Rejäl skrev:
Kan inte du testa enligt Alfredos inlägg du verkar ju vara korkad någ för att nappa😉
Är det inte bättre att testa på en rak väg där det går att framföra lasten på ett säkert sätt? Enligt ditt resonemang skulle det ändå vara olagligt?

A
useless useless skrev:
Är det inte bättre att testa på en rak väg där det går att framföra lasten på ett säkert sätt? Enligt ditt resonemang skulle det ändå vara olagligt?
Ja du är välkommen att göra det, finns det ens något man kan köpa som är 24m långt som kan lastas på ett vanligt takräcke?
Olovligt blir det ur säkerhetssynpunkt har jag skrivit, det blir någ svårt att undvika..
Väntar med spänning på att du eller den andra stollen inkommer med bilder på era tokigheter😉

Rejäl skrev:
Olovligt blir det ur säkerhetssynpunkt har jag skrivit,
Du får gärna hänvisa till den lag eller förordning som säger att det är olovligt. Att det är olämpligt eller bara fungerar på vissa vägar under vissa förutsättningar betyder inte att det är förbjudet.

Hittar ingen som tillverkar 24 meters stänger men har inte sökt till 100%. Men 18 m finns som standardlängd och en sådan stång väger 73 kg så det är ur viktsynpunkt fullt möjligt att lasta en sådan på biltaket. Sedan skriver tillverkaren att stängerna levereras med egen lastbil för säker transport.

A
useless useless skrev:
Du får gärna hänvisa till den lag eller förordning som säger att det är olovligt. Att det är olämpligt eller bara fungerar på vissa vägar under vissa förutsättningar betyder inte att det är förbjudet.
Det är polisen som avgör det när du står med din last på 24m i en kurva eller liknande där du har tagit i eller på annat sätt fastnat alternativt tappat din långa last..
Du kommer med allra största sannolikhet att få påföljd av det.
Det är enligt trafikförordningen föraren av fordonet som ansvarar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara. Om det går riktigt illa, kan du åtalas för exempelvis vårdslöshet i trafik.

Rejäl skrev:
Det är polisen som avgör det när du står med din last på 24m i en kurva eller liknande där du har tagit i eller på annat sätt fastnat alternativt tappat din långa last..
Du kommer med allra största sannolikhet att få påföljd av det.
Fast det gäller ju även om lasten är 1 meter lång. Visa vart det är förbjudet bara för att lasten är lång.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Fast det gäller ju även om lasten är 1 meter lång. Visa vart det är förbjudet bara för att lasten är lång.
Ja det har du rätt i att om din 1m utstickande last orsakar skada eller olycka så är du ansvarig för det..
Det säger sig självt att inget normalt funtad bilist lastar något som är 24m på en personbil mer än du och den andra stollen som håller på och trollar som vanligt..

Rejäl skrev:
Det säger sig självt att inget normalt funtad bilist lastar något som är 24m på en personbil mer än du och den andra stollen som håller på och trollar som vanligt..
Okej, men 20 meter då? Eller 12, eller 9? Vart går gränsen för när det blir olovligt enligt dig?

A
useless useless skrev:
Okej, men 20 meter då? Eller 12, eller 9? Vart går gränsen för när det blir olovligt enligt dig?
Nu diskuterade vi 24m, har du hittat något att köpa som du kan lasta på din bil?

Rejäl skrev:
Ja det har du rätt i att om din 1m utstickande last orsakar skada eller olycka så är du ansvarig för det..
Men ge dig. Att det blir problem om man orsakar en olycka eller skada är tämligen uppenbart. Det är ett långt steg ifrån att det skulle vara olovligt att lyckas.

Att kalla folk stolle och börja svamla om trolleri när man inte har koll på skillnaden mellan olycka eller inte är magstarkt...

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jag har varit med och kört en 11 m lång segelbåtsmast lastad på takräcke på en SAAB 99. Lagligt eller inte vet jag inte men det fungerade.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Så länge den inte vägde för mycket, var märkt vid behov, så var den laglig.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Kan inte någon lägga upp en 24-meters pinne på taket och åka runt lite i olika villakvarter. 🤔 Videodokumentera gärna resan. 🤓 Min gissning är att den filmen skulle passa utmärkt i denna tråd. 😂
Inte 24 meter men räcker till:

• Gilla
  • Wow
  • Haha
returen och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är olovligt att krocka med bilen också, betyder det att det är olovligt att köra bil?
Ska vi nu ändå tramsa så är det inte alls alltid olovligt att krocka. Jag har exempelvis full rätt att köra in i min egen husvägg bäst jag vill! Eller genomföra mina egna krocktester om det nu skulle råka vara en hobby som intresserar mig.

Rejäl skrev:
Nu diskuterade vi 24m, har du hittat något att köpa som du kan lasta på din bil?
Två stänger enligt nedan skarvade lagom omlott. Nemas problemas!
R roli skrev:
Men 18 m finns som standardlängd och en sådan stång väger 73 kg

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Frågan är om inte det där gav negativt kultryck... 😆

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.