64 843 läst ·
173 svar
65k läst
173 svar
Skogsavverkning utan min vetskap
Om de har ett avtal med förre ägaren, så är det ett slags nyttjanderätt som vi kallar avverkningsrätt. Beroende på omständigheterna så följer denna rätt med när fastigheten byter ägare. Detaljerna finns i #21.D Daniel 109 skrev:
Ex: Är du skogsbolag och köper en rotpost som skall avverkas inom fem år och skriver in det i fastighetsregistret, så får du ändå avverka inom fem år oavsett hur många gånger fastigheten bytt ägare sedan rotposten köptes.
Korrekt men du måste fortfarande ha nuvarande ägarens tillstånd för att köra över marken.. Och lägga av virke..M -MH- skrev:Om de har ett avtal med förre ägaren, så är det ett slags nyttjanderätt som vi kallar avverkningsrätt. Beroende på omständigheterna så följer denna rätt med när fastigheten byter ägare. Detaljerna finns i #21.
Ex: Är du skogsbolag och köper en rotpost som skall avverkas inom fem år och skriver in det i fastighetsregistret, så får du ändå avverka inom fem år oavsett hur många gånger fastigheten bytt ägare sedan rotposten köptes.
Så kontakt skulle ha tagits oavsett..
äganderätten slår nyttjanderätten.
Om det är inskrivet ja. Men det är det ju inte enligt Maskintok. Det var den kombinationen av påståenden jag vände mig emot.M -MH- skrev:Om de har ett avtal med förre ägaren, så är det ett slags nyttjanderätt som vi kallar avverkningsrätt. Beroende på omständigheterna så följer denna rätt med när fastigheten byter ägare. Detaljerna finns i #21.
Redigerat:
har jag väldigt svårt att kunna tro..D Daniel 109 skrev:
Om inte svärfar gömt undan alla handlingar. som följde med fastighetsköpet och det kan vi väl ändå inte anta... Det vore ju bara dumt..
Skulle ni kanske kunna sluta spamma? Jag misstänker att ingen är intresserad av ert gnabb. Vill ni bena ut det, gör det gärna någon annanstans och kom sen tillbaka när/om ni är överens.
TS får nog inte ut så mycket av detta och det är det som är vitsen med tråden?
TS får nog inte ut så mycket av detta och det är det som är vitsen med tråden?
Ursäkta.G gripnil skrev:
Ska låta bli tråden tills TS är tillbaka.
Vem vet, han kanske hittade ett sätt att maxa intäkterna och sitter i ett hus i Thailand och lever livets glada dagarMaskintok skrev:
Eller om säljaren sa det till köparen eller skrev det i prospekt, vilket han normalt enligt kontrakt är skyldig att göra.D Daniel 109 skrev:
Jaha, då förstår jag.
Antingen har skogsbolaget gjort fel, eller säljaren gjort fel eller ingen av dom.
Skulle inte ta dina gissningar eller antaganden som något heller.M -MH- skrev:
sluta kasta skit bakom ryggen på folk.
Och detta är precis sånt ni gjorde på skogsforum... Och admin älskade detta.
Nä om du nu ska vara så jävla mycket bättre.
Låt tråden vara tyst tills TS återkommer med svar. då är du iallafall seriös.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Hujedamej vilken tråd! Vi behöver inte veta att du skulle promenera och leka med barnen. Av intresse är däremot:R redrobot skrev:
- Skogens belägenhet (t.ex. Sverige eller Finland). Olika lagar gäller. Antar fortsättningsvis att det är i Sverige. Det går att fylla i kontouppgifterna så att land, län, ort eller dylikt visas.
- Tidpunkt för ert förvärv (har ni ägt marken längre än 5 år gäller ingen gammal avverkningsrätt).
- Förekomst av förbehåll om upplåten avverkningsrätt vid ert förvärv i form av villkor i kontrakt eller muntlig upplysning. Vad ni har fått veta av säljaren efter avtalstidpunkten saknar betydelse.
- Förekomst av inskriven nyttjanderätt i fastighetsregistret (rutinåtgärd att titta där redan före köpet, och om inte annat nu när du tänker driva rättsprocess).
- Karta (ligger virket så att ni kan stänga in det på något sätt så att det inte försvinner lätt?).
- Informationen på virkesvältornas märklappar.
- Avverkad areal.
- Förekomst av avverkningsanmälan (begär ut dessa uppgifter och se om det finns något användbart).
Det kan ju hävda men är helt fel. Det avverkas hela tiden sådan skog för annars blir den ju för gammal o självdörMaskintok skrev: