1 501 läst ·
276 svar
2k läst
276 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Vilket inte motsäger att ett litet museum går under OP som jag skrev.BirgitS skrev:
Det behövs inte räknas på eftersom det är emot Grundlagen att inte göra.BirgitS skrev:
De som påstår det blir för dyrt får däremot visa det, även om det är irrelevant.
Försök inte. Berätta nu varför inte SKR ska anses som en myndighet enligt Grundlagen.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det är ju bara löjligt att komma med exempel som inte kan förekomma i verkligheten. Ingen regering startar en myndighet som omfattar 2 personer.K karlmb skrev:
Då är det ju bara för dig att lämna in en polisanmälan, anmäla till JO eller vad som nu kan vara lämpligt. Det är ju så man gör med lagbrott.K karlmb skrev:
Nu pratar vi inte om nya myndigheter.BirgitS skrev:
Gör dig inte dummare än du är.
Det kan man tycka.BirgitS skrev:
Tyvärr rundas Grundlagen ofta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Vilka verksamheter handlar det om och varifrån har de flyttats?K karlmb skrev:
Vilken av grundlagarna syftar du på?K karlmb skrev:
Kanske inte, men man bör kunna referera till lagen och motivera varför den är tillämplig.K karlmb skrev:
Räkna inte bara de person som är anställda direkt av SKR. SKR har nio bolag med flera anställda (jag har inte räknat dem, och det kanske inte ens är offentligt hur många de anställda är).BirgitS skrev:
Det beror nog på om aktuell opposition har haft något att vinna politiskt på att bråka om SKR.BirgitS skrev:
Syftar du på något särskilt litet museum?K karlmb skrev:
Följande sju museer hittar jag i Riksrevisionens lista över alla myndigheter.
- Moderna Museet
- Nationalmuseum
- Naturhistoriska riksmuseet
- Statens försvarshistoriska museer
- Statens historiska museer
- Statens maritima och transporthistoriska museer
- Statens museer för världskultur
SKR (och dess föregångare) har, så vitt jag vet, aldrig någonsin varit myndighet(er). Hur länge har en grundlag varit bruten?K karlmb skrev:
Nämnden för hemslöjdsfrågor hade 2.8 tjänster, men den lades ner i mars i år.BirgitS skrev:
Ett par av de minsta fortfarande existerande myndigheterna är Högskolans avskiljandenämnd (fem personer, men knappast på heltid)) och Fideikommissnämnden (också fem personer tycks det, men jag är lite osäker på det).
Allt från inköp, ersättningsregler, statsbidrag och medicinska riktlinjer lägger sig SKR i numera.P pmd skrev:
Från början säger ni att det var en liten arbetsgivarorganisation.
Trodde faktiskt du fattade det.P pmd skrev:
Offentlighetsprincipen.
Ok, vad vill du jag ska relatera o argumentera för?P pmd skrev: