BirgitS
K karlmb skrev:
Det är betydligt mer motiverat att SKR kommer in under OP, då de hanterar våra skattepengar. Och det är ett brott mot Grundlagen att det inte redan är så.
De har 400 anställda, lär vara en helt betydelselös del av våra skattepengar.
Det är naturligtvis inte ett brott mot någon grundlag.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
BirgitS
jonmo jonmo skrev:
Jag menar såklart att om samarbetet bedrevs mellan kommuner och landsting istället för att man lät SKR göra det, så skulle OP omfatta mer. Du förstår det, och du förstår också att SN inte på samma sätt gömmer. SKRs verksamhet är betydligt viktigare för gemene journalist och andra att ha insyn i av uppenbara skäl.
Nej, just det gissade jag inte att du menade. Det låter som att det vore ineffektivt och dyrt om 290 kommuner skulle var och en hålla på och ha kontakt med de andra 289 st (så därför gissade jag att du inte menade det). Eller hur många kommuner det nu är exakt. Alltså en vinst för skattebetalarna att det finns en organisation som fungerar som spindeln i nätet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, just det gissade jag inte att du menade. Det låter som att det vore ineffektivt och dyrt om 290 kommuner skulle var och en hålla på och ha kontakt med de andra 289 st (så därför gissade jag att du inte menade det). Eller hur många kommuner det nu är exakt. Alltså en vinst för skattebetalarna att det finns en organisation som fungerar som spindeln i nätet.
Absolut inte uppenbart en vinst. Ju större pengar och med centraliserat desto större stordriftsfördelar, ja. Men i många fall är dessa rent trams, och äts upp av ytterligare byråkratiska nivåer och större risk för korruption. I detta fall kan vi även lägga det faktum att man sätter offentlighetsprincipen ur spel till listan av grejer som är talar emot det.

Men bra att vi i alla fall är överens om att det är en avgörande skillnad mellan SN och SKR.
 
BirgitS
jonmo jonmo skrev:
Absolut inte uppenbart en vinst. Ju större pengar och med centraliserat desto större stordriftsfördelar, ja. Men i många fall är dessa rent trams, och äts upp av ytterligare byråkratiska nivåer och större risk för korruption. I detta fall kan vi även lägga det faktum att man sätter offentlighetsprincipen ur spel till listan av grejer som är talar emot det.
För företag brukar stordriftsfördelar vara en stor anledning till att de slår ihop sig eller köper upp andra.

Jag har svårt att tro att det skulle räcka med lite drygt en anställd på varje kommun för att sköta samarbete etc. med alla andra kommuner.
jonmo jonmo skrev:
Men bra att vi i alla fall är överens om att det är en avgörande skillnad mellan SN och SKR.
Naturligtvis finns det skillnader mellan dem, men de är trots allt båda två arbetsgivarorganisationer som fungerar som paraply och samarbetsorgan. Så har det privata näringslivet kommit fram till att det är bra att ha en sån övergripande organisationer så är det nog så även för kommuner och regioner.

Men visst vore det väl trevligt med insyn i SN, så att alla vet t.ex. till vilka politiska partier de skickar pengar och exakt i vilka frågor de lägger ner mycket pengar på lobby.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De har 400 anställda, lär vara en helt betydelselös del av våra skattepengar.
Det är naturligtvis inte ett brott mot någon grundlag.
De hanterar många miljarder.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som är kärnverksamheten för Svenskt Näringsliv kan också diskuteras. De kallas för arbetsgivarorganisation men är mycket mer än så. Tycker du att de också ska lyda under offentlighetsprincipen eftersom de påverkar hela Sverige så mycket?
Vore kanske bra med lite insyn i deras lobbing-verksamhet så man vet vad som är objektivt och vad som är kraftigt vinklat?
Nu är ju inte Svenskt Näringslivs verksamhet skattefinansierad 🙄
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har 400 anställda
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Allabolag har de en omsättning i intervallet 1-5 miljoner:
Pratar du om SKR i båda citaten ovan? I så fall har de antingen extremt låga löner eller så är något fel...
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Allabolag har de en omsättning i intervallet 1-5 miljoner: [länk]
Varifrån har du fått en uppgift som är 1000 gånger större?
Pröva o läs din egen länk.
Den ideella föreningen är bara en liten del:
SVERIGES KOMMUNER OCH REGIONER ingår i en koncern med totalt 18 bolag.
SVERIGES KOMMUNER OCH REGIONER har 2 dotterbolag.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Nu är ju inte Svenskt Näringslivs verksamhet skattefinansierad 🙄
Alldeles riktigt, men det vore väl intressant ändå.

Det finns inte något direkt samband mellan skattefinansiering och offentlighetsprincipen. I t.ex. Finland kan även privata aktörer omfattas av offentlighetsprincipen. I Sverige så kan privat verksamhet vara skattefinansierad men behöver ändå inte offentliggöra sina handlingar. Det handlar också om vad man anser vara allmänna handlingar. T.ex. är styrelsers och arbetande kommittéers överläggningar inom en myndighet vanligen inte offentliga. Inte heller sekretessbelagda handlingar. Allmänna handlingar får också slängas under vissa förutsättningar. Bygglov är inte skattefinansierade utan avgiftsfinansierade, men är ändå allmänna handlingar som är offentliga.

Så släpp att det skulle finnas något samband mellan skattefinansiering och offentliga handlingar.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Pratar du om SKR i båda citaten ovan? I så fall har de antingen extremt låga löner eller så är något fel...
Omsättningen kommer som sagt från Allabolag. Jag länkade dit även om du utelämnade det i citatet (illvilja?).
Jag kan förstås inte veta hur Allabolag tar reda på det. Det var därför jag frågade karlmb om hans källa. Jag väntar fortfarande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Omsättningen kommer som sagt från Allabolag. Jag länkade dit även om du utelämnade det i citatet (illvilja?).
Illvilja? Nej det var inte intressant för min fråga som fortfarande är om du pratar om samma association när du skriver 400 anställda och 1 till 5 mkr i omsättning?
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Pröva o läs din egen länk.
Den ideella föreningen är bara en liten del:
SVERIGES KOMMUNER OCH REGIONER ingår i en koncern med totalt 18 bolag.
SVERIGES KOMMUNER OCH REGIONER har 2 dotterbolag.
Ja, och?

Det är väl bra att pensionspengar hanteras separat från andra verksamheters pengar, inte vill man att de ska vara hopblandade. Inte heller är det lämpligt att uppgifter om pensionerna för anställda och tidigare anställda vore offentliga handlingar.

SKR Kapitalförvaltning hanterar i huvudsak pengar som kommit in genom försäljningar av bolag, alltså inte skattefinansierat.

Det finns inte någon anledning till att utvecklingsbolaget Inera med dotterbolag skulle vara tvungen att offentliggöra sina handlingar när andra utvecklingsbolag i Sverige inte behöver det, tvärtom skulle det försämra konkurrensen på marknaden.

Motsvarande gäller även andra av bolagen.

8 av bolagen är fastighetsbolag som verkligen inte är skattefinansierade utan får in pengar från hyresintäkter, försäljningar etc.

Precis som SN har olika dotterbolag för olika typ av verksamhet.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Illvilja? Nej det var inte intressant för min fråga som fortfarande är om du pratar om samma association när du skriver 400 anställda och 1 till 5 mkr i omsättning?
Ja, inte vet jag varför du utelämnade länken till källan.
Du får kolla upp källorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, inte vet jag varför du utelämnade länken till källan.
Du får kolla upp källorna.
Jag vet inte varför du hänger upp dig på hur jag citerar i stället för att svara på frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.