20 944 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Medlem
· Västmanland
· 1 908 inlägg
Nu får vi nog betala lite till, vad det lider.
I en debattartikel i DN föreslår Lars Calmfors, professor i nationalekonomi och medlem av finansministerns ekonomiska råd, att fastighetsskatt används för att finansiera Sveriges försvar. Enligt Calmfors kommer mer än 3,5 procent av BNP att krävas för att nå en fullgod försvarsförmåga.
I en debattartikel i DN föreslår Lars Calmfors, professor i nationalekonomi och medlem av finansministerns ekonomiska råd, att fastighetsskatt används för att finansiera Sveriges försvar. Enligt Calmfors kommer mer än 3,5 procent av BNP att krävas för att nå en fullgod försvarsförmåga.
Han har väl alltid (sen han var en spermie) varit förespråkare för fastighetsskatten?TorpAnders skrev:
Jag tänker lite som att man borde med värnplikt och inhemsk tillverkning av material kunna omsätta några av de som idag inte jobbar till att jobba med detta, utan att öka skattetrycket för hela kostnaden? Vore det inte rimligt att ställas till förfogande om man inte lyckas skaffa jobb på egen hand men är fullt arbetsför. Sen ska inte försvaret vara de som inte fått jobb, men jag tror det finns mycket uppgifter i upprustning och produktion som inte kräver en högre utbildning. Utdeling av "mössa - strumpa - vante" och liknande fanns när jag gjorde lumpen, tvätthantering, materialhantering osv kommer behövas även framåt.TorpAnders skrev:
Sverige har mycket försvarsindustri som borde kunna expandera mer än den BNP ökning som behövs, iom att vissa länder inte har det. Och inte ska Europa köpa försvarsmateriel från USA?
Dock råder det väl någon form av allmän inställning i Sverige att bidragstagare inte ska arbeta för då tar dom arbeten från andra som inte går på bidrag. Sen att det inte finns pengar att utföra många arbeten hör inte till diskussionen. Jag tänker på allmän skräpplockning osv som bidragstagare skulle kunna utföra enkelt några timmar per dag. Istället låter vi våra städer se ut som skit.
Nu kanske militären ser annorlunda ut idag, men mycket jobb att underhålla saker finns, torka strumpor och tält, skopa upp soppa, fetta in olika metalldelar osv. Lika enkelt som skräpplockning, men nog enklare att "motivera". Organisationen att lära upp folk fanns iallafall när jag gjorde värnplikten, man liksom räknar med att alla kommer dit helt nollade, så man börjar från noll. Om frukost och lunch ingår så behöver det inte vara så dåligt heller.RoTe skrev:
Dock råder det väl någon form av allmän inställning i Sverige att bidragstagare inte ska arbeta för då tar dom arbeten från andra som inte går på bidrag. Sen att det inte finns pengar att utföra många arbeten hör inte till diskussionen. Jag tänker på allmän skräpplockning osv som bidragstagare skulle kunna utföra enkelt några timmar per dag. Istället låter vi våra städer se ut som skit.
Det låter skitbra, alltså kommer det inte hända...J JohanLun skrev:Nu kanske militären ser annorlunda ut idag, men mycket jobb att underhålla saker finns, torka strumpor och tält, skopa upp soppa, fetta in olika metalldelar osv. Lika enkelt som skräpplockning, men nog enklare att "motivera". Organisationen att lära upp folk fanns iallafall när jag gjorde värnplikten, man liksom räknar med att alla kommer dit helt nollade, så man börjar från noll. Om frukost och lunch ingår så behöver det inte vara så dåligt heller.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Inte ens USA har 3.5 procent. Varför de har 3.5 procent är för att de räknar in privata försäkringar på sina asntällda.
Att beskatta de 10% med högst inkomster extra tjänar inte så mycket till, har man sånna inkomster kan man ofta välja att ta ut mindre i lön.P pmd skrev:
Att ta en procent extra i "försvarsskatt" av alla med beskattningsbar inkomst är nog en mycket bättre ide.
Du Malmgren som handlar pizza för 1600 kommer nog ha bäst förutsättningar att bli fattig..AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är inte de stora utgifterna utan de låga inkomsterna som gör dig fattigF fribygg skrev:Att beskatta de 10% med högst inkomster extra tjänar inte så mycket till, har man sånna inkomster kan man ofta välja att ta ut mindre i lön.
Att ta en procent extra i "försvarsskatt" av alla med beskattningsbar inkomst är nog en mycket bättre ide.
Du Malmgren som handlar pizza för 1600 kommer nog ha bäst förutsättningar att bli fattig..
Kul att vända på det klassiska citatet...AndersMalmgren skrev:
Det går nog att bli rik utan höga inkomster...
https://www.affarsvarlden.se/kronika/sa-blir-du-rik
...jag skulle dock vilja säga att hur rik någon är inte behöver vara kopplat till hur lycklig eller omtyckt personen är... ...eller ens hur smart någon är... det visar snarare på hur personen prioriterat att leva...
800 spänn för en pizza och öl måste nästan vara feldebiterat, jag reser inte ofta men tror jag passerat frankfurts flygplats 4 gånger förra året (dvs två resor tor via frankfurt) varav jag åt just pizza och en öl en av gångerna och jag har för mig att det kostade knappt hälften av detta... dvs ca 30 - 40 euro för en pizza med öl... Jag tycker nästan det är mer rimliga priser på flygplatserna nu än för 10 år sen, det känns som det är större konkurrens. En kopp kaffe kostar inte en dryg hundring utan kanske 60 spänn... För några år sen åkte jag ett antal gånger via Zurich och där var det svindyrt på flygplatsen... Var i USA för två veckor sen, frukost kostar väl i snitt 3-400. Svindyrt, men man måste äta och reser man i jobbet får man ju traktamente. När jag rest privat i usa så har vi bott på hotell där frukost ingår, våffor och cornflakes, men det funkar för en barnfamilj, att käka frukost för 1200 spänn för familjen funkar inte med min ganska normala inkomst... Jag har fått för mig att en normal ingenjör med ungefär samma jobb som mig lever något bättre i USA, men det är många kostnader som vi inte har, pension, skola, community-skatter, lägga undan pengar till barnens universitet/collage osv så kontentan är nog att en vanlig knegare inte har det so -otroligt- mycket bättre trots allt... Jag tror inte gräset är så mycket grönare där... Speciellt inte med Trumps alla påhitt... Nu är man inte speciellt sugen på att åka till USA på semester... eller alls för all del...
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Absolut fel skulle varit 36 EUR men de drog 149 eur 😆J JohanLun skrev:Kul att vända på det klassiska citatet...
Det går nog att bli rik utan höga inkomster...
[länk]
...jag skulle dock vilja säga att hur rik någon är inte behöver vara kopplat till hur lycklig eller omtyckt personen är... ...eller ens hur smart någon är... det visar snarare på hur personen prioriterat att leva...
800 spänn för en pizza och öl måste nästan vara feldebiterat, jag reser inte ofta men tror jag passerat frankfurts flygplats 4 gånger förra året (dvs två resor tor via frankfurt) varav jag åt just pizza och en öl en av gångerna och jag har för mig att det kostade knappt hälften av detta... dvs ca 30 - 40 euro för en pizza med öl... Jag tycker nästan det är mer rimliga priser på flygplatserna nu än för 10 år sen, det känns som det är större konkurrens. En kopp kaffe kostar inte en dryg hundring utan kanske 60 spänn... För några år sen åkte jag ett antal gånger via Zurich och där var det svindyrt på flygplatsen... Var i USA för två veckor sen, frukost kostar väl i snitt 3-400. Svindyrt, men man måste äta och reser man i jobbet får man ju traktamente. När jag rest privat i usa så har vi bott på hotell där frukost ingår, våffor och cornflakes, men det funkar för en barnfamilj, att käka frukost för 1200 spänn för familjen funkar inte med min ganska normala inkomst... Jag har fått för mig att en normal ingenjör med ungefär samma jobb som mig lever något bättre i USA, men det är många kostnader som vi inte har, pension, skola, community-skatter, lägga undan pengar till barnens universitet/collage osv så kontentan är nog att en vanlig knegare inte har det so -otroligt- mycket bättre trots allt... Jag tror inte gräset är så mycket grönare där... Speciellt inte med Trumps alla påhitt... Nu är man inte speciellt sugen på att åka till USA på semester... eller alls för all del...