20 952 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Hur mycket har du inte skattat genom åren för att få ut din intjänade pension till 17%?L lat skrev:
Och hur mycket har jag inte fått tillbaka!GregerRil skrev:
Plus allt jag bidragit till för att förbättra världen.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
De var inte fattiga via sina män. Dessutom fanns sambeskattning då.L lat skrev:
Min mamma startade dessutom bolag när vi barn blev större så hon var bara hemmafru under de åren vi var små.
edit: Min sambo tjänar en liten bit över statlig inkomstskatt så med din definition är hon då fattig, men det stämmer ju inte då vi har delad ekonomi.
Detta anses oetiskt då man från statens sida föredrar att båda föräldrar ska jobba häcken av sig så att barnen inte får se sina föräldrar alls. Kanske har dom turen att bli så förmögna att dom har råd med en barnflicka.G Greger_08 skrev:
Men hur går då detta, ser du ner på henne då? Jag tänker att även inom äktenskapet är hon ju då bidragstagare, med dig som utfärdare av bidrag. Och hur blir genetiken map barnen om du slagit dig i slang med en fattig och underpresterande bidragstagare? Ska det bli små sossebarn?AndersMalmgren skrev:
Nu har jag en annan syn på detta, så jag tror att det finns massor med högintelligenta men fattiga människor som gjort ett annat livsval och jobbar med det som de tycker är roligt även om det är en branch som inte är högbetald, liksom det finns massor av idioter som valt en branch som ger extremt bra betalt utan att man behöver vara speciellt intelligent för att jobba där. Så jag är inte så orolig för dina barn. Men jag tycker ditt resonemang haltar lite.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Hon tjänar ju norr om 53k eller vad brytpunkten är så för 2025, ingen bidragstagare direkt. Även om det är lite pengar. Sjukt att brytpunkten ligger på fattigjonnivå, USA har också progressiv skatt men där måste man tjäna rejält med pengar för att den ska kicka in. Och vi pratar inga 64 procent som maxJ JohanLun skrev:Men hur går då detta, ser du ner på henne då? Jag tänker att även inom äktenskapet är hon ju då bidragstagare, med dig som utfärdare av bidrag. Och hur blir genetiken map barnen om du slagit dig i slang med en fattig och underpresterande bidragstagare? Ska det bli små sossebarn?
Nu har jag en annan syn på detta, så jag tror att det finns massor med högintelligenta men fattiga människor som gjort ett annat livsval och jobbar med det som de tycker är roligt även om det är en branch som inte är högbetald, liksom det finns massor av idioter som valt en branch som ger extremt bra betalt utan att man behöver vara speciellt intelligent för att jobba där. Så jag är inte så orolig för dina barn. Men jag tycker ditt resonemang haltar lite.
Jo, men enl dig är det ju fattighjonnivå, altså att hon tillhör kategorin lata och misslyckade. Jag tjänar lite över brytgränsen, jag känner mig varken som en höginkomsttagare, bidragstagare eller att jag betalar väldigt hög skatt. Däremot kan jag väl ibland känna att de som gör samma jobb som mig men som konsulter och får ut kanske dubbelt i handen har det rätt bra, och att det kanske varit en väg att få det lite bättre. Men under föräldrarledigheter och liknande har det vart rätt skönt att vara anställd.AndersMalmgren skrev:
Hon tjänar ju norr om 53k eller vad brytpunkten är så för 2025, ingen bidragstagare direkt. Även om det är lite pengar. Sjukt att brytpunkten ligger på fattigjonnivå, USA har också progressiv skatt men där måste man tjäna rejält med pengar för att den ska kicka in. Och vi pratar inga 64 procent som max
Jag placerar nog akademiker med lön mellan 40-120k i samma fack, tjänstemän, konsulter eller operativa chefer med ungefär samma arbetsuppgifter. Den som tjänar 90k kan vara mer trögtänkt än den som tjänar 45k, men de flesta är nog normalbegåvade.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Hon har ju lyckats snärja ett riktigt drömkap. Det måste väga uppJ JohanLun skrev:Jo, men enl dig är det ju fattighjonnivå, altså att hon tillhör kategorin lata och misslyckade. Jag tjänar lite över brytgränsen, jag känner mig varken som en höginkomsttagare, bidragstagare eller att jag betalar väldigt hög skatt. Däremot kan jag väl ibland känna att de som gör samma jobb som mig men som konsulter och får ut kanske dubbelt i handen har det rätt bra, och att det kanske varit en väg att få det lite bättre. Men under föräldrarledigheter och liknande har det vart rätt skönt att vara anställd.
Jag placerar nog akademiker med lön mellan 40-120k i samma fack, tjänstemän, konsulter eller operativa chefer med ungefär samma arbetsuppgifter. Den som tjänar 90k kan vara mer trögtänkt än den som tjänar 45k, men de flesta är nog normalbegåvade.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 931 inlägg
Du är så "härligt" egocentrerad...AndersMalmgren skrev:
De var inte fattiga via sina män. Dessutom fanns sambeskattning då.
Min mamma startade dessutom bolag när vi barn blev större så hon var bara hemmafru under de åren vi var små.
edit: Min sambo tjänar en liten bit över statlig inkomstskatt så med din definition är hon då fattig, men det stämmer ju inte då vi har delad ekonomi.
Jag har överhuvudtaget inte definierat eller resonerat kring nån fattigdomsgräns, det är du som ägnar dig åt sånt.