30 294 läst ·
72 svar
30k läst
72 svar
Skev träregel att bli rak?
Om det bara är en sida som skall vara synlig skulle jag dra i ett antal skruv för att hålla ihop dem förutom tvingarna och regelbitarna. Om båda sidor kommer att vara synliga skulle jag dra i två skruv på ställen där de syns så lite som möjligt för att fixera dem när man spänner tvingarna. Dessa kan dras ur när limmet torkat. Skruvarna bör vara försänkta och inte gängade i hela längden. Och som sagt: pensla ut limmet så att det täcker hela ytan.
Du kan inte borra från baksidan typ 15-20mm och sticka i järn? Stannar du någon centimeter från framkant lär det aldrig synas.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Åh herregud.
Jag har varit så jäkla puckad asså. Men måste dela det nu så ingen gör samma misstag. Jag har varit SÅ dumsnål. Vilket är olikt mig och den jag vill vara. Men denna gång lyckades jag ordentligt.
Ville komma "billigt" undan så köpt fyra hyllplan på Biltema för totalt ca 650 kr. (redan där spräcker vi gränsen). Hyllplanen måste limmas ihop så jag måste köpa MASSA lim. Kostnad ca 100 kr. Sedan måste jag kapa till mina överblivna ekbänkskivor som jag har i källaren som jag ska använda att pressa ihop hyllplanen med. Så jag måste köpa en cirkelsåg. Blir en Bosch från Classe för ca 1250 kr. Men vill ju vara snål så några limknektar blir det inte. Men massa tvingar behövas. Köper 10 tvingar. Kostar kanske ca 800 kr totalt. JAG VET. Helt ologiskt och dumt tänkande är vad ni läser. Det blir ju förstås ett JÄTTEJOBB att försöka tvinga ihop hyllplanen och det blir inte bra alls. Det blir snett och inte tätt. Det är för få tvingar och inga limknektar så det blir inte bra alls.
Ligger igårkväll i sängen och bara mår dåligt över allting och funderar vad jag ska göra. "Skulle en elhyvel hjälpa? Måste jag köpa sån också...?". Men kommer på bättre tankar. "Vad är enklaste lösningen egentligen? Det där med limträbalk verkade ju så bra. Men så dyrt det var ju...Men herregud...Vänta här...shit...har ju lagt ut SÅ mycket mer pengar nu på detta projekt än vad limträbalkar kostar."... Tänder lampan och plockar upp laptopen i knät och går in på Byggmax och söker på limträbalk. Försöker hitta en tjocklek jag gillar till att börja med... 42 mm är perfekt. Snyggast vore med två stycken som utgör ett plan. Behöver nått mellan 34 till 40 cm på djupet. Hittar en som är 180 mm. Så två stycken blir 36 vilket vore PERFEKT. Men shit, den finns ju bara som 6 meter. Det är ju SUPERLÅNGT... Hyllan jag ska ha är ju bara 150 cm. Nu ska vi se. Den kostar iaf bara 470 kr. Jag behöver fyra brädor till två hyllplan.
Tar fram miniräknare. 4 x 150....................
Behöver jag säga mer....Jag bjuder på denna.
RÄTT SVAR: LIMTRÄBALK
Jag har varit så jäkla puckad asså. Men måste dela det nu så ingen gör samma misstag. Jag har varit SÅ dumsnål. Vilket är olikt mig och den jag vill vara. Men denna gång lyckades jag ordentligt.
Ville komma "billigt" undan så köpt fyra hyllplan på Biltema för totalt ca 650 kr. (redan där spräcker vi gränsen). Hyllplanen måste limmas ihop så jag måste köpa MASSA lim. Kostnad ca 100 kr. Sedan måste jag kapa till mina överblivna ekbänkskivor som jag har i källaren som jag ska använda att pressa ihop hyllplanen med. Så jag måste köpa en cirkelsåg. Blir en Bosch från Classe för ca 1250 kr. Men vill ju vara snål så några limknektar blir det inte. Men massa tvingar behövas. Köper 10 tvingar. Kostar kanske ca 800 kr totalt. JAG VET. Helt ologiskt och dumt tänkande är vad ni läser. Det blir ju förstås ett JÄTTEJOBB att försöka tvinga ihop hyllplanen och det blir inte bra alls. Det blir snett och inte tätt. Det är för få tvingar och inga limknektar så det blir inte bra alls.
