O
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det då som är så vänstervridet?

Det enda som brukar anföras är:
1: journalister röstar mer vänster än snittet
2. Man mörkar gärningsmännens härkomst

Mitt svar:
1. Man kan göra ett bra jobb oavsett politisk åskådning.
2. Ibland framkommer det ibland inte, beroende på hur viktigt man bedömer det. Den grupp av personer som fokuserar helt på härkomst är rätt liten, men vill att alla inlägg ska spegla deras syn (såvida inte gärningsmannen är svensk, då är det inte så noga)

Så vad är det som är så vänstervridet i SVT?
1. Klart att man kan göra ett bra jobb men ofta görs inte det. De som vågar blir hängda.
2. Det är väl intressant var människan kommer ifrån om brott begås framförallt då man berättar allt annat. Dessutom är det än ganska stor del som vill veta. Varför inte?
3. Många gånger är artiklar vinklade åt vänster.
 
O
Egentligen har tv avgiften alltid varit en skatt bara att man kallar den för avgift. Men något man måste betala om man har en tv blir en skatt.
Hur många har tv idag? Och hur många betalar skatt f'låt avgift?
Jag har tv men har "glömt" att berätta det :D
 
Fairlane
O Odjuret skrev:
1. Klart att man kan göra ett bra jobb men ofta görs inte det. De som vågar blir hängda.
2. Det är väl intressant var människan kommer ifrån om brott begås framförallt då man berättar allt annat. Dessutom är det än ganska stor del som vill veta. Varför inte?
3. Många gånger är artiklar vinklade åt vänster.
Då borde det ju vara trivialt för dig och alla andra som anser att PS är vänstervridet att komma med konkreta exempel, men det vanliga är svepande generaliseringar.

Anledningen till att folk vill veta ursprunget på en eventuell gärningsman är i de allra flesta fallen för att man vill få bekräftat att invandrare är kriminella eller våldtäktsmän. Det är helt enkelt viktigt att veta om våldtäktsmannen heter Mohammed eller Niklas. Heter han Niklas är han ett svin som borde kastreras, men andra personer med svenska namn är såklart inte skyldiga. Heter han däremot Mohammed så är alla invandrare svin som borde kastreras. Jag tycker inte att det är intressantare att veta varifrån gärningsmannen kommer än att veta hans skostorlek.
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Japp P1-P4 ej reklamfinansierad
 
O
Fairlane Fairlane skrev:
Då borde det ju vara trivialt för dig och alla andra som anser att PS är vänstervridet att komma med konkreta exempel, men det vanliga är svepande generaliseringar.

Anledningen till att folk vill veta ursprunget på en eventuell gärningsman är i de allra flesta fallen för att man vill få bekräftat att invandrare är kriminella eller våldtäktsmän. Det är helt enkelt viktigt att veta om våldtäktsmannen heter Mohammed eller Niklas. Heter han Niklas är han ett svin som borde kastreras, men andra personer med svenska namn är såklart inte skyldiga. Heter han däremot Mohammed så är alla invandrare svin som borde kastreras. Jag tycker inte att det är intressantare att veta varifrån gärningsmannen kommer än att veta hans skostorlek.
Skostorlek är lika intressant som nationalitet. Om man ska lämna ett signalement så är det väldigt intressant. Tror det var skånska dagbladet som inte skrev hela signalementet på en våldtäktsman, de utelämnade den lilla detaljen om nationalitet. Varför gör man då detta?
Alla andra tidningar kunde nämna det.

