1 207 325 läst ·
5 440 svar
1207k läst
5,4k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Det finns några gummibandsparagrafer här och var i de olika författningarna som rör fordonstrafik.T ToRy skrev:Men polisen kan ju inte hitta på egna regler, lika lite som du kan det. De måste ju basera sina "domar" på rådande lagar och regler. Finns det några lagar som specifikt säger att det inte är tillåtet att frakta 24 meter långa prylar på biltaket? För det finns lagar som ger det utrymmet.
Sluta nu skriva att folk är troll och stollar. Du gör dig bara löjlig.
"vårdslöshet i trafik" är en typisk sådan.
Det betyder ju dock inte att polisen kan använda dessa gummiparagrafer hur som helst, och sen ska ju även åklagare anse att det är värt och möjligt att driva, så det finns ju en skyddsvall till mot galna poliser.
Det är inte heller bara i trafik som det finns gummiparagrafer, det är vanligt i all lagtext, och skrivs in för att det ofta är rent omöjligt att ringa alla möjliga och framtida möjliga, brott, som man kan vilja beivra.
Men som åtalad så har man ju själv stöd av lagen också, dvs om brottet anses vara att man fraktade en 23 meter flaggstång på bilen, så ska man först och främst vara noga med att detta är lagligt, för redan där uppstår det något lite mer uppförsbacke för åklagarsidan.
Att följa, eller inte följa, lättolkade delar av lagtexten är den enkla grejen, dvs för både försvar och för åtal.
Sen börjar gråskalan, och man måste ha mer på fötterna.
Men hur kan du köra på en väg med så långt lass på taket att du inte förorsakar några risker eller utsätter andra för faraMathiasS skrev:
visa mig det så kan vi diskutera därefter?
Annars är detta för mig färdig diskuterat för era fiktiva åsikter bryr jag mig inte om..
Bara för att du inte har förmågan, så betyder det inte att vi andra inte kan.Rejäl skrev:
Vi alla normalintelligenta och normalhändiga klarar av detta.
Lagen är inte skriven med just dig i åtanke, utan för något slags genomsnitt av befolkningen.
Därför har man tillåtit att fordon inkl last, kan få vara upp till 24 meter långa, men inte en cm till.
Det funkar faktiskt, vet du.
Ärligt talat, det jag känner att jag själv skulle ha svårast att få till är att det blir en bra lastförankring med tanke på det väldigt korta avståndet mellan där lasten kan surras.MathiasS skrev:
Man använder förstås spännband för att fixera i taket. Den delen är inte speciellt svår. Det knepiga är (om vi nu pratar en flaggstång) att hantera nedböjningen ~10m framför och bakom taket. Det kan vara väldigt svårt att hantera. Har man en stång med mindre flex så det inte är ett problem är det därefter bara att hänga upp flaggor i var ände och köra.
Dvs ett 24 meter långt föremål, som bara surras i 2 punkter med ca 1,5 meter mellan, mitt på stången.
Blir det det minsta vridande moment så kommer det bli oerhörda påkänningar på förankringen.
Men skulle jag bara kunna lösa detta tillräckligt OK så skulle jag glatt kunna tänka mig att köra med en sådan här lång last.
Ett alternativ skulle vara att köra extremt långsamt och försiktigt, särskilt vid kurvtagning, för att inte fresta på förankringen allt för mycket. Skulle kunna funka om det var en riktigt kort sträcka att köra.
Mycket käbbel var det här... Kan ge ett exempel på lastbilstransport som sker regelmässigt med extrema överhäng bak. Lastväxlare som kör stora bomliftar. För det första brukar flaket ha ett överhäng på dom flesta bilar sedan hänger bommen ut jättelångt. Men visst, några 24 meter är det inte, det är bara teoretiskt trams.
Varför hänger ni upp er på 24m på längden?
Det är fritt rakt upp. Så montera flaggstången på släpet, vikta släpet till lämplig vikt och sen är det bara att köra på vägen utan några hinder i luften kan tilloch med köra i en rondell
Det är fritt rakt upp. Så montera flaggstången på släpet, vikta släpet till lämplig vikt och sen är det bara att köra på vägen utan några hinder i luften kan tilloch med köra i en rondell
Är det🙄 alla viadukter, tunnlar, broar, el och teleledningar..A Alexn72 skrev:
Höjdbegänsningar som är högre än 4,5m skyltas inte så det kan bli vanskligt.A Alexn72 skrev:
Det finns fiskare som dött när deras kolfiberspö kommit åt en blankledning.
