P
D Daniel 109 skrev:
Har de bara ett avtal med förra ägaren då får de ju inte avverka. Så riktigt så enkelt kan de inte svara.
Nja har de köpt skog för förskott så har de..
Så jo då..

D Daniel 109 skrev:
Har de bara ett avtal med förra ägaren då får de ju inte avverka. Så riktigt så enkelt kan de inte svara.
Om de har ett avtal med förre ägaren, så är det ett slags nyttjanderätt som vi kallar avverkningsrätt. Beroende på omständigheterna så följer denna rätt med när fastigheten byter ägare. Detaljerna finns i #21.

Ex: Är du skogsbolag och köper en rotpost som skall avverkas inom fem år och skriver in det i fastighetsregistret, så får du ändå avverka inom fem år oavsett hur många gånger fastigheten bytt ägare sedan rotposten köptes.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Om de har ett avtal med förre ägaren, så är det ett slags nyttjanderätt som vi kallar avverkningsrätt. Beroende på omständigheterna så följer denna rätt med när fastigheten byter ägare. Detaljerna finns i #21.

Ex: Är du skogsbolag och köper en rotpost som skall avverkas inom fem år och skriver in det i fastighetsregistret, så får du ändå avverka inom fem år oavsett hur många gånger fastigheten bytt ägare sedan rotposten köptes.
Korrekt men du måste fortfarande ha nuvarande ägarens tillstånd för att köra över marken.. Och lägga av virke..
Så kontakt skulle ha tagits oavsett..
äganderätten slår nyttjanderätten.

M -MH- skrev:

Om det är inskrivet ja. Men det är det ju inte enligt Maskintok. Det var den kombinationen av påståenden jag vände mig emot.

Redigerat:
P
D Daniel 109 skrev:
Om det är i skrivet ja. Men det är det ju inte enligt Maskintok. Det var den kombinationen av påståenden jag vände mig emot.
har jag väldigt svårt att kunna tro..
Om inte svärfar gömt undan alla handlingar. som följde med fastighetsköpet och det kan vi väl ändå inte anta... Det vore ju bara dumt..

Skulle ni kanske kunna sluta spamma? Jag misstänker att ingen är intresserad av ert gnabb. Vill ni bena ut det, gör det gärna någon annanstans och kom sen tillbaka när/om ni är överens.
TS får nog inte ut så mycket av detta och det är det som är vitsen med tråden?

• Gilla
  • Älska
FrokenH och 14 till
  • Laddar…
P
G gripnil skrev:
Skulle ni kanske kunna sluta spamma? Jag misstänker att ingen är intresserad av ert gnabb. Vill ni bena ut det, gör det gärna någon annanstans och kom sen tillbaka när/om ni är överens.
TS får nog inte ut så mycket av detta och det är det som är vitsen med tråden?
Ursäkta.
Ska låta bli tråden tills TS är tillbaka.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har jag väldigt svårt att kunna tro..
Om inte svärfar gömt undan alla handlingar. som följde med fastighetsköpet och det kan vi väl ändå inte anta... Det vore ju bara dumt..
Vem vet, han kanske hittade ett sätt att maxa intäkterna och sitter i ett hus i Thailand och lever livets glada dagar :cool:

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det är inskrivet ja.
Eller om säljaren sa det till köparen eller skrev det i prospekt, vilket han normalt enligt kontrakt är skyldig att göra.

Men det är det ju inte enligt Maskintok.
Jaha, då förstår jag. (y) Kanske inte ta hans gissningar för sanning? Eftersom TS inte har återkommit med om det var något inskrivet, så vet ingen om det var det eller ej.

Antingen har skogsbolaget gjort fel, eller säljaren gjort fel eller ingen av dom.

P
M -MH- skrev:
Eller om säljaren sa det till köparen eller skrev det i prospekt, vilket han normalt enligt konrtrakt är skyldig att göra.

Kanske inte ta hans gissignar för sanning? Eftersom TS inte har återkommit med om det var något inskrivet, så vet ingen om det var det eller ej.
Skulle inte ta dina gissningar eller antaganden som något heller.
sluta kasta skit bakom ryggen på folk.
Och detta är precis sånt ni gjorde på skogsforum... Och admin älskade detta.
Nä om du nu ska vara så jävla mycket bättre.
Låt tråden vara tyst tills TS återkommer med svar. då är du iallafall seriös.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
Det höll i 7 minuter.

Har inte gjort några gissnigar eller antagande om det finns en inskriven nyttjanderätt, utan har bett TS kolla och återkomma.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
P
M -MH- skrev:
Det höll i 7 minuter.

Har inte gjort några gissnigar eller antagande om det finns en inskriven nyttjanderätt, utan har bett TS kolla och återkomma.
såg det i inlägg 159....

Låt tråden vara tyst tills TS återkommer med svar. då är du iallafall seriös.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Björn Nachtweij
  • Laddar…
A
Men skärp er, det är ju bara er tjaffsande flera sidor tillbaka. Bara sluta och ge f*n i att svara varandra. Så meningslöst att läsa denna tråd och bara se erat tjaffs :(

• Gilla
  • Älska
  • Haha
FrokenH och 16 till
  • Laddar…
C
R redrobot skrev:
kom ut i skogsslingan idag för promenad och lek med barnen
Hujedamej vilken tråd! Vi behöver inte veta att du skulle promenera och leka med barnen. Av intresse är däremot:
  • Skogens belägenhet (t.ex. Sverige eller Finland). Olika lagar gäller. Antar fortsättningsvis att det är i Sverige. Det går att fylla i kontouppgifterna så att land, län, ort eller dylikt visas.
  • Tidpunkt för ert förvärv (har ni ägt marken längre än 5 år gäller ingen gammal avverkningsrätt).
  • Förekomst av förbehåll om upplåten avverkningsrätt vid ert förvärv i form av villkor i kontrakt eller muntlig upplysning. Vad ni har fått veta av säljaren efter avtalstidpunkten saknar betydelse.
  • Förekomst av inskriven nyttjanderätt i fastighetsregistret (rutinåtgärd att titta där redan före köpet, och om inte annat nu när du tänker driva rättsprocess).
  • Karta (ligger virket så att ni kan stänga in det på något sätt så att det inte försvinner lätt?).
  • Informationen på virkesvältornas märklappar.
  • Avverkad areal.
  • Förekomst av avverkningsanmälan (begär ut dessa uppgifter och se om det finns något användbart).

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
ädellöv skog...
Är de äldre och grova så kan jag hävda med bestämdhet att avverkning inte får ske.. Då dessa är sällsynta i skogsbruket..

Det brukar benämnas som en biotop..
länsstyrelsen hade nog lyst marken som en. nyckelbiotop.
Det kan ju hävda men är helt fel. Det avverkas hela tiden sådan skog för annars blir den ju för gammal o självdör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.