S sinuslinus skrev:
Du behöver hyvla dem.
Svaret är alltså nej? Det går inte att blötlägga och sen pressa dem under torkning?

S
I teorin kanske. Du behöver väldigt mycket mer kraft än tyngder.
Värme är effektivare typ basning men jag skulle aldrig lägga ner så mycket energi på granreglar.

Om du har haft reglarna inomhus i rumstemperatur i minst en månad kan du med hjälp av rikt- och planhyvel få reglarna raka och utan vridning. De kommer inte slår sig igen så länge du inte lägger ut dem utomhus.

Situationen är ju snarare tvärtom att dom först var utomhus hos bygghandeln och sedan tog jag in dom och det var när dom torkade inomhus som dom slog sig. Så min tanke var ju nu att "börja om". Få dom fuktiga igen som dom blir böjbara och sen låta dom torka men under press. Så som jag som sagt gjorde med ett annat par reglar jag köpte på brädgården och pressade direkt när jag tog in dom. Då blev dom raka. Frågan är om detta är något man bara kan göra första gången eller om det går att göra lika lätt om och om igen?

S
Testa men det är rätt mycket kraft för att räta ut en regel.

S sinuslinus skrev:
Testa men det är rätt mycket kraft för att räta ut en regel.
Men är det svårare att räta ut dem nu än när jag köpte dem? Har dom liksom "fastnat" i sitt läge hårdare nu när jag torkat dom? Att även om jag blöter dom igen så blir det svårare att få dem att ändra läge? Jämfört med när jag köpte dem och höll dom i press under torkning alltså. Förstår du?

S
Om de var raka när du köpte dem och satte i spänn så är det mycket svårare nu när du måste "forma om dem".

Hmm var skall man börja... :)

Först av allt, det som påverkar trä är fuktigheten och inte värmen. När du köper reglar så är de väldigt fuktiga i butik samt när de levereras till butik nedspända många reglar ihop.
Sedan när du tar hem dem så kommer de torka i din hemmamiljö. Detta innebär att träet kommer eftersträva att dra sig så som det vill. Här skulle man teoretisk kanske kunna tvinga det (men inte med de leksakstvingarna du har) och efter ett par månader skulle det vara så pass torrt att det är sk möbeltorrt. Men det lär ändå dra sig och enda rätta är att hyvla få det plant efter det torkat ner till rätt nivå.

Reglar är till för att bygga hus med, inte för att på ett enkelt sätt bygga möbler. Jag och de flesta som börjar snickra gör samma fel, så känn inte att du är ensam.
Men finns inga genvägar, du bör köpa som många skrivit här möbeltorrt virke eller stavlimmade skivor. Speciellt du som inte har verktygen att bearbeta träet.
Annars får du acceptera det resultat du nu ser. Och det lär ske mer då träet fortfarande inte har torkat. Att försöka tvinga med skruvar innebär bara att träet kommer spricka.

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett par metoder att få plana skivor. Man kan låta det torka inomhus i ett par månader varefter man rikthyvlar det. Man kan limma ihop flera tunnare bitar till en större. Med tillräcklig spänn på det hela kanske man kan limma ihop vridna reglar och få dem att hålla sig raka sedan. Men det måste vara många limfogar och de ingående delarna tagna från olika råmaterial så att alla vill vrida sig olika. Då kan de motverka varandra. Så det skulle kunna fungera att klyva dina krokiga reglar till kanske 20x45 och sortera dem så att ådringen avviker maximalt mellan två närliggande bitar och därefter limma ihop dem. För att får mindre synliga limfogar bör ytorna hyvlas. Men då börjar det bli mycket jobb. I synnerhet om du inte har bra maskiner. Att blöta dem, låta dem torka i spänn och hoppas att de fortsätter att vara plana när man släpper dem lösa efter ett par månader tror jag är dömt att misslyckas.

Det är ju fuktigheten jag talat om hela tiden. Jag har väl inte nämnt något om värme? Nåväl, sedan är det ju så att jag som sagt redan lyckats med två reglar jag tog hem och spände med tvingar direkt. Så det går ju uppenbarligen. Vad detta nu handlar om är om jag kan återanvända ett par andra reglar som redan är skruvade.

Att hyvla och klyva reglarna är ingenting jag kan hålla på med. Har inte utrustningen. Jag kan köpa fler tvingar och köpa limknektar och lim. Det är vad jag kan arbeta med.

Jag förstår din tanke men att du lyckades få ett par bitar raka är nog lika slumpartat som att vissa kroknar från brädgården. Regelvirke är rena lotteriet eftersom det är valt efter vad det ska användas till. Det bästa du kan göra om du vill hålla på med sådant virke är helt enkelt att vara supernoga när du väljer. Syna dem så mycket du kan och inga kvistar och sånt. Då ökar ju iallafall möjligheterna till att det håller sig rakt. Att värma och forma trä fungerar oftast bara där det används ihop med annat och där det sen sitter fast i den positionen.

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
S
Jag skrev om värme vid basning av trä. Då använder man varm vattenånga för att transportera in värmen i i trät. När träbiten är varm går den att böja och sätta i spänn tills det svalnat. Det är värmen och inte fukten man vill åt.

I övrigt tycker jag diskussionen om granreglar inte kommer så mycket längre nu.

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Det är ju fuktigheten jag talat om hela tiden. Jag har väl inte nämnt något om värme? Nåväl, sedan är det ju så att jag som sagt redan lyckats med två reglar jag tog hem och spände med tvingar direkt. Så det går ju uppenbarligen. Vad detta nu handlar om är om jag kan återanvända ett par andra reglar som redan är skruvade.

Att hyvla och klyva reglarna är ingenting jag kan hålla på med. Har inte utrustningen. Jag kan köpa fler tvingar och köpa limknektar och lim. Det är vad jag kan arbeta med.
Hej
Jag tror att du kommer billigare undan om du kontaktar ett snickeri som hyvlar virket. Eller ännu billigare att gå till närmaste skola och leta reda på slöjdläraren. En vetelängd till lärarrummet brukar räcka.

peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Nåväl, sedan är det ju så att jag som sagt redan lyckats med två reglar jag tog hem och spände med tvingar direkt. Så det går ju uppenbarligen. Vad detta nu handlar om är om jag kan återanvända ett par andra reglar som redan är skruvade.
Har du tid och lust är det ju bara att prova. Kanske fungerar det. Insatsen är liten om det misslyckas.

Har slängt alla reglar som blivit skeva nu och kommit på nästa sak jag tänker prova. Köpa en sådan här: https://www.byggmax.se/kök-och-hushåll/köksinredning/bänkskivor/bänkskiva-furu-p09309 och dela på två och limma ihop dem ovanpå varann så det blir 30,5 cm djup och 5,2 cm tjock.

Några tips vid ihoplimningen? Har köpt massa tvingar. Något jag bör tänka på med hur jag fäster tvingarna? Jag har lite rester av bänkskivor i massiv ek jag tänkte ha emellan tvingarna och det jag ska limma ihop.

S
Sätt kraftiga spännbitar (typ dina reglar) tvärs fiberriktningen på hyllplanet som du spänner med tvingarna.
Stryk ut limmet i ett jämnt lager och inte bara i strängar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.