Ligger igårkväll i sängen och bara mår dåligt över allting och funderar vad jag ska göra. "Skulle en elhyvel hjälpa? Måste jag köpa sån också...?". Men kommer på bättre tankar. "Vad är enklaste lösningen egentligen? Det där med limträbalk verkade ju så bra. Men så dyrt det var ju...Men herregud...Vänta här...shit...har ju lagt ut SÅ mycket mer pengar nu på detta projekt än vad limträbalkar kostar."... Tänder lampan och plockar upp laptopen i knät och går in på Byggmax och söker på limträbalk. Försöker hitta en tjocklek jag gillar till att börja med... 42 mm är perfekt. Snyggast vore med två stycken som utgör ett plan. Behöver nått mellan 34 till 40 cm på djupet. Hittar en som är 180 mm. Så två stycken blir 36 vilket vore PERFEKT. Men shit, den finns ju bara som 6 meter. Det är ju SUPERLÅNGT... Hyllan jag ska ha är ju bara 150 cm. Nu ska vi se. Den kostar iaf bara 470 kr. Jag behöver fyra brädor till två hyllplan.
Du menar Limträbalk som i rådet du fick redan för en månad sedan i den här tråden?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Själv tycker jag bara att det låter som en osedvanligt lyckad operation för att öka på pryllagret lite. Starkt jobbat och kämpa vidare!
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nu när jag slängt alla gamla ekbitar och städat hela lägenheten, tagit en dusch och fått i mig en öl kan jag bara skratta åt det hela i alla fall. Det blev dyrt men har fått det som jag vill nu i alla fall. SÅ SKÖNT
Det är slutresultatet som räknas. Men vill du ha tillbaks lite av pengarna du lagt ut, så kan du ju sälja av div tvingar och sågar. Annars behålla grejerna och känna att det är sånt som är bra att ha till nästa gång. 
Det finns tre viktiga lärdomar man kan begåvas med av att "göra det själv".
1. Hur man skall göra.
2. Hur man inte skall göra.
3. Varför man inte skall göra det själv.
I riktigt bra projekt alla tre.
1. Hur man skall göra.
2. Hur man inte skall göra.
3. Varför man inte skall göra det själv.
I riktigt bra projekt alla tre.
Är du klar nu? För limmar du ihop 2 limträbalkar så kommer du tyvärr få en V-formad skåra på mitten då alla limträbalkar jag sett är fasade på sidorna.
Dessutom lär du behöva limknektar eller åtminstone rejäla tvingar. Sätt träplugg för att få det att linjera också!
Limknektar hade dock inte varit till särskilt stor hjälp i ditt förra projekt. Där är det många tvingar som gäller.
Dessutom lär du behöva limknektar eller åtminstone rejäla tvingar. Sätt träplugg för att få det att linjera också!
Limknektar hade dock inte varit till särskilt stor hjälp i ditt förra projekt. Där är det många tvingar som gäller.
Husägare
· Västerviks kommun
· 467 inlägg
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Har följt tråden men inte kunnat tillföra något. Hoppas nu slutresultatet blir lyckat!peterwesterlund skrev:
Åh herregud.
Du får se inköpen av verktyg som investering!
Gammal tråd men jag hade ca 10 månader gamla 45x170 tryckta träreglar som legat i garaget och blivit aningen böjda ca 1-2 cm på mitten mot ändarna. Med vattenpass fixade jag två plana ytor och lade träreglar på dem. Ställde vikter och annat mitt på reglarna och efter ett par dagar var de raka. Vet inte hur torra dem var men betydligt torrare och lättare än när de köptes.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden