13 199 läst ·
801 svar
13k läst
801 svar
SKR och offentlighetsprincipen
Det var väl några föräldrar som själva utvecklade något mycket bättre än vad kommunen lyckades med, så ingen ville använda kommunens dyra och dåliga lösning ?BirgitS skrev:
Nu var det väl inte precis att återuppfinna hjulet att utgå från ett system som finns. Skolplattformen i Stockholm fick väl dras tillbaka efter att ha kostat väldigt mycket.
Men regioner är olika, t.ex. få eller många sjukhus, med eller utan universitetssjukhus, så det är inte alls säkert att system som passar i en region passar i en annan. Har för mig att sånt eller liknande tankar har varit uppe i trådar som just har diskuterat Millenium.
Jag bor inte i Stockholm, men sett lite på nätet om hur föräldrarna blev motarbetade av byråkraterna som hade ömma tår...
När det gäller journalsystem, får man alltid extrakostnader om man måste få systemet att kunna utbyta uppgifter med ett annat system, vilket är väldigt naturligt, tänk "Det fria vårdvalet"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Nu var det länge sen jag hade barn i skolåldern, så jag har inte följt med i detalj, men jag tror inte att föräldrarnas lösning omfattade alla typer av personal eller funktioner som plattformen gjorde. Den appen var väl bara ett användargränssnitt till databasdelarna av Skolplattformen. Nu är det tydligen flera olika appar i stället: https://via.tt.se/pressmeddelande/3...re-med-barn-i-stockholms-stads-skolor?lang=svP Peter787 skrev:
Låter inte helt praktiskt och effektivt det heller. Men bra om det fungerar tillräckligt bra.
Jag bor tack och lov inte i fjollträsk, så jag vet inte detaljerna om deras skolapp, men uppenbarligen var den dyr och dålig, men vad gör väl det, det är ju bara skattepengar.BirgitS skrev:
Nu var det länge sen jag hade barn i skolåldern, så jag har inte följt med i detalj, men jag tror inte att föräldrarnas lösning omfattade alla typer av personal eller funktioner som plattformen gjorde. Den appen var väl bara ett användargränssnitt till databasdelarna av Skolplattformen. Nu är det tydligen flera olika appar i stället: [länk]
Låter inte helt praktiskt och effektivt det heller. Men bra om det fungerar tillräckligt bra.
Det håller jag inte med om. Om offentlighetsprincipen är med i beräkningen när man bygger sitt informationssystem så behöver det inte bli ineffektivt för den egna verksamheten.BirgitS skrev:
Jag tycker att det verkar som att det snarare är beställaren som inte har så bra kunskap om svensk sjukvård.P Peter787 skrev:
Frågan har förhalats i decennier samtidigt som med och mer verksamhet flyttats och utökats till SKR.P pmd skrev:
Det handlar inte om "ifall det är bra", utan om att följa Sveriges grundlag.
Man behöver inte argumentera för det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Det är otroligt vad mycket SKR verkar göra med så få människor. Det är nog bäst att låta det vara och inte byråkratisera det så att det blir dyrare för skattebetalarna.K karlmb skrev:
Naturligtvis följer nuvarande ordning grundlagen.
Du tänker att ju färre människor, desto mindre problem att följa grundlagen?BirgitS skrev:
Jag kan upplysa dig om att även ett litet frimärksmuseum måste vara öppet för insyn eftersom det räknas som en myndighet normalt sett.
Det är intressant att se ditt försvar av SKRs upplägg.
Vad kan ligga bakom det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Jag har mycket svårt att tro att organisationer som är mer än 100 år gamla skulle bryta mot grundlagen. Borde väldigt många gånger under den tiden ha varit intressant för ett oppositionsparti att sätta igång en diskussion om det i en valrörelse. Tror inte du det?Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Det har jag inte yttrat mig om över huvud taget.K karlmb skrev:
Jag har mycket svårt att tro att små privata museer skulle vara myndigheter.K karlmb skrev:
Framför allt en vilja att försöka förstå varför andra tycker att det ska ändras. Alltså försöka få fram argument för att lägga tid och pengar på en ändring och hittills har jag inte sett till några övertygande sådana. Det är inte gratis att ändra om du trodde det.K karlmb skrev:
Du skrev att lilla SKR inte behöver gå under OP.BirgitS skrev:
Det har jag inte yttrat mig om över huvud taget.
Jag har mycket svårt att tro att små privata museer skulle vara myndigheter.
Framför allt en vilja att försöka förstå varför andra tycker att det ska ändras. Alltså försöka få fram argument för att lägga tid och pengar på en ändring och hittills har jag inte sett till några övertygande sådana. Det är inte gratis att ändra om du trodde det.
Om det lila museet inte är privat så går det under OP.
Vem är du att värdera vad OP betyder för medborgarna i fallet SKR. Du vill ju inte ens diskutera vad de har för funktion mer än som arbetsgivarorganisation?
Berätta nu ungefär hur mkr du menar en ändring till samma system som vanliga myndigheter har, skulle kosta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Det gör inte det idag och hittills har jag inte sett till några väsentliga argument för varför det ska göra det.K karlmb skrev:
Har det över huvud taget någon verklighetsbakgrund eller håller du på och hittar på saker som inte förekommer?K karlmb skrev:
Inte ens det stora Moderna museet i Stockholm får fortsätta att vara en egen myndighet utan ska slås ihop med två andra. Så ditt fall verkar ju helt sakna verklighetsbakgrund.
Det är inte jag som propagerar för att omvandla SKR så det är inte min uppgift att ta fram kostnaden för det. Det är ju de som vill ändra som får räkna på det.K karlmb skrev:
Vem är du att värdera vad det betyder för alla i Sverige?K karlmb skrev:
Det är ju inte sant eftersom jag just har gjort det.K karlmb skrev: