A
T tergo skrev:
grundreglen har ju varit 24 meter och det gällde oxså personbilar så frågan är om de ändrat grundreglen till 34,5 meter
Det jag har läst i tidningarna är att det bara gäller fordonståg (långtradare) men det kanske finns någon som vet?

MathiasS MathiasS skrev:
24m är ok
Kan inte någon lägga upp en 24-meters pinne på taket och åka runt lite i olika villakvarter. 🤔 Videodokumentera gärna resan. 🤓 Min gissning är att den filmen skulle passa utmärkt i denna tråd. 😂

• Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det jag har läst i tidningarna är att det bara gäller fordonståg (långtradare) men det kanske finns någon som vet?
4 kapitlet 17 f § i trafikförordningen

Möjligheterna till 34,5 meter gäller enbart fordonståg som uppfyller vissa krav.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Men kör du in i något eller inte klarar av första kurvan ifrån bygghandeln så komme du garanterat inte klassa som lovlig körning när polisen anländer utan kommer snarare ses som olämplig last ur säkerhetssynpunkt av polisen..

Har jag pratat om en tom släpvagn?
Nej, men @Kretikos trodde flaggstångsleverantören hade en tom släpvagn för att det på något sätt skulle göra lasten på biltaket mer "laglig".

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men @Kretikos trodde flaggstångsleverantören hade en tom släpvagn för att det på något sätt skulle göra lasten på biltaket mer "laglig".
Det kanske inte påverkar lagligheten men jag tror det minskar olycksrisken då jag tror att det är större risk att någon kör in i något som exempelvis sticker ut sju meter bakom en bil än om det sticker ut två meter bakom ett släp.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte någon lägga upp en 24-meters pinne på taket och åka runt lite i olika villakvarter. 🤔 Videodokumentera gärna resan. 🤓 Min gissning är att den filmen skulle passa utmärkt i denna tråd. 😂
Ja det är antagligen underhållande. Men om kan komma fram är det lovligt. @Rejäl antydde att det kunde vara olovligt. Det blir inte olovligt bara för att det är korkat eller svårt.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske inte påverkar lagligheten men jag tror det minskar olycksrisken då jag tror att det är större risk att någon kör in i något som exempelvis sticker ut sju meter bakom en bil än om det sticker ut två meter bakom ett släp.
Japp, jag frågade inte då för 30-ish år sedan om så var fallet. Bara en gissning från min sida idag. Ärligt hade jag ingen koll på regler kring utskjutande last annat att den ska flaggas. Lärde mig nåt nytt idag!

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är antagligen underhållande. Men om kan komma fram är det lovligt. @Rejäl antydde att det kunde vara olovligt. Det blir inte olovligt bara för att det är korkat eller svårt.
Nej, tänk så mycket som skulle vara olagligt då... 😉

A
MathiasS MathiasS skrev:
Är inte förvånad av ditt resonemang, inte konstigt att det sker så mycket konstiga saker ute i trafiken med sådant tänk, hoppas att vi kan utöka antalet trafikpoliser runt om i landet så sådan som du inte gör vägarna osäkra!

Rejäl skrev:
Är inte förvånad av ditt resonemang, inte konstigt att det sker så mycket konstiga saker ute i trafiken med sådant tänk, hoppas att vi kan utöka antalet trafikpoliser runt om i landet så sådan som du inte gör vägarna osäkra!
Det framförs ju dagligen långa, breda och tunga transporter på våra vägar utan att polisen har några synpunkter. Kör man med skrymmande last så får man såklart anpassa sig till förutsättningarna och inte ge sig in i nåt villakvarter där man inte ryms.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det framförs ju dagligen långa, breda och tunga transporter på våra vägar utan att polisen har några synpunkter. Kör man med skrymmande last så får man såklart anpassa sig till förutsättningarna och inte ge sig in i nåt villakvarter där man inte ryms.
24m långt last var det som diskuterades med en personbil, har inte till dags datum sett detta!
Kör ca 4-6000 mil årligen och har så gjort senaste årtionderna..
Men om du tror att det är vanligt så kan du väl visa det till mig?

Rejäl skrev:
24m långt last var det som diskuterades med en personbil, har inte till dags datum sett detta!
Ok. Så eftersom du aldrig har sett det är det olagligt?

A
useless useless skrev:
Ok. Så eftersom du aldrig har sett det är det olagligt?
Men visa nu eller berätta om en laglig lastning på en personbil som är 24m?

Rejäl skrev:
Men trams!

Du säger att det kan vara olovligt med 24 meter på taket vilket är fel. Att det är olovligt att krocka med saker för att lasten är så lång är ju tämligen uppenbart. Det är olovligt att krocka med bilen också, betyder det att det är olovligt att köra bil? Nej, givetvis inte.

Det finns inget resonemang här som leder till konstiga saker i trafiken, vi pratar bara om fakta, vad är olovligt och vad är inte.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Men trams!

Du säger att det kan vara olovligt med 24 meter på taket vilket är fel. Att det är olovligt att krocka med saker för att lasten är så lång är ju tämligen uppenbart. Det är olovligt att krocka med bilen också, betyder det att det är olovligt att köra bil? Nej, givetvis inte.
Kan inte du testa enligt Alfredos inlägg du verkar ju vara korkad någ för att nappa😉

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.