peterwesterlund peterwesterlund skrev:
drivved
Drivved är sällan rak.

Snälla seriösa svar nu tack. Vill komma iväg

Fingerskarven har inte direkt något fördel i ditt fall

Snackade med en kille somjobbar här. Han sa att det enda att göra är att välja så raka som möjligt och skruva ihop så snabbt som möjligt. Alternativt köpa torkat virke hos nån finsnickare.

Är på bygghandeln nu. Limträ finns bara i allt för långa och dyra längder.

Men ser däremot ett parti fingerskarvade reglar. Vad tror ni, håller dom sig raka?

[bild] [bild]
3 alternativ:

Åk till ett annat byggvaruhus alternativt beställ på nätet

Köp de "för långa och dyra längderna" och bygg så som du har fått starka rekommendationer för

Köp vad du vill och bygg hur du vill

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Snackade med en kille somjobbar här. Han sa att det enda att göra är att välja så raka som möjligt och skruva ihop så snabbt som möjligt. Alternativt köpa torkat virke hos nån finsnickare.
Som jag sagt tidigare. Skruva ihop dem hjälper inte. Inte på det sättet du skall sammanfoga dem.

Det blev iaf ingenting där ifrån jag var. Var på två byggvaruhus.

Det fanns betydligt större utbud av reglar som är impregnerade. På byggmax stod det dessutom att dom är planhyvlade. Däremot såg jag ingen större skillnad mot dimensionshyvlade. Vissa planhyvlade såg lite skeva ut redan där.

Jag set alternativen som att antingen köpa så raka som möjligt vanliga reglar igen men köra hem dom med öppna rutor eller släp och sedan ut med dom på balkongen direkt ich börja sätta ihop dom genom att limma ihop dom och låta dom torka med parasollfoten som tyngd.

Eller köpa limträ från nätet.

Några impregnerade reglar ska du absolut inte köpa. Dels är de giftiga men framförallt så dryper de av fukt = ännu större risk för att de slår sig när de torkar.

Ett annat förslag. Köp 2 eller fler hyllplan av stavlimmad furu. Limma ihop dessa så du får den tjocklek du vill ha. Detta kommer vara tokstabilt och inte röra sig alls.

• Gilla
Bertsson
  • Laddar…
Okok

Blir nog ett nytt försök med reglar men få ihop det så snabbt som möjligt. Ska bara planera det hela väldigt noga så det går snabbt. En fråga, när jag limmar ihop dem. Ska dom bara limmas mot varandra utanvidare eller bör man använda plugg eller så? Tänker att det kan va svårt att få det helt rakt med plugg men.. Och är det vanligt trälim jag ska använda?

Och när jag limmat ihop dem och det torkat. Vågar jag ta in dem direkt eller ska dem ligga ute på balkongen under skydd och torka i månader eller?

• Gilla
amatörfixaren
  • Laddar…
Vanligt vitt trälim går bra så länge du inte skall använda bänken utomhus. Jag skulle gissa att de skarvade reglarna du tittat på har en aningen mindre benägenhet att slå sig. Du behöver inte använda träplugg. För att det skall bli bra behöver du ordentligt presstryck. Att bara lägga tyngder på duger inte. Bäst är om du kan använda tre eller fyra limknektar. Pensla ut limmet så att det täcker hela ytan och inte bara ligger i en sträng. Sedan skall du klämma ihop det så att det kommer ut lim ur fogen i hela dess längd på båda sidor. Du kan torka bort det som kommer ut, men det är när det kommer ut som du vet att du använt tillräckligt med lim.

https://www.jula.se/catalog/verktyg.../spannverktyg/skruvtvingar/spannknekt-152028/

Status just nu:

Sågat och limmat och tvingat direkt på plats hos Byggmax. Tog den rakasts brädan jag hittade. Den låg näst längst underst.

Träplankor fastklämda på golv med skruvtvingar bredvid en svart pelarfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Fan läste föregående inlägg först nu när jag kommit hem....

Eller ska jag ta loss det och lägga på mer lim nu? Jag körde inte bara en rak linje men jag penslade inte ut det. Det kom inte ut något i fogen... Vet liksom inte om det skulle förstöra eller hjälpa att ta loss det nu..

Edit: Det där med att man inte ska skruva hålplattor, varför?

Edit 2: Mer än så här kan jag inte riktigt göra. Kände att hålplattorna kanske ändå behövdes när jag inte har så mycket tyngd som kan hålla brädorna på plats. Förklara gärna varför jag inte ska ha dom om jag ska ta bort dom.

DIY-projekt med träbrädor sammanfogade med klämmor och hålplåtar med vikter för stabilitet, ej fullständig limning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Hålplattorna gör ingen skada där de sitter. Men om limfogen är värd namnet så gör de heller ingen nytta. Det ser lite tunt ut med tvingar. Har det dessutom inte kommit ut lim så är inte hela ytan limmad. Men så stor belastning skall det väl inte vara? Det håller förmodligen ändå. Och gör det inte det så vet du hur du skall göra nästa gång.

A Avemo skrev:
Hålplattorna gör ingen skada där de sitter. Men om limfogen är värd namnet så gör de heller ingen nytta. Det ser lite tunt ut med tvingar. Har det dessutom inte kommit ut lim så är inte hela ytan limmad. Men så stor belastning skall det väl inte vara? Det håller förmodligen ändå. Och gör det inte det så vet du hur du skall göra nästa gång.
Belastning? Jag kämpar nu alltså för att reglarna inte ska vrida sig. Belastningen klarar hyllan nog oavsett om det är limmat eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.