Claes Sörmland
SKR är formellt en ideell förening. De är lite som en stat i staten.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska en arbetsgivarorganisation lyda under offentlighetsprincipen?
Gör andra arbetsgivarorganisationer det?

Det vore väl rätt dumt om fackföreningarna exakt visste om vilka krav och förhandlingsmarginaler som arbetsgivarna har innan ens förhandlingarna har börjat.
Kärnverksamheten är inte att vara arbetsgivare. Det är ju en massa annat.
Om det vore ett problem så kunde man flytta ut just AG-delen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
SKR är formellt en ideell förening. De är lite som en stat i staten.
Finns tydligen AB där också med ett 50-tal (?) avdankade politiker i styrelsen.
Många konferenser bliiire..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Kärnverksamheten är inte att vara arbetsgivare. Det är ju en massa annat.
Om det vore ett problem så kunde man flytta ut just AG-delen.
Vad som är kärnverksamheten för Svenskt Näringsliv kan också diskuteras. De kallas för arbetsgivarorganisation men är mycket mer än så. Tycker du att de också ska lyda under offentlighetsprincipen eftersom de påverkar hela Sverige så mycket?
Vore kanske bra med lite insyn i deras lobbing-verksamhet så man vet vad som är objektivt och vad som är kraftigt vinklat?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som är kärnverksamheten för Svenskt Näringsliv kan också diskuteras. De kallas för arbetsgivarorganisation men är mycket mer än så. Tycker du att de också ska lyda under offentlighetsprincipen eftersom de påverkar hela Sverige så mycket?
Vore kanske bra med lite insyn i deras lobbing-verksamhet så man vet vad som är objektivt och vad som är kraftigt vinklat?
Jag vet att din grej är att alltid säga emot i alla trådar. Men du ser ingen skillnad mellan verksamhet bedriven av delar av det föregivna våldsmonopolet (kommuner och regioner) och det medlemmarna i SN gör?

Låt mig göra det enkelt för dig:
Antag att kommuner och regioner skulle sammarbeta multilaterat. Mycket eller allt av detta samarbete skulle hamna under offentlighetsprincipen. Men genom den där fejkorganisationen kommer man runt detta. Inget motsvarande obfuskerande finns hos näringslivet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det kan du fethaja att det är!
Syftar du på tjänstemannaansvar? Det verkar vara mest svärjisar som tjatar om det, och de har uppenbarligen inte så bra koll på att det finns ett tjänstemannaansvar som regleras i brottsbalken (kap. 20).
K karlmb skrev:
Fribrevet är att SKRs verksamhet inte går under offentlighetsprincipen.
Följer du inte nyheterna öht?
Är det en nyhet att SKR inte lyder under offentlighetsprincipen?
Det har väl varit så sen SKL bildades?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska en arbetsgivarorganisation lyda under offentlighetsprincipen?
Gör andra arbetsgivarorganisationer det?
Arbetsgivarverket omfattas av offentlighetsprincipen.
Om det finns undantag vet jag ej.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som är kärnverksamheten för Svenskt Näringsliv kan också diskuteras. De kallas för arbetsgivarorganisation men är mycket mer än så. Tycker du att de också ska lyda under offentlighetsprincipen eftersom de påverkar hela Sverige så mycket?
Vore kanske bra med lite insyn i deras lobbing-verksamhet så man vet vad som är objektivt och vad som är kraftigt vinklat?
Det är rimligt att offentligt finansierad verksamhet omfattas av offentlighetsprincipen (det hörs ju på att båda begreppen innehåller "offentlig" 🙃).
Att privat verksamhet ska omfattas av offentlighetsprincipen vore ett mycket omfattande, och felaktigt, ingrepp i medborgarnas frihet.
 
BirgitS
jonmo jonmo skrev:
Jag vet att din grej är att alltid säga emot i alla trådar. Men du ser ingen skillnad mellan verksamhet bedriven av delar av det föregivna våldsmonopolet (kommuner och regioner) och det medlemmarna i SN gör?

Låt mig göra det enkelt för dig:
Antag att kommuner och regioner skulle sammarbeta multilaterat. Mycket eller allt av detta samarbete skulle hamna under offentlighetsprincipen. Men genom den där fejkorganisationen kommer man runt detta. Inget motsvarande obfuskerande finns hos näringslivet.
Jag säger inte emot utan försöker få fram varför karlmb tycker att SKR ska lyda under offentlighetsprincipen genom att klarlägga t.ex. på vilket sätt det skiljer sig mot andra likartade organisationer.

