peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Belastning? Jag kämpar nu alltså för att reglarna inte ska vrida sig. Belastningen klarar hyllan nog oavsett om det är limmat eller inte.
Edit: Hur länge ska jag ha det i detta läge?

Låt det ligga över natten. Sov gott och släpp tvingarna imorgon. Vakna nöjd!

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Asså jag fattar inte. Det är alltid vänstersidan som vill vika ner lite.

Tv med innebandymatch mellan Sverige och Finland, reflektion av person i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du kollat med lasern så dina konsoler sitter i våg ? :)
(med tanke på att det alltid är vänster sida som dippar... )

T tobbbias skrev:
Har du kollat med lasern så dina konsoler sitter i våg ? :)
(med tanke på att det alltid är vänster sida som dippar... )
Konsolerna är HELT raka för det kollade jag nämligen häromdagen och det var en millimeter skillnad så jag satte om dom så dom sitter spikrakt så det verkligen inte ska kunna vara dom som är felet. Och sätter jag vattenpasset på mitten så är det spikrakt. Men lägger jag vattenpasset på vänstra sidan så är det inte rakt.

Hur rakt ska det vara om det ska se ut som drivved?

T Tosse skrev:
Hur rakt ska det vara om det ska se ut som drivved?
Det är bara färgen som ska vara drivved. Vill inte att det ska vara så autentiskt att hela tvn ska stå snett pga det.

Kan du vända på det och kompensera med konsolen eller något mellanlägg? Det är väl bara att lägga vattenpasset på tvn så ser du hur mycket du behöver höja för att få den i våg?

T Tosse skrev:
Kan du vända på det och kompensera med konsolen eller något mellanlägg? Det är väl bara att lägga vattenpasset på tvn så ser du hur mycket du behöver höja för att få den i våg?
Det fulaste är att man ser hur ena sidan av hyllplanet lutar neråt framåt medan andra sidan är rak... Blir ännu tydligare på undre planet där jag har satellithögtalare i varsin ände och den vänstra högtalaren siktar nästan ner mot marken.

Köp limträbalkar. De är garanterat rakare än reglar.
Eller gör som de skrev innan och vändlimma. Bara klyv regeln på mitten, vänd ena biten och limma ihop.

Sista tipset är att köpa ett väggfäste;)

• Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
Att få till en rak också plan skiva utan ordentliga maskiner blir nog problem. Eventuellt kan det gå om du använder smalare reglar så att du fler limfogar. Poängen är att skevheterna i reglarna är olika så att en regel hindrar nästa från att vridas. För att det skall fungera måste du kunna sätta det i spänn så att det hålls plant när limmet torkar. Men skall det bli säkert plant behöver du rikthyvla bitarna före limning.

Kan man blötlägga virke, typ duscha dem så dom blir riktigt blöta, och sedan lägga dom på plan yta med tyngder, tvingar och limknektar för att fokusera det under torktiden och på så sätt få virket rakt? Eller är det omöjligt att få virke som redan slagit sig att bli rakt igen?

S
Om jag fattar rätt så är dippar vänstra konsollen om du lägger vattenpasset utfrån väggen.
Det betyder att väggen lutar lite så du får shimsa bakom väggskenan.

Använd torrt virke om det inte ska slå sig.
Du kan rikthyvla din krokiga bit men då blir den tunnare.

Har du övervägt att köpa limfog i furu? Finns färdiga för tex hyllplan.

Limfog har diskuterats här i tråden och ja det är något jag funderat på men jag lyckades få vanliga reglar att bli raka när jag köpte hem och pressade dem direkt. Nu undrar jag bara om jag kan försöka få till de gamla reglarna jag köpte att pressa dem på samma sätt eller om dom är körda eftersom dom redan slagit sig. Vill helst inte behöva köpa mer och mer hela tiden.

S
Du behöver hyvla dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.