Du får kanske bestämma dig för vad du vill diskutera.Rejäl skrev:
Först sa du att det var olagligt. Nu vet du att det inte är det.
Sedan sa du att det inte går att surra, nu vet du att det går, även om det givetvis blir stora problem i praktiken om lasten böjer sig vid varje gupp, det kommer slå i marken => inte ok.
Nu är frågan om det går att köra säkert: Om jag lastade här vid mitt hus så skulle jag komma ungefär 25m innan det tar stopp. Saker är i vägen. Om jag lastar utanför villaområdet så kommer jag antagligen några hundra meter innan det tar stopp - det kommer vara skyltar och annat skit i vägen. Synnerligen opraktiskt alltså, och man kommer inte speciellt långt. Jag skulle också, i praktiken, behöva ha någon som går i varje ände på flaggstängerna.
Men, det var inte det vi diskuterade här. Vi pratade om att hur långt överhäng man fick ha innan man fick böter, och då konstaterade vi att ekipaget fick vara 24m långt. Lagligt.
Det är ju du som har hittat på alla dessa andra diskussioner, utöver frågan hur långt överhäng man får ha. Ingen annan har pratat om det eller tycker det är en bra ide att köra med 24 m lång last - det är något som finns i ditt huvud endast.
Tycker diskussionen är så löjlig så du kan fortsätta den med dina trollkompisar😉MathiasS skrev:
Du får kanske bestämma dig för vad du vill diskutera.
Först sa du att det var olagligt. Nu vet du att det inte är det.
Sedan sa du att det inte går att surra, nu vet du att det går, även om det givetvis blir stora problem i praktiken om lasten böjer sig vid varje gupp, det kommer slå i marken => inte ok.
Nu är frågan om det går att köra säkert: Om jag lastade här vid mitt hus så skulle jag komma ungefär 25m innan det tar stopp. Saker är i vägen. Om jag lastar utanför villaområdet så kommer jag antagligen några hundra meter innan det tar stopp - det kommer vara skyltar och annat skit i vägen. Synnerligen opraktiskt alltså, och man kommer inte speciellt långt. Jag skulle också, i praktiken, behöva ha någon som går i varje ände på flaggstängerna.
Men, det var inte det vi diskuterade här. Vi pratade om att hur långt överhäng man fick ha innan man fick böter, och då konstaterade vi att ekipaget fick vara 24m långt. Lagligt.
Det är ju du som har hittat på alla dessa andra diskussioner, utöver frågan hur långt överhäng man får ha. Ingen annan har pratat om det eller tycker det är en bra ide att köra med 24 m lång last - det är något som finns i ditt huvud endast.
Det är klart att det är sjukt jädra opraktiskt och det spelar dessutom ingen som helst roll eftersom det tar stopp i första korsningen med 12m långa överhäng åt alla håll. Köra en vanlig flaggstång är ju inga som helst problem om man är lite vaken när man kör. Men frågan var ju hur långt överhäng man fick ha.Mikael_L skrev:
Ärligt talat, det jag känner att jag själv skulle ha svårast att få till är att det blir en bra lastförankring med tanke på det väldigt korta avståndet mellan där lasten kan surras.
Dvs ett 24 meter långt föremål, som bara surras i 2 punkter med ca 1,5 meter mellan, mitt på stången.
Blir det det minsta vridande moment så kommer det bli oerhörda påkänningar på förankringen.
Men skulle jag bara kunna lösa detta tillräckligt OK så skulle jag glatt kunna tänka mig att köra med en sådan här lång last.
Ett alternativ skulle vara att köra extremt långsamt och försiktigt, särskilt vid kurvtagning, för att inte fresta på förankringen allt för mycket. Skulle kunna funka om det var en riktigt kort sträcka att köra.
Det kanske är enklare att gjuta en betongklump och köra stången ståendes, även om man lär få planera sin resa rätt väl och fälla stången på väl valda platser för att komma fram.....