RoTe
G gaidin skrev:
Är det samma tankar kring t ex NCC när de bygger infrastruktur som finansieras av skattepengar?
Precis, skattepengar ska inte gå till överdrivna vinster, korruption, olagliga saker osv. Det är ju inte helt sällan det dyker upp fuffens i upphandlingar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu är det ju inte hjelt utan insyn. Beslut och råd som kommer därifrån gäller kommuner och regioner, dessa är öppna och om en region gör något som SKR har föreslagit så är det helt öppet den vägen.

Är det samma tankar kring t ex NCC när de bygger infrastruktur som finansieras av skattepengar?
I fallet NCC så är upphandlingen med innehåll helt öppen info.
I fallet SKR vet vi inte vilka olika uppdrag SKR fått, av vem och vad de håller på med utöver det. Självklart leder inte allt till beslut som skickas till ngn myndighet.
Kan man ens få en samlad lista på de beslut de faktiskt har skickat till kommuner o regioner så man har en chans att begära ut dem?

P
K karlmb skrev:
Detta ska inte behöva diskuteras ens enligt vår Grundlag. Bara sluta.
Ja. Sluta. Det finns ingenting i någon i våra grundlagar som säger att en ideell förening ska omfattas av offentlighetsprincipen.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Du har fortfarande inte förstått att vi inte gillar att det pumpas in skattepengar i något helt utan insyn?
Hur kom du fram till "helt utan insyn"?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
RoTe RoTe skrev:
Precis, skattepengar ska inte gå till överdrivna vinster, korruption, olagliga saker osv. Det är ju inte helt sällan det dyker upp fuffens i upphandlingar.
Menar du att offentliga myndigheter inte ska anlita privata bolag för utförande av tjänster?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
I fallet SKR vet vi inte vilka olika uppdrag SKR fått
Vet vi inte vilka uppdrag SKR har fått av sina medlemmar?

RoTe
P pmd skrev:
Menar du att offentliga myndigheter inte ska anlita privata bolag för utförande av tjänster?
Känns helt poänglöst att svara någon som inte läser det jag skriver

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja. Sluta. Det finns ingenting i någon i våra grundlagar som säger att en ideell förening ska omfattas av offentlighetsprincipen.
Jo. Verksamhet som bedrivs av myndigheter ska omfattas av OP. Allt annat är att kringå grundlagen.

P pmd skrev:
Vet vi inte vilka uppdrag SKR har fått av sina medlemmar?
Kan du berätta det?

P pmd skrev:
Sen när blev SKR privat?

P
RoTe RoTe skrev:
Känns helt poänglöst att svara någon som inte läser det jag skriver
Låt bli att svara om du känner så.

Menar du att det du skrev i inlägg #751 inte har något med det du kommenterade att göra?

P
K karlmb skrev:
Jo. Verksamhet som bedrivs av myndigheter ska omfattas av OP. Allt annat är att kringå grundlagen.
Då ska jag förklara. Jag skriver långsamt så att du kan hänga med. SKR är inte en myndighet.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Kan du berätta det?
Berätta vad? Att SKR får uppdrag av sina medlemmar? Det är ju kärnan i SKRs verksamhet och anledningen till dess existens.
Eller frågar du om jag vet vilka uppdrag som SKR får av sina medlemmar? Nej, det gör jag givetvis inte. Inte mer än i stora drag, precis som du, men det gör ju inte att du och jag inte kan ta reda på det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Sen när blev SKR privat?
Ganska tidigt, tror jag, men det är inte ett bolag.

P pmd skrev:
Då ska jag förklara. Jag skriver långsamt så att du kan hänga med. SKR är inte en myndighet.
Jo. Bara att de kringgår grundlagen genom att kalla den ngt annat.

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.