Tja visst går det men frågan är om det skulle övertyga dig? För om du inte upptäckt det nu så varför skulle de artiklar jag letar fram hjälpa dig? Du får absolut vara i din bubbla där tidningarna är neutrala.
Själv har jag tröttnat på denna PK hets om precis allting. Man kan inte nämna ordet invandrare och något eventuellt negativt utan att bli hängd. Det spelar egentligen ingen roll vad det är. De dystra siffror om pensionsmyndigheten har presenterats har svd gjort allt för att hitta på olika saker för att bortförklara det hela. För det stämmer inte med den bilden som säger att vi kommer tjäna pengar på invandringen. Det är nästan pinsamt att media är på den bollen. För min del så spelar inte det någon roll, vi hjälper väl dessa flyktingar för att de behöver hjälp inte för att vi ska tjäna pengar på dessa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
BirgitS
O Odjuret skrev:
Skostorlek är lika intressant som nationalitet. Om man ska lämna ett signalement så är det väldigt intressant.
I så fall är det väl inte nationalitet som är intressanta utan vid ett signalement är det väl i så fall hudfärgen, eftersom det finns många nyanser av hudfärg inom varje nationalitet. Det finns faktiskt svenska medborgare som är födda i Sverige men som är annat än ljushyade, det finns även mörkhyade som har vita föräldrar (om än inte biologiska utan adoptivföräldrar och är uppvuxna i en svensk kultur synnerligen svensk nationalitet).

Däremot är det ju sällan som tidningar går ut med ett signalement i textform eftersom det inte är meningen att de som bor här ska ut och leta efter folk som matchar en beskrivning, för det leder ju lätt till lynchstämning när någon som matchar signalementet hittas, och det behöver inte alls vara den eftersökta personen. När polisen vill att allmänheten ska komma med tips så går de ut med ett foto.
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
O Odjuret skrev:
Egentligen har tv avgiften alltid varit en skatt bara att man kallar den för avgift. Men något man måste betala om man har en tv blir en skatt.
Hur många har tv idag? Och hur många betalar skatt f'låt avgift?
Jag har tv men har "glömt" att berätta det :D
Vi har teve och har betalat avgift för den i alla år.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Fairlane
O Odjuret skrev:
Tja visst går det men frågan är om det skulle övertyga dig? För om du inte upptäckt det nu så varför skulle de artiklar jag letar fram hjälpa dig? Du får absolut vara i din bubbla där tidningarna är neutrala.
Jag tolkar det som:
1. Du har inga exempel på public service enorma vänstervridning
2. Du vet inte skillnaden mellan public service och tidningar.
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
O
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som:
1. Du har inga exempel på public service enorma vänstervridning
2. Du vet inte skillnaden mellan public service och tidningar.
1. Du får tolka det precis hur du vill, jag gör min, du gör din.
2. . Jag pratar om journalister och media allmänhet. Om du ser någon stor skillnad mellan public service och tidningar när det journalistik så får du gärna visa det.
 
O
BirgitS BirgitS skrev:
I så fall är det väl inte nationalitet som är intressanta utan vid ett signalement är det väl i så fall hudfärgen, eftersom det finns många nyanser av hudfärg inom varje nationalitet. Det finns faktiskt svenska medborgare som är födda i Sverige men som är annat än ljushyade, det finns även mörkhyade som har vita föräldrar (om än inte biologiska utan adoptivföräldrar och är uppvuxna i en svensk kultur synnerligen svensk nationalitet).

Däremot är det ju sällan som tidningar går ut med ett signalement i textform eftersom det inte är meningen att de som bor här ska ut och leta efter folk som matchar en beskrivning, för det leder ju lätt till lynchstämning när någon som matchar signalementet hittas, och det behöver inte alls vara den eftersökta personen. När polisen vill att allmänheten ska komma med tips så går de ut med ett foto.
Nu har du lite väl förutfattade meningar. Brukar folk gå man ur huse när polisen presenterar ett signalement? Då måste tv3´s program efterlyst stridit mot allting du läst. Ett helt program med signalement.
Men jag visste inte att det var för att media inte ville skapa ett uppbåd med galningar som letar misstänkta? Sedan är det väldigt ofta man går ut med signalement i textform, eftersom man inte har bilden ännu. även polisen jobbar på så här.
Men då kan man gå ut med nationalitet och hudfärg? Eller är det fel på något sätt? Är människan röd och blå i sin hudfärg så skriver man det i signalementet. inte bara 32 i skor
Då ska de bara skriva gärningsman/kvinna ingenting mer, varken längd eller skostorlek. Men ändå gör man just detta och utelämnar nationalitet och hudfärg.

