1 207 343 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Renoverare
· Borlange
· 125 inlägg
Nej, men @Kretikos trodde flaggstångsleverantören hade en tom släpvagn för att det på något sätt skulle göra lasten på biltaket mer "laglig".Rejäl skrev:
Det kanske inte påverkar lagligheten men jag tror det minskar olycksrisken då jag tror att det är större risk att någon kör in i något som exempelvis sticker ut sju meter bakom en bil än om det sticker ut två meter bakom ett släp.useless skrev:
Ja det är antagligen underhållande. Men om kan komma fram är det lovligt. @Rejäl antydde att det kunde vara olovligt. Det blir inte olovligt bara för att det är korkat eller svårt.Alfredo skrev:
Japp, jag frågade inte då för 30-ish år sedan om så var fallet. Bara en gissning från min sida idag. Ärligt hade jag ingen koll på regler kring utskjutande last annat att den ska flaggas. Lärde mig nåt nytt idag!Alfredo skrev:
Är inte förvånad av ditt resonemang, inte konstigt att det sker så mycket konstiga saker ute i trafiken med sådant tänk, hoppas att vi kan utöka antalet trafikpoliser runt om i landet så sådan som du inte gör vägarna osäkra!MathiasS skrev:
Det framförs ju dagligen långa, breda och tunga transporter på våra vägar utan att polisen har några synpunkter. Kör man med skrymmande last så får man såklart anpassa sig till förutsättningarna och inte ge sig in i nåt villakvarter där man inte ryms.Rejäl skrev:
24m långt last var det som diskuterades med en personbil, har inte till dags datum sett detta!useless skrev:
Kör ca 4-6000 mil årligen och har så gjort senaste årtionderna..
Men om du tror att det är vanligt så kan du väl visa det till mig?
Men trams!Rejäl skrev:
Du säger att det kan vara olovligt med 24 meter på taket vilket är fel. Att det är olovligt att krocka med saker för att lasten är så lång är ju tämligen uppenbart. Det är olovligt att krocka med bilen också, betyder det att det är olovligt att köra bil? Nej, givetvis inte.
Det finns inget resonemang här som leder till konstiga saker i trafiken, vi pratar bara om fakta, vad är olovligt och vad är inte.
Kan inte du testa enligt Alfredos inlägg du verkar ju vara korkad någ för att nappa😉MathiasS skrev: