J Jansson69 skrev:
Kolla först om du har trä bakom putsen!
Vad är det för konstruktion där man har trä på en tegelvägg inomhus i en lägenhet? Aldrig hört talas om

J
T tobiasger skrev:
Om det skulle vara trä, borde inte Elfas plugg ha fäst då när jag provade?
Har du provat att dra in en träskruv?

J
G grovspacklarn skrev:
Vad är det för konstruktion där man har trä på en tegelvägg inomhus i en lägenhet? Aldrig hört talas om
Jag har aldrig hört eller sett vassmatta på en tegelvägg utan dessa gjordes på plankväggar se länkar i mina tidigare inlägg..

J Jansson69 skrev:
Jag har aldrig hört eller sett vassmatta på en tegelvägg utan dessa gjordes på plankväggar se länkar i mina tidigare inlägg..
Nu har TS sagt att det var tegel bakom putsen dock, se hans första inlägg...

J Jansson69 skrev:
Jag pratade lite kort med fastighetsskötaren för lägenheten som påstod att innerväggarna består av puts, lättbetong och vass. Ytterväggarna var lite mer oklart, men när jag beskrev hur jag upplevde det, som jag beskrev det här, så tyckte dom att det lät troligt. Att det alltså rörde sig om puts, luftspalt och en ”hårdare kärna” som dom uttryckte sig.

J
T tobiasger skrev:
Jag pratade lite kort med fastighetsskötaren för lägenheten som påstod att innerväggarna består av puts, lättbetong och vass. Ytterväggarna var lite mer oklart, men när jag beskrev hur jag upplevde det, som jag beskrev det här, så tyckte dom att det lät troligt. Att det alltså rörde sig om puts, luftspalt och en ”hårdare kärna” som dom uttryckte sig.
Ta nu en träskruv och testa det finns så många okunniga som du verkar lyssna på!

G grovspacklarn skrev:
Nu har TS sagt att det var tegel bakom putsen dock, se hans första inlägg...
Det kan mycket väl vara något annat än tegel också, jag kan inte svära på att så är fallet. Men hårt är det i alla fall.

T tobiasger skrev:
Låter mer som att de inte har en aning.

Om det blir rött när du borrar in i väggen så är det tegel. Om det inte blir det så är det något annat.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ta nu en träskruv och testa det finns så många okunniga som du verkar lyssna på!
Haha. Jo, det är lite svårt att avgöra vem som är okunnig eller ej när man själv har lite tummen mitt i handen. Men jag ska testa imorgon.

G grovspacklarn skrev:
Låter mer som att de inte har en aning.

Om det blir rött när du borrar in i väggen så är det tegel. Om det inte blir det så är det något annat.
Jo, jag har ju varit med om att det dammar och smutsar ner ytskiktet rätt rejält när jag borrat i tegel tidigare, men inget jag ser såhär i efterhand eller tänkte på när jag borrade. Men ska dubbelkolla detta imorgon!

J
Det finns ingen anledning att ha vassmatta på vare sig tegel eller lättbetong utan dessa material putsar man direkt på..
Vassmatta är en putsbärare som använd på träväggar/plankvägg som sedan kunde putsas med bruk..

J Jansson69 skrev:
Det finns ingen anledning att ha vassmatta på vare sig tegel eller lättbetong utan dessa material putsar man direkt på..
Vassmatta är en putsbärare som använd på träväggar/plankvägg som sedan kunde putsas med bruk..
Fattar. Men som jag nämnde tidigare, om det nu hade varit trä, borde det inte funkat då med Elfa-pluggen tidigare? Som sagt så borrade jag 6 mm och kunde relativt lätt banka in 8 mm plugg därefter. Och sen fäste aldrig skruven.

Jag provade som sagt också att skruva direkt in i väggen först, dock med medföljande skruvar från Elfa och inte träskruv, och det fäste inte heller och kändes löst.

J
T tobiasger skrev:
Fattar. Men som jag nämnde tidigare, om det nu hade varit trä, borde det inte funkat då med Elfa-pluggen tidigare? Som sagt så borrade jag 6 mm och kunde relativt lätt banka in 8 mm plugg därefter. Och sen fäste aldrig skruven.

Jag provade som sagt också att skruva direkt in i väggen först, dock med medföljande skruvar från Elfa och inte träskruv, och det fäste inte heller och kändes löst.
Det är antingen kloasongvägg som jag har länkat till.
Eller lättbetong med puts på och då behöver du lättbetongsplugg..
Men du måste ta reda på konstruktionen innan du kan gå vidare med rätt uppfästnings metod..
För du har ju borrat i väggen och ingett tegeldamm oftast rött ifrån rödtegel har kommit fram..
Vad har du för fasad på utsidan?

J Jansson69 skrev:
Vad har du för fasad på utsidan?
Det är tegel. Sen är det, i brist på kunskap och facktermer, lite ”utsuddat” som att man lagt på någon slags fix över teglet så att konturerna av stenarna inte är så skarpa. Men definitivt tegelstenar. Helt irrelevant kanske, men det är så det ser ut. :)

J
T tobiasger skrev:
Det är tegel. Sen är det, i brist på kunskap och facktermer, lite ”utsuddat” som att man lagt på någon slags fix över teglet så att konturerna av stenarna inte är så skarpa. Men definitivt tegelstenar. Helt irrelevant kanske, men det är så det ser ut. :)
Har du några bilder?

Har varit med på ett flervåningshus där man på insidan av en massiv tvåstensmur hade spikat upp spräckpanel och sedan vassmatta med puts, detta är ingen jättevanlig metod men antar att det gjordes med tanke på lite isoleringseffekt med luftspalten som panelen på insidan bildar..
Tänker om du kanske har något liknade..

När du testar träskruv så ha minst 5x90mm skruv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.