RoTe RoTe skrev:
Inte 24 meter men räcker till:
Snabbt jobbat! 👍 Kör du bilen med last eller filmar du?

34.5 meter gäller endast på vissa vägar som godkänts av Trafikverket. Finns kartlager på NVDB.

RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Snabbt jobbat! 👍 Kör du bilen med last eller filmar du?
Ingetdera

G
Det är också fullt lagligt att ställa en 50 meter hög flaggstång för att förflytta den, kan vara bra att veta ifall nåt är längre än 24 meter som är lagligt som liggande last.
Inget av dom är väl att rekommendera men fullt lagliga.

• Gilla
useless
  • Laddar…
A
T ToRy skrev:
Men ge dig. Att det blir problem om man orsakar en olycka eller skada är tämligen uppenbart. Det är ett långt steg ifrån att det skulle vara olovligt att lyckas.

Att kalla folk stolle och börja svamla om trolleri när man inte har koll på skillnaden mellan olycka eller inte är magstarkt...
Vad ska jag ge mig med? Är du en av stollarna som tror att man kan köra med ett 24m långt föremål på takräcket?
För i så fall så behöver vi inte diskutera mer du o jag!

Rejäl skrev:
Kan inte du testa enligt Alfredos inlägg du verkar ju vara korkad någ för att nappa😉
Du fortsätter att prata strunt.

Jag har invänt mot att du säger att det är olovligt att köra något väldigt långt. Du vet nu att du har fel om det.

Jag har inte invänt mot att det är olämpligt att köra något som är 24m långt på ett personbilstak. Det är givetvis högst problematiskt nästan var man än kör.

Tittar du vad som skrivits i tråden ser du att detta stämmer. Allt annat är ditt eget hittepå, antagligen för att mörka att du hade fel om hur långa saker man får lägga på taket.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nu diskuterade vi 24m, har du hittat något att köpa som du kan lasta på din bil?
Vi kan ju surra fast två 15m flaggstänger, med lite överlapp. En framåt och en bakåt. Då blir det 24m.

Är det olovligt eller bara olämpligt?

A
MathiasS MathiasS skrev:
Du fortsätter att prata strunt.

Jag har invänt mot att du säger att det är olovligt att köra något väldigt långt. Du vet nu att du har fel om det.

Jag har inte invänt mot att det är olämpligt att köra något som är 24m långt på ett personbilstak. Det är givetvis högst problematiskt nästan var man än kör.

Tittar du vad som skrivits i tråden ser du att detta stämmer. Allt annat är ditt eget hittepå, antagligen för att mörka att du hade fel om hur långa saker man får lägga på taket.
Tramsa och pratar strunt är du bra på!

Det är enligt trafikförordningen föraren av fordonet som ansvarar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara. Om det går riktigt illa, kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.

Visa mig hur du kan lasta ett 24m långt föremål på ett takräcke så att du uppfyller ovanstående krav som alla vi B-korts förare har enligt trafikförordningen?

Jag väntar med spänning på att du ska visa det eller trollar du bara?

A
MathiasS MathiasS skrev:
Vi kan ju surra fast två 15m flaggstänger, med lite överlapp. En framåt och en bakåt. Då blir det 24m.

Med allra största sannolikhet vårdslöshet i trafik om du kör med det på vanliga vägar..

Rejäl skrev:
Visa mig hur du kan lasta ett 24m långt föremål på ett takräcke så att du uppfyller ovanstående krav som alla vi B-korts förare har enligt trafikförordningen?
Borde inte vara så svårt att binda fast en flaggstång så den sitter säkert med hjälp av några brädbitar och spännband?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Borde inte vara så svårt att binda fast en flaggstång så den sitter säkert med hjälp av några brädbitar och spännband?
Du blir bland dom första om du gör det!

Rejäl skrev:
Med allra största sannolikhet vårdslöshet i trafik om du kör med det på vanliga vägar..
Ok. Nu har det gått från definitivt olovligt till "med största sannolikhet". Då är vi på rätt väg iallafall... 😉

• Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ok. Nu har det gått från definitivt olovligt till "med största sannolikhet". Då är vi på rätt väg iallafall... 😉
Sluta nu ditt lilla troll, jag har hela tiden skrivit olovligt ur säkerhetssynpunkt..
Om du inte kan läsa så logga ut!

MathiasS MathiasS skrev:
Jag tippar på att det bedöms som olovligt. Trafikförordningen säger:

Trafikförordningen 3 kap. 80 §, lista över regler för transport av last: fara för person, skador på egendom, fall från fordon, dammbildning, körförsvårande, buller.

Jag är tämligen övertygad att din 24-meters pinne skulle anses bryta mot flera av punkterna ovan. Eller anser du att den exempelvis inte skulle "försvåra körningen" eller till och med riskera att "utgöra fara för person"?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Vad ska jag ge mig med? Är du en av stollarna som tror att man kan köra med ett 24m långt föremål på takräcket?
För i så fall så behöver vi inte diskutera mer du o jag!
Du ska ge dig med att blanda in olyckor.
Det är klart att man KAN köra runt med ett 24 meter långt föremål på takräcket. Det är du som inte lyckas visa VARFÖR det skulle vara olovligt.

Och sluta kalla folk som inte håller med dig för troll och stollar. Det är direkt osmakligt.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.