Annars så stämmer nog inte mycket av det du skrev....
 
Fairlane
O Odjuret skrev:
2. . Jag pratar om journalister och media allmänhet. Om du ser någon stor skillnad mellan public service och tidningar när det journalistik så får du gärna visa det.
Det är en väsentlig skillnad. Tidningar är inte public service. De har inget krav att vara neutrala. PS har ett krav att vara neutrala. Det är möjligt att man ibland misslyckas åt ena hållet, ibland åt andra hållet, men det är en annan sak. Public Service har faktiskt stöd från samtliga partier i riksdagen, men lite tvekan för SD. Om nu PS var extemvänster kan man ju fråga sig varför allianspartierna är för det?
 
Fairlane
O Odjuret skrev:
Men då kan man gå ut med nationalitet och hudfärg?
Den misstänkte är amerikan, sydafrikan, svensk, tysk etc. Då vet du mer om signalementet? Nej knappast. Nationalitet är helt oväsentligt för signalement. Oftast när media beskriver en misstänkt gärningsman så har man inget behov av att förmedla ett signalement, eftersom man redan vet vem den misstänkte är. Vet man inte blir det ju ännu svårare att ange nationalitet, ellerhur?
Har ett brott begåtts i andra ändan av landet så vill ändå en liten grupp människor veta hur personen såg ut (dvs, om han var svartskalle eller inte). Knappast för att signalementet har något värde för något annat än personens bild av verkligheten.
O Odjuret skrev:
Då ska de bara skriva gärningsman/kvinna ingenting mer, varken längd eller skostorlek. Men ändå gör man just detta och utelämnar nationalitet och hudfärg.
"En misstänkt person är gripen." "En 24-åring är anhållen i sin frånvaro" etc brukar det heta. Längd, skostorlek eller annat har jag aldrig sett...
Egentligen kan 24-åring vara onödigt också, men ibland är det flera inblandade och då kan det var enkelt att kalla de för 24-åringen, 31-åringen etc.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O
Fairlane Fairlane skrev:
Det är en väsentlig skillnad. Tidningar är inte public service. De har inget krav att vara neutrala. PS har ett krav att vara neutrala. Det är möjligt att man ibland misslyckas åt ena hållet, ibland åt andra hållet, men det är en annan sak. Public Service har faktiskt stöd från samtliga partier i riksdagen, men lite tvekan för SD. Om nu PS var extemvänster kan man ju fråga sig varför allianspartierna är för det?
Tror att det är dags att komma ner på jorden. Public service är inte mer neutrala än någon annan. Sen har inte jag sagt extrem vänster.
Vilket är en annan sak.
 
O
Fairlane Fairlane skrev:
Den misstänkte är amerikan, sydafrikan, svensk, tysk etc. Då vet du mer om signalementet? Nej knappast. Nationalitet är helt oväsentligt för signalement. Oftast när media beskriver en misstänkt gärningsman så har man inget behov av att förmedla ett signalement, eftersom man redan vet vem den misstänkte är. Vet man inte blir det ju ännu svårare att ange nationalitet, ellerhur?
Har ett brott begåtts i andra ändan av landet så vill ändå en liten grupp människor veta hur personen såg ut (dvs, om han var svartskalle eller inte). Knappast för att signalementet har något värde för något annat än personens bild av verkligheten.

"En misstänkt person är gripen." "En 24-åring är anhållen i sin frånvaro" etc brukar det heta. Längd, skostorlek eller annat har jag aldrig sett...
Egentligen kan 24-åring vara onödigt också, men ibland är det flera inblandade och då kan det var enkelt att kalla de för 24-åringen, 31-åringen etc.
Okej så att anledningen till att man vill veta nationalitet är för att folk bara vill veta ifall de är utländska eller inte. Vilka fördomar!
Och i ett signalement är absolut hudfärg och nationalitet är väldigt viktigt i ett signalement. Bara skostorlek och längd räcker inte. Det säger sig självt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.