20 943 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Om man tjänar så lite som 100tkr får man väl jobba lite extra så man tjänar 200tkr. Hur svårt ska det vara.L lat skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Lyckoforskningen begs to differ; lycka är starkt kopplat till ekonomi.J JohanLun skrev:
Dock är ju att vara rik till stor del en fråga om att kunna unna sig saker. Att snåla sig genom livet för att kunna producera största möjliga arv efter sig verkar tämligen sorgligt i mina ögon.
Är det verkligen så? Jag har uppfattat att "lyckan" inte växer så starkt när man väl uppnått att man bor ok, kan unna sig semester, mat och lite ledighet... Men att vara fattig kan jag tro kan leda till att det är svårt att vara lycklig (även om en hel den nog faktiskt kan vara det, givet att man löst livets nödtorft).Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är hur många gånger man blir lurad när man blippar kortet, inte ber om kvitto och sen aldrig kollar kontoutdraget... Kanske läge att böra kolla nogrannare innan man blippar... Men märker man det inte så kanske man heller inte lider av det...AndersMalmgren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
50k räcker ju inte långt så det är ju inte rocket science.Nötegårdsgubben skrev:
Tror dock inte pengar kan göra person med depression lyckligare. Dock kan en person utan depression absolut bli lyckligare av pengar. Eftersom man blir mer fri att göra vad man vill
Där sätter du fingret på varför det inte är så enkelt att börja på.GregerRil skrev:
Det finns bra uppstartsbidrag/lån att söka, både på Sverige & EU-nivå om man ex. vis. behöver köpa verktyg/maskiner till nystartat bolag. Så det är inget hinder skulle jag säga.
Dock tycker jag att det är konstigt att frilans/-eget bolag inte är vanligare inom vissa brancher. Inom IT där jag befinner mig är det relativt vanligt, medans jag aldrig har hört talats om en frilansande butiksanställd. Såklart inte lika lukrativt om man har en relativt låg inkomst, men varför betala skatt när man inte måste?
Dessutom blir det bara enklare och enklare att starta eget aktiebolag, aktiekapitalet på 25000 är lägre än någonsin inräknat inflationen, finns bra enkla verktyg för bokföring, mest troligt förenkling av 3-12 reglerna nästa år osv.
Fler egenföretagare tror jag är en bra lösning, och då inte bara för "höginkomsttagare", utan gör det till en norm att man får välja att vara anställd eller frilansande konsult med stabila konsultavtal.
Nämligen att för att man skall få den där finansieringen och de där bidragen förutsätts man ha en viss storlek på verksamheten redan från början. I synnerhet om man tänker ha aktiebolag.
Det låter väldigt bra när du beskriver det menverkligheten bakom är en annan. Sanningen är att majoriteten av de här nystartade företagen går i konkurs efter några år och ägaren blir sittande med skulderna utan någon förmåga att betala dem. Den vanliga orsaken är att de har tvingats ta för stora lån som de inte har kunnat sköta när tillgången på arbete är ojämn. Det leder till att de i desperation försöker få fler uppdrag genom att pressa priserna till en sådan nivå att inkomsterna inte täcker utgifterna. Sedan går det omkull.
Det där är en viktig orsak till att jag arbetar "på skattebok" som det heter i Finland det vill säga som projektanställd med egna verktyg och går från projekt till projekt.
Mina verktyg är min privata egendom. Skuldfria. Inte bokförda på något företag. Samma sak gäller traktorn och hakiställningarna. Ingen kan komma åt dem för de är mina. En del av dem har redan överlevt två världskrig och något enstaka kanske var med redan när vi hörde till Sverige men de fungerar för arbetet jag gör. En del är splitternytt. En del egen tillverkning.
Det tog mig 15 år att skrapa ihop verktygen men nu har jag dem och de föder mig och när de går sönder har jag råd att reparera eller någon gång köpa någonting nytt.
Eftersom jag betalar till A-kassan behöver jag inte vara rädd för arbetslöshet. Eftersom jag hör till facket brukar lönen betalas.
Jag tjänar betydligt mindre på det här än jag i teorin skulle göra som företagare. Helt enkelt för att jag måste ta betydligt mindre betalt än en företagare gör. Arbetsgivarna/kundernas måste ju ha hederligt betalt för sitt arbetsgivaransvar.
Å andra sidan så går det alltid runt och går att leva på och jag behöver inte vara rädd för arbetslöshet eller konkurs.
Nej, jag "antyder" att friskolor ganska ofta nekar att ta emot elever med s.k. särskilda behov, men visst är de faktorer du nämner också viktiga. Samhället (vi alla, inte bara staten) har en skyldighet att ge alla barn en god utbildning. Dels för att det är omoraliskt att inte göra det, och dels för att vi alla tjänar på att begåvningar tas till vara och uppmuntras trots att de kanske har en taskig hemmiljö.Nötegårdsgubben skrev:
https://www.vilarare.se/nyheter/friskolor/friskolor-kritiseras-for-hur-de-antar-elever/
https://urplay.se/program/147292-skolfront-friskolor-sager-nej-till-funktionshindrade
Det behövs nog en tillsynsmyndighet med makt att tvinga friskolorna att rätta till det.
Tack! Tyvärr är det bara ett riksdagsparti som håller med mig, och det är inte ett parti som jag har för avsikt att rösta på, av andra skäl.Nötegårdsgubben skrev:
Den historielösa termen r*gi*n, med dess suddiga betydelse, använder jag icke.Nötegårdsgubben skrev:
Landsting har funnits, i en eller annan form, sen vikingatiden. Det tyder på dålig respekt för vår historia att försöka byta namn på dem.
Vem på skolöverstyrelsen hittade på denna geniala betygssättningsmetod?B b8q skrev:
Redigerat: