det inte ändå som att borra direkt med större diameter i mjuka materialet då ändå eftersom jag ändå måste igenom det mjuka för att komma in till teglet?

T
T tobiasger skrev:
Okej! Men blir det inte ändå som att borra direkt med större diameter i mjuka materialet då ändå eftersom jag ändå måste igenom det mjuka för att komma in till teglet?
Rimligen inte. Om hålet i det mjukare materialet blir större än borret så kommer det större borret kunna föras in i det lite större hålet innan du startar maskinen och därmed inte göra hålet ännu större. Du märker när du gör det att det blir skillnad.

På tal om gör det, nu tror jag du har fått all information och alla tips du kan få på distans så nu är det dags att sätta borret i väggen.
Skicka bilder på hur det blev.

(Blir det stora märken/skador av borrandet så finns forumtrådar för det med. 😉)

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.