BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte varför du hänger upp dig på hur jag citerar i stället för att svara på frågan.
Jaha, men hur ska jag kunna veta säkert hur Allabolag räknar?
Om man inte tror på deras siffra får man själv försöka hitta något man tror på.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Alldeles riktigt, men det vore väl intressant ändå.

Det finns inte något direkt samband mellan skattefinansiering och offentlighetsprincipen. I t.ex. Finland kan även privata aktörer omfattas av offentlighetsprincipen. I Sverige så kan privat verksamhet vara skattefinansierad men behöver ändå inte offentliggöra sina handlingar. Det handlar också om vad man anser vara allmänna handlingar. T.ex. är styrelsers och arbetande kommittéers överläggningar inom en myndighet vanligen inte offentliga. Inte heller sekretessbelagda handlingar. Allmänna handlingar får också slängas under vissa förutsättningar. Bygglov är inte skattefinansierade utan avgiftsfinansierade, men är ändå allmänna handlingar som är offentliga.

Så släpp att det skulle finnas något samband mellan skattefinansiering och offentliga handlingar.
Du ska kanske släppa att organisationer du har aversion mot inte omfattas av offentlighetsprincipen.

Själv störs jag mer av de kriminella handlingar de flesta offentliga pensionsfonderna utförde när det gällde Northvolt, där flera miljarder kastades bort genom att fonderna startade ett skalbolag tillsammans, utan någon anställd, som köpte aktier i det onoterade Northvolt, helt emot alla regler och lagar.
Naturligtvis kommer ingen att straffas för stölden av 5,8 miljarder, vi är ju i Sverige...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och?

Det är väl bra att pensionspengar hanteras separat från andra verksamheters pengar, inte vill man att de ska vara hopblandade. Inte heller är det lämpligt att uppgifter om pensionerna för anställda och tidigare anställda vore offentliga handlingar.

SKR Kapitalförvaltning hanterar i huvudsak pengar som kommit in genom försäljningar av bolag, alltså inte skattefinansierat.

Det finns inte någon anledning till att utvecklingsbolaget Inera med dotterbolag skulle vara tvungen att offentliggöra sina handlingar när andra utvecklingsbolag i Sverige inte behöver det, tvärtom skulle det försämra konkurrensen på marknaden.

Motsvarande gäller även andra av bolagen.

8 av bolagen är fastighetsbolag som verkligen inte är skattefinansierade utan får in pengar från hyresintäkter, försäljningar etc.

Precis som SN har olika dotterbolag för olika typ av verksamhet.
Till det gäller även att en del av bolagen bara är ägda till ungefär 50 %.
https://skr.se/skr/omskr/skrsforetag.2757.html
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jaha, men hur ska jag kunna veta säkert hur Allabolag räknar?
Om man inte tror på deras siffra får man själv försöka hitta något man tror på.
Jag frågar inget om hur de räknar. Jag frågade dig om du syftade på en och samma juridiska person när du pratade om antal anställda respektive omsättning.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Till det gäller även att en del av bolagen bara är ägda till ungefär 50 %.
[länk]
Hur tror du bolagen som såldes startades ?
Naturligtvis med skattepengar !!
 
BirgitS
P Peter787 skrev:
Du ska kanske släppa att organisationer du har aversion mot inte omfattas av offentlighetsprincipen.
Jag har inte den minsta aversion vare sig mot Svenskt Näringsliv eller SKR. Det var ett tokigt påhitt av dig. Men båda är ideella föreningar som är arbetsgivarorganisationer och därför lämpliga jämförelseobjekt.

Det verkar däremot vara så att vissa andra, som karlmb, har aversion mot SKR så du kan ju säga åt honom att släppa det i stället.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jag frågar inget om hur de räknar. Jag frågade dig om du syftade på en och samma juridiska person när du pratade om antal anställda respektive omsättning.
Jag fick det intrycket av källorna, ja. Men det innebär förstås inte att jag garanterar något.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Hur tror du bolagen som såldes startades ?
Naturligtvis med skattepengar !!
Om det var fastighetsbolag som såldes så finns det väl ingen anledning att tro att de startades med skattepengar.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Om det var fastighetsbolag som såldes så finns det väl ingen anledning att tro att de startades med skattepengar.
Tror du att SKR fick fastigheterna till skänks från någon snäll givare ?
Ge dig, du visar bara hur naiv du är, samma naivitet som i tråden om PEth.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Tror du att SKR fick fastigheterna till skänks från någon snäll givare ?
Ge dig, du visar bara hur naiv du är, samma naivitet som i tråden om PEth.
Ge dig själv, du visar ju bara hur lite du kan tänka utanför boxen och lära dig något nytt, precis som när det gällde PEth.

Fastigheter kan man mycket väl köpa med lånade pengar, man får in hyresintäkter och sen går fastighetspriserna upp och man säljer så man gör en vinst som investeras i andra fastigheter osv.

Men visa belägg för dina idéer i stället för att bara anta att det som du tror, men inte vet, är sanningen.

Tydligen är det du som har en aversion men beskyller andra för att ha det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I Sverige så kan privat verksamhet vara skattefinansierad men behöver ändå inte offentliggöra sina handlingar.
Fast nu handlar det inte om ngt privat bolag som tp utför upphandlade tjänster för skattebetalarna.
Finland, jaha, och?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Omsättningen kommer som sagt från Allabolag. Jag länkade dit även om du utelämnade det i citatet (illvilja?).
Jag kan förstås inte veta hur Allabolag tar reda på det. Det var därför jag frågade karlmb om hans källa. Jag väntar fortfarande.
Gör du? Har du läst mitt svar?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Så släpp att det skulle finnas något samband mellan skattefinansiering och offentliga handlingar.
Allmänna handlingar är handlingar som upprättas och hanteras av myndigheter. Allmänna handlingar är offentliga om de inte är sekretessbelagda. Det handlar(!) ofta om handlingar som rör offentligt finansierad verksamhet, men behöver inte göra det.

SKR är inte en myndighet så dess handlingar är inte allmänna.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
De har 400 anställda, lär vara en helt betydelselös del av våra skattepengar.
Det är naturligtvis inte ett brott mot någon grundlag.
SKR samordnar kommunal ovh regional verksamhet. Det påverkar rätt mycket vad våra skattepengar går till.
SKR skriver på sin webbplats att det är en politiskt styrd organisation. Dock ej direkt demokratiskt styrd.
Det är lite som första kammaren i tvåkammarriksdagen, men SKR har förstås inget stort inflytande på rikspolitiken.
(Eller lite som electoral college i amerikanska presidentval, om man så vill).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Fastigheter kan man mycket väl köpa med lånade pengar, man får in hyresintäkter och sen går fastighetspriserna upp och man säljer så man gör en vinst som investeras i andra fastigheter osv.
Man tar en risk. Fastighetspriser kan gå ner. Jag hoppas att inte SKR sysslar med fastighetsspekulation. I händelse av förluster lär de kommunala skattebetalarna tvingas att stå för notan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.