Multilateralt samarbete = samarbete mellan minst 3 olika parter
Varför skulle jag anta att de sysslar med det?
Det är ju självklart när det är en organisation med mängder av medlemmar.
Precis som SN gör och det är inget öppet där heller. Så vad är skillnaden?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det är rimligt att offentligt finansierad verksamhet omfattas av offentlighetsprincipen (det hörs ju på att båda begreppen innehåller "offentlig" 🙃).
Att privat verksamhet ska omfattas av offentlighetsprincipen vore ett mycket omfattande, och felaktigt, ingrepp i medborgarnas frihet.
Jag tycker inte att SN ska omfattas av offentlighetsprincipen men jag försöker förstå varför någon tycker att det är så viktigt att SKR gör det. Mer än vad du tog upp alltså ;)
P pmd skrev:
Arbetsgivarverket omfattas av offentlighetsprincipen.
Om det finns undantag vet jag ej.
De är en förvaltningsmyndighet. Men är allt där verkligen offentligt?
Som jag tog upp tidigare skulle det ju inte ligga i dess intresse att statligt anställdas fackföreningar vet alla detaljer om Arbetsgivarverkets samlade information inför förhandlingar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad som är kärnverksamheten för Svenskt Näringsliv kan också diskuteras. De kallas för arbetsgivarorganisation men är mycket mer än så. Tycker du att de också ska lyda under offentlighetsprincipen eftersom de påverkar hela Sverige så mycket?
Vore kanske bra med lite insyn i deras lobbing-verksamhet så man vet vad som är objektivt och vad som är kraftigt vinklat?
Det är betydligt mer motiverat att SKR kommer in under OP, då de hanterar våra skattepengar. Och det är ett brott mot Grundlagen att det inte redan är så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag säger inte emot utan försöker få fram varför karlmb tycker att SKR ska lyda under offentlighetsprincipen genom att klarlägga t.ex. på vilket sätt det skiljer sig mot andra likartade organisationer.

Multilateralt samarbete = samarbete mellan minst 3 olika parter
Varför skulle jag anta att de sysslar med det?
Det är ju självklart när det är en organisation med mängder av medlemmar.
Precis som SN gör och det är inget öppet där heller. Så vad är skillnaden?
Jag tror inte du är såhär dum egentligen, och man ska ju inte mata troll. Men jag gör ett till försök.

Jag menar såklart att om samarbetet bedrevs mellan kommuner och landsting istället för att man lät SKR göra det, så skulle OP omfatta mer. Du förstår det, och du förstår också att SN inte på samma sätt gömmer. SKRs verksamhet är betydligt viktigare för gemene journalist och andra att ha insyn i av uppenbara skäl.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Syftar du på tjänstemannaansvar? Det verkar vara mest svärjisar som tjatar om det, och de har uppenbarligen inte så bra koll på att det finns ett tjänstemannaansvar som regleras i brottsbalken (kap. 20).

Är det en nyhet att SKR inte lyder under offentlighetsprincipen?
Det har väl varit så sen SKL bildades?
Nej, det är inte ngt bara för Sverjisar. Att SKR aldrig lydit under OP beror ju på att det från början var en helt annan organisation. Den har sedan bekvämt växt och kommit att omfatta mer o mer. Helt utan insyn för folket.
Hur många medborgare vet om detta och att det är omöjligt att granska? Inget som SVT rapporterar om direkt.
 
P
K karlmb skrev:
Att SKR aldrig lydit under OP beror ju på att det från början var en helt annan organisation. Den har sedan bekvämt växt och kommit att omfatta mer o mer. Helt utan insyn för folket.
Hur många medborgare vet om detta och att det är omöjligt att granska? Inget som SVT rapporterar om direkt.
SKL bytte 2019 namn till SKR. Antagligen för att samtliga landsting då hade bytt namn till region.
SKL bildades genom att kommunförbundet och landstingsförbundet slogs ihop 2007.
Inget av det är en nyhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Nej, det är inte ngt bara för Sverjisar.
OK. Få av de som efterlyser tjänstemannaansvar tycks dock ha bra koll på vad som sägs i Brottsbalkens kap. 20.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.