BirgitS
ion skrev:
Men då tror jag att jag är emot det.
Menar du att det är bättre att SVT/SR/UR finansieras via statsbudgeten så att politikerna kan ändra beloppet hur som helst år för år?
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att det är bättre att SVT/SR/UR finansieras via statsbudgeten så att politikerna kan ändra beloppet hur som helst år för år?
De lär väl ändra beloppet efter behag ändå, vem ska säga emot? Har ju inte haft någon effekt att en del slutat betala licens för att de inte tycker det är värt det.
Då föredrar jag en demokratiskt vald samling som kan ta " public service " i öra när så behövs.
 
BirgitS
ion skrev:
De lär väl ändra beloppet efter behag ändå, vem ska säga emot? Har ju inte haft någon effekt att en del slutat betala licens för att de inte tycker det är värt det.
Då föredrar jag en demokratiskt vald samling som kan ta " public service " i öra när så behövs.
Nu går förslaget ut på att det stiftas en lag som gäller i 8 år så det blir ju rätt uppmärksammat om den lagen skulle ersättas av en annan innan tiden gått ut, det märks när riksdagen tar beslut om lagar.
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Nu går förslaget ut på att det stiftas en lag som gäller i 8 år så det blir ju rätt uppmärksammat om den lagen skulle ersättas av en annan innan tiden gått ut, det märks när riksdagen tar beslut om lagar.
Jag är emot i alla fall.
 
BirgitS
ion skrev:
Då föredrar jag en demokratiskt vald samling som kan ta " public service " i öra när så behövs.
Men nu är det så att det så att den stiftelse som äger SVT, SR och UR leds av styrelse med ledamöter som är utsedda av riksdagen, och där alla partier är representerade, och denna styrelse i sin tur utser bolagens styrelser så det är ungefär så som du beskriver att du vill ha det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Förvaltningsstiftelsen_för_SR,_SVT_och_UR
och sen måste bolagen följa det som står i sändningsvillkoren: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svt
 
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Men nu är det så att det så att den stiftelse som äger SVT, SR och UR leds av styrelse med ledamöter som är utsedda av riksdagen, och där alla partier är representerade, och denna styrelse i sin tur utser bolagens styrelser så det är ungefär så som du beskriver att du vill ha det: [länk]
och sen måste bolagen följa det som står i sändningsvillkoren: [länk]
Intressant läsning. Det hade jag ingen aning om, att det fungerade så.
Osökt undrar man då varför det inte fungerat, för det har det ju uppenbarligen inte om man ska tro alla som säger att det blivit vänstervridet.
 
Fairlane
Vad är det då som är så vänstervridet?

Det enda som brukar anföras är:
1: journalister röstar mer vänster än snittet
2. Man mörkar gärningsmännens härkomst

Mitt svar:
1. Man kan göra ett bra jobb oavsett politisk åskådning.
2. Ibland framkommer det ibland inte, beroende på hur viktigt man bedömer det. Den grupp av personer som fokuserar helt på härkomst är rätt liten, men vill att alla inlägg ska spegla deras syn (såvida inte gärningsmannen är svensk, då är det inte så noga)

Så vad är det som är så vänstervridet i SVT?
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det då som är så vänstervridet?

Det enda som brukar anföras är:
1: journalister röstar mer vänster än snittet
2. Man mörkar gärningsmännens härkomst

Mitt svar:
1. Man kan göra ett bra jobb oavsett politisk åskådning.
2. Ibland framkommer det ibland inte, beroende på hur viktigt man bedömer det. Den grupp av personer som fokuserar helt på härkomst är rätt liten, men vill att alla inlägg ska spegla deras syn (såvida inte gärningsmannen är svensk, då är det inte så noga)

Så vad är det som är så vänstervridet i SVT?
tittar man i länken som lades upp tidigare är jag benägen att hålla med i att det är dragningar åt vänster. Möjligen speglas reportrarnas personliga åsikter, varpå man då kan hävda att SVT håller sig neutral, det skulle i så fall vara en märklig avsaknad av styrning.
 
Fairlane
ion skrev:
tittar man i länken som lades upp tidigare är jag benägen att hålla med i att det är dragningar åt vänster. Möjligen speglas reportrarnas personliga åsikter, varpå man då kan hävda att SVT håller sig neutral, det skulle i så fall vara en märklig avsaknad av styrning.
Vilken länk syftar du då på? Det har väl varit ett antal länkar i tråden?

Med tanke på att många påstår att SVT är extremvänster borde det vara lätt att hitta mängder med saker som inte ens är en bedömningsfråga.
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är frapperande hur få av de rapporterade nyheterna i radions nyhetssnuttar som verkligen handlar om vad som händer i Sverige.
Det händer ibland att nyheterna, som sänds varje hel timme dygnet runt, ibland inte rör Sverige alls.
T.ex 1) Burma/Bangladesh, 2) Karibiska sjöns orkan, 3) Turkiet. Slut på nyheterna :(
Hallå, Sverige då, händer inget här? Rapporteras det något är det på sin höjd en pressrelease från regeringskansliet.
Du ska inte tro på vad andra säger, du borde bilda dig en egen uppfattning direkt ifrån källan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du ska inte tro på vad andra säger, du borde bilda dig en egen uppfattning direkt ifrån källan.
?
Jag lyssnar på nyheterna i radion. Vad menar du med källa här?
 
Mikael_L
Jaså, ja jag hade fått för mig att du inte nyttjade PS och alltså inte skulle ha någon nytta av det du betalar för.
OK, sorry då ...

Med källa menade jag att du kanske borde lyssna på radio, inte bara läsa på obskyra sidor vad som sänds.

Och din erfarenhet av nyheterna på radio stämmer då inte överens med mina. Då lyssnar jag minst 2 ggr per dag på ekonyheterna då jag kör till jobbet, och då jag kör hem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och din erfarenhet av nyheterna på radio stämmer då inte överens med mina. Då lyssnar jag minst 2 ggr per dag på ekonyheterna då jag kör till jobbet, och då jag kör hem.
Jag har ofta på radion på SR P1 hela nätterna, det hjälper till att maskera lite tinnitus.
Och mer ofta än motsatsen rapporteras inga nyheter från Sverige vid heltimmes-nyheterna.
Och med nyheter menar jag händelser, inte pressmeddelanden från regeringskansliet.

Till exempel så kan det vara en nyhet från Västindien (en orkan) och en nyhet från Bangladesh (flyktingar).
Ingenting från Sverige, inte ens ett pressmeddelande från regeringen.
 
Mikael_L
Konstigt, du och jag lyssnar på samma program på samma kanal, men hör olika saker.
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.