Rejäl skrev:
Du blir bland dom första om du gör det!
Att ingen gjort det förut gör det inte heller per automatik olovligt.

T ToRy skrev:
Det är du som inte lyckas visa VARFÖR det skulle vara olovligt.
Tycker du jag har fel i #4739?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tippar på att det bedöms som olovligt. Trafikförordningen säger:

[bild]

Jag är tämligen övertygad att din 24-meters pinne skulle anses bryta mot flera av punkterna ovan. Eller anser du att den exempelvis inte skulle "försvåra körningen" eller till och med riskera att "utgöra fara för person"?
"Försvåra körningen av fordonet" är ju ett ganska luddigt begrepp. Det är svårare att köra med släp än utan, så det är alltså förbjudet att köra med släp?

Är det någorlunda rak väg och man anpassar körningen så ser jag inte att en flaggstång på taket skulle försvåra körningen i till den grad att fordonets manövrerbarhet äventyras. För att minska de övriga riskerna kan man ju ha följefordon och spärra av korsningar tillfälligt när man passerar.

Slänger man bara upp lasten på taket och irrar in i närmsta villaområde med lekande barn så är det ju självklart att det uppstår en massa farliga situationer. Men det betyder inte per automatik att det ör förbjudet i alla situationer.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du jag har fel i #4739?
Inte per automatik, men du har inte heller rätt per automatik. Det där är ju en bedömningsfråga.
Ska man hårdra det utgör framförandet av ett olastat fordon en fara för person. Det försvårar körningen att ha en kanot på takräcket. Med andra ord är det inget i de reglerna som visar att det är olovligt att frakta ett 24 meter långt föremål på taket.

Inga 24 m men gissningsvis kring 12-15 m på biltaket.

useless useless skrev:
ett ganska luddigt begrepp
Absolut, som så ofta när det gäller lagtolkning. Vi tolkar uppenbarligen 24-meters pinnen olika. Tills någon tok faktiskt försöker detta och hamnar i rätten lär vi inte få reda på vad som stämmer.

useless useless skrev:
skulle försvåra körningen i till den grad att fordonets manövrerbarhet äventyras
Var hittar du lagstöd för att fordonets manövrerbarhet måste äventyras för att rekvisitet om försvårande ska vara uppfyllt?

Men vi får väl tro olika. Jag fortsätter att tro att såväl polis som domstolar skulle ha negativa åsikter om en 24-meters pinne på ett biltak.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Med andra ord är det inget i de reglerna som visar att det är olovligt att frakta ett 24 meter långt föremål på taket.
Reglerna tillsammans med sunt förnuft räcker för mig. 😉

T Testarn skrev:
Eller ska ni fortsätta att debattera en ickefråga länge till?
Du har helt rätt. Jag är i alla fall klar nu.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Alfredo:

Jag har inga problem med att vi tror olika. 👍 Och helt ärligt tror jag "risken" att du har rätt är stor. Det jag har problem med är att Rejäl kallar folk för stolle och troll för att de ifrågasätter att det skulle vara självklart att det är olovligt när han inte kan visa att det är så. Han tycker och kallar folk saker när de inte håller med.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Har du hört talas om framkallande av fara🙄
Man framkallar ingen fara genom att lägga en 24 meters stång på taket och sätta bilen i rörelse. Visst är risken mycket större än om man framför bilen utan last, men allt beror ju på omständigheterna.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 4 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Man framkallar ingen fara genom att lägga en 24 meters stång på taket och sätta bilen i rörelse. Visst är risken mycket större än om man framför bilen utan last, men allt beror ju på omständigheterna.
Du har ju själv konstaterat att du kan köra rakt med en 24m pinne, lyckos dig som bara bor med raktsträckor ifrån ditt hem åt det hållet som du nu ska köpa din pinne…
För de allra flesta är inte så fallet utan det brukar bli en massa olika svängar och korsningar mm..

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, som så ofta när det gäller lagtolkning. Vi tolkar uppenbarligen 24-meters pinnen olika. Tills någon tok faktiskt försöker detta och hamnar i rätten lär vi inte få reda på vad som stämmer.
Jag känner mig dock rätt övertygad om att det kan gå att lasta och köra den där 23,9-meters.pinnen på ett sätt så inget av den paragrafen du hänvisade till slår in.

Och jag är också lika säker på att man lasta och köra den så precis allt slår in.

Så jag vet inte vad domstolens utslag är värt rent generellt. Att domstolen kan bedöma att något rekvisiten är uppfyllda i ett fall som gått till domstol betyder ju inte att alla lastar och kör så det uppfyller samma rekvisit.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tramsa och pratar strunt är du bra på!

Det är enligt trafikförordningen föraren av fordonet som ansvarar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara. Om det går riktigt illa, kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.

Visa mig hur du kan lasta ett 24m långt föremål på ett takräcke så att du uppfyller ovanstående krav som alla vi B-korts förare har enligt trafikförordningen?

Jag väntar med spänning på att du ska visa det eller trollar du bara?
Ok, så för tydlighetens skull, nu är vi överens om att man FÅR köra något som är 24 meter långt på taket av en personbil?

Din nästa fråga är nu hur man gör det på ett säkert sätt? Du är införstådd med att allt man får göra inte är en bra ide?

Man använder förstås spännband för att fixera i taket. Den delen är inte speciellt svår. Det knepiga är (om vi nu pratar en flaggstång) att hantera nedböjningen ~10m framför och bakom taket. Det kan vara väldigt svårt att hantera. Har man en stång med mindre flex så det inte är ett problem är det därefter bara att hänga upp flaggor i var ände och köra.

Det kommer förstås bli problem i varenda korsning osv, men det betyder ju inte att det är olagligt att lasta så. Du verkar ha lite svårt att skilja på det.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Jag gör ett sista försök att få Rejäl att förstå var hans resonemang brister...

Om någon skulle få för sig att faktiskt frakta hem en 24 meter lång flaggstång på sitt biltak, från flaggstångsförsäljaren hem, via trånga stadsgator, så visst skulle stora risker och faror uppstå. Det är mycket möjligt och till och med troligt att om någon polis skulle passera/passeras skulle denne ha synpunkter på transporten. Och skulle man dessutom lyckas skada någon eller något så lär man åka dit för det på något sätt. Det är det ingen som förnekar.

Men, om man faktiskt lyckas genomföra transporten utan att riskera folks liv och lem, utan att riskera att skada något föremål på vägen, utan att välta eller köra i diket - man kanske har öppna fina fält längs hela vägen, den kan vara fri från skarpa kurvor, man kan hänga neongula flaggor varannan meter längs hela jämrans flaggstången och inte köra fortare än 20km/h hela vägen! - vad finns det då i lagen som säger att den transporten är olovlig?

Kan du svara på det Rejäl, utan att kalla mig dum, stolle eller troll? Kan du inte det så är det bara att be om ursäkt och dra dig tillbaka.

Edit: Och för sakens skull, det är du som påstår att det alltid är olovligt, så det är du som behöver påvisa det. Det är inte vi som inte håller med dig som har bevisbördan.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Med allra största sannolikhet vårdslöshet i trafik om du kör med det på vanliga vägar..
Ja om du börjar spetsa fotgängare och vispa cyklister av cykelbanan. Att lasta och köra utan att bryta mot några regler är inte vårdslöshet i trafik. Att man inte kommer mer än 20 meter innan man inte kommer längre gör inte lastningen olaglig, men det verkar svårt att ta in för dig?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur lång pinne får jag ha på taket då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.