Claes Sörmland
L lat skrev:
Han vederlägger div myter som sprids här, OCH han underbygger allt med fakta till skillnad mot många här.
Berätta mer! Vad är det för myter och vilka fakta?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du verkar ha en väldigt enkel syn med sån sorts dum-smart-skala. Det är inte så mänskliga hierarkier fungerar.
Njae, jag menar att en ganska stor del av oss har en tillräckig mental kapacitet för att komma väldigt långt.

Du har förvisso rätt i att om man är så kognitivt begränsad att man inte kan utföra vanliga sysslor i samhället så hamnar man på dess botten. Om du kämpar med att köpa en tågbiljett t ex så blir det svårt att komma någon vart som anställd eller egenföretagare. Men det är inte där den övre halvan av samhället struktureras.
De som är väldigt begränsade kan inte det, de som är högintelligenta lyckas med mycket mer, men de flesta hör till "mitten".
Det handlar mer om du har den inre energin att alltid vara där och dyka upp på allt, jobba systematiskt och målmedvetet med samma sak under många många år, fokusera på en enda sak, ha viss social kompetens och inte bry dig om vad andra människor tycker. Att genomföra uppgifter med flit och ambition utan att överarbeta leveransen.
Ja, det är en egenskap men också något som kan tränas eller uppmuntras.

Jag tror på att de flesta bara använder en liten del av sin kapacitet. Sen kan man fundera på varför. Om det är genetiskt med energi och risktagande... eller faktiskt går att påverka.

Om man är extremt kortväxt kan man inte vinna 100m, om man är väldigt korkad kan man inte vinna nobellpriset i fysik. Men de flesta kan lyckas väldigt bra med det de var födda med... om de bara lägger manken till och får en knuff i rätt riktning...

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Du verkar ha en väldigt enkel syn med sån sorts dum-smart-skala. Det är inte så mänskliga hierarkier fungerar.

Du har förvisso rätt i att om man är så kognitivt begränsad att man inte kan utföra vanliga sysslor i samhället så hamnar man på dess botten. Om du kämpar med att köpa en tågbiljett t ex så blir det svårt att komma någon vart som anställd eller egenföretagare. Men det är inte där den övre halvan av samhället struktureras.

Det handlar mer om du har den inre energin att alltid vara där och dyka upp på allt, jobba systematiskt och målmedvetet med samma sak under många många år, fokusera på en enda sak, ha viss social kompetens och inte bry dig om vad andra människor tycker. Att genomföra uppgifter med flit och ambition utan att överarbeta leveransen.

Då tenderar du att klättra i hierarkierna. Men de flesta av oss orkar inte dyka upp på allt, vi blir uttråkade av att i åratal fokusera på en enda sak som känns meningslös och artificiell, vi levererar inte där det spelar roll, vi vill bli gillade av andra människor, vi går in i perioder av inaktivitet eller depressionslika/negativa tillstånd, vi tvivlar på oss själva och vår egen förmåga, vi sover dåligt och får ångest, eller blir sjuka under längre perioder. Vi ger upp. O s v.

En gång med en svacka spelar ingen roll men över ett liv så blir det enorma skillnader i utfall mellan de som hela tiden levererar och de flesta andra med sina återkommande svackor.

Och nog är det här väldigt styrt av vår biologi, vare sig det en slumpvis utvecklingsbiologiskt process när vår hjärna kopplas eller mer kausalt genetiskt styrt. Visst spelar vår sociala bakgrund också roll, men kanske mindre än de flesta vill tro.
Svackor?...... de enda långvariga svackorna jag har haft är arbetsskadan i ryggen och utbrändhet. Båda direkt beroende på anställningar som jag har haft. Och så förståss någon influensa emellanåt.
Annars är det bara att nöta från en ända.
Likväl får jag ofta höra folks fördomar om att det går dåligt för mig för att jag antas ha depressioner och andra avbrott.
När de som har sagt det inser att jag inte har den sortens avbrott så hittar de på någon annan ännu mer uppdiktad historia.
Det där är ideologisk dogm. Inte iakttagelse.

Claes Sörmland
H heimlaga skrev:
Svackor?...... de enda långvariga svackorna jag har haft är arbetsskadan i ryggen och utbrändhet. Båda direkt beroende på anställningar som jag har haft. Och så förståss någon influensa emellanåt.
Annars är det bara att nöta från en ända.
Likväl får jag ofta höra folks fördomar om att det går dåligt för mig för att jag antas ha depressioner och andra avbrott.
När de som har sagt det inser att jag inte har den sortens avbrott så hittar de på någon annan ännu mer uppdiktad historia.
Det där är ideologisk dogm. Inte iakttagelse.
Det är ingen idé att vi diskuterar dig som enskilt fall. Vi andra vet ju inget om dig och att vi ska sitta och gissa vem du är och hur du har hamnat där du har hamnat (var det nu är?) och sen ska du in och "korrigera" utifrån hur du upplever dig själv och din situation. Vi kommer inte komma någon vart.

• Gilla
Daniel_N och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Jag tror på att de flesta bara använder en liten del av sin kapacitet. Sen kan man fundera på varför. Om det är genetiskt med energi och risktagande... eller faktiskt går att påverka.
Det är väl just det där, att vi kommer från 1900-talets ideologier där den nya människan och blank-slate-idéer stod i centrum. Vi vet ju nu att denna ideologi saknar vetenskapligt stöd och att vi måste acceptera att kanske mer är styrt av vår biologi, ödets biologiska nycker och genetik än vi vill erkänna. Det innebär naturligtvis inte att allt är styrt av det.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Berätta mer! Vad är det för myter och vilka fakta?
Låna boken på biblioteket och se själv.

Claes Sörmland
L lat skrev:
Låna boken på biblioteket och se själv.
Jag tror jag fick en tillräcklig dos av Cervenka för många år sedan. Tyckte han var en kul skribent med sin finanskritik och sitt slängiga språk när han var ung. Vi är ju också generationskamrater så det var lätt att relatera till sarkasmerna ("ironin") och den där bilden att hela världen är en 40-talistskitsnackarbluff (vilket med även ökad livserfarenhet ju har visat sig stämma rätt väl). Men numera är jag så gubbig att jag behöver något mer faktatungt för att engagera mig.

Redigerat:
Det är ingen idé att vi diskuterar dig som enskilt fall. Vi andra vet ju inget om dig och att vi ska sitta och gissa vem du är och hur du har hamnat där du har hamnat (var det nu är?) och sen ska du in och "korrigera" utifrån hur du upplever dig själv och din situation. Vi kommer inte komma någon vart.
Det stämmer. Jag ville bara påtala att de där "svackorna" är en ideologisk dogm som jag ofta får mig pådyvlad

Jag tror jag fick en tillräcklig dos av Cervenka för många år sedan. Tyckte han var en kul skribent med sin finanskritik och sitt slängiga språk när han var ung. Vi är ju också generationskamrater så det var lätt att relatera till sarkasmerna ("ironin") och den där bilden att hela världen är en 40-talistskitsnackarbluff (vilket med även ökad livserfarenhet ju har visat sig stämma rätt väl). Men numera är jag så gubbig att jag behöver något mer faktatungt för att engagera mig.
Kan du ge nåt exempel på att hans fakta inte är fakta?

Unikt namn
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jämför du att flytta sitt företag från ett land med att vara nazist?
Inte mer än att alla sorters medel tycks vara välkomna i Schweiz, och banksektretessen håller nyfikna myndigheter borta.

P
B b8q skrev:
Det finns jättemånga bra friskolor också, men det är skevt att skolor får sätta betyg efter egna bedömningar, det borde vara standardiserat.
Standardprov förekommer inte numera, alltså?

P
B b8q skrev:
Dessutom är det skevt att friskolor kan göra sitt eget elevurval (och t.ex. neka elever