22 592 läst ·
77 svar
23k läst
77 svar
Skitkallt i radhus. Hur göra?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Nu valde jag träfönster med alumuniumutsida själv, men har du likadan inställning till all PVC? Byter du alla elkablar direkt du flyttar in om de har några år på nacken? Även de första kablarna i PVC från någon gång 50-talet håller perfekt än. Likadant med avloppsrör (utom de allra första "äggskalsrören").N Nephew skrev:
PVC är ett av de tåligaste material människan uppfunnit. En vetenskaplig triumf egentligen. Enda nackdelen är väl att det bildas saltsyra när den brinner.
Jag bytte till PVC för 8 år sedan. Grannen bytte till nya träfönster för 5 år sedan. Mina ser ut som nya. Grannens ser för jävliga ut. Ser ut som de börjat ruttna i karmarna.N Nephew skrev:
Skulle säga att träfönster med "rätt virke" inte existerar idag. Kvaliteten på material och hantverk är inte som den var för 50 år sedan.
Ska man behöva måla varje eller varannat år, så är iaf valet lätt för min del
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
PVC är även cancerframkallande. Är väl ingen större problem med fönster och andra färdiga produkter men det påverkar arbetsmiljön under produktionen.MultiManOriginal skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det finns ett typgodkänt system för vissa specifika pelletskaminer som med en fläkt drar ut rökgaserna genom ett hål i väggen och blandar med utomhusluft till ofarlig temperatur. Jag antar att det anses säkert eftersom även pelletskaminen slutar att fungera om det blir strömavbrott. Hur väl den fungerar kan jag inte yttra mig om, men det finns och är tillåtet.Anna_H skrev:
http://kmp-ab.se/drag.html
Det handlar väl inte bara om temperaturen utan om röklukten också, trodde jag?A Avemo skrev:Det finns ett typgodkänt system för vissa specifika pelletskaminer som med en fläkt drar ut rökgaserna genom ett hål i väggen och blandar med utomhusluft till ofarlig temperatur. Jag antar att det anses säkert eftersom även pelletskaminen slutar att fungera om det blir strömavbrott. Hur väl den fungerar kan jag inte yttra mig om, men det finns och är tillåtet.
[länk]
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vad många bra tips ni fått att ta till hjälp av här i tråden!
Ytterligare tips, ev kan det vara värt att byta ut ett av glasen i varje fönster till isolerglas?
Vilken ventilation har ni? ex har ni mekanisk frånluftsventilation med friskluftsventiler så kan det så klart bli kallt och kostsamt av denna(bor själv i Brf och har denna typ av ventilation och har alltid undrat vilket ljushuvud som fick denna metod att ventilera godkänd???det är ju som att ha fönsterna öppna året om!!plus att alltid bo i kalldrag och sen även dra ut den varma inneluften och värma kråkorna)
Ytterligare tips, ev kan det vara värt att byta ut ett av glasen i varje fönster till isolerglas?
Vilken ventilation har ni? ex har ni mekanisk frånluftsventilation med friskluftsventiler så kan det så klart bli kallt och kostsamt av denna(bor själv i Brf och har denna typ av ventilation och har alltid undrat vilket ljushuvud som fick denna metod att ventilera godkänd???det är ju som att ha fönsterna öppna året om!!plus att alltid bo i kalldrag och sen även dra ut den varma inneluften och värma kråkorna)
Hyr en värmekamera och läs av väggar o golv VAR det är kallt, då får ni reda på VAR felet är innan ni kostar på olika saker. 18-19 grader är väl inte kallt? Börja i rätt ände kameror finns att hyra säkert /timme. eller anlita en som gör det åt er.Fixfia skrev:
Vi äger ett friköpt gavelradhus i en ekonomisk förening. Förening sköter om bl.a krypgrund, tak, värmesystem, varm- och kallvatten etc. Från 1966, i sydvästläge med normal standard. Elementen är alla varma, gaveln är tilläggsisolerad sen ett par år tillbaka och merparten fönster är bytta - men vi fryser något vansinnigt (ca 18-19 grader)! Särskilt kallt är vardagsrumsgolvet. Frågan är vad ska prioriteras? Vi har inte råd att göra allt samtidigt. Vilket bör vi göra först?
Jag söker alla tips jag kan få på hur vi effektivt kan höja värmen om vintrarna!
- Byta de sista, stora originalfönsterna + altandörr i vardagsrum (se bild)
- Lägga golvvärme?
Krypgrunden är värmesatt till ca 12 grader av föreningen. Jag vet inget om hur väl taket är isolerat, också det är föreningens ansvar.
Hej allesammans. Jag är överväldigad över alla bra tips och råd. Tack! Tidigare poster jag lagt in är från vår förra bostad. Bilden på vardagsrummet är från annonsen (läs: inte vårt radhus där och då).
Jag tror att vi kommer att börja ta offerter på att byta fönster och altandörr men att såklart först använda värmekamera. Golvet är också på kartan att bytas med golvvärme som plan, men vi behöver prioritera och där kom era råd in som understöd för beslut. Jag ska också prata med föreningen och höra mig för.
För övrigt tänker jag inte kommentera huruvida kallt 18-19 grader är mer än att vi fryser. Punkt.
Tack än en gång!
Jag tror att vi kommer att börja ta offerter på att byta fönster och altandörr men att såklart först använda värmekamera. Golvet är också på kartan att bytas med golvvärme som plan, men vi behöver prioritera och där kom era råd in som understöd för beslut. Jag ska också prata med föreningen och höra mig för.
För övrigt tänker jag inte kommentera huruvida kallt 18-19 grader är mer än att vi fryser. Punkt.
Tack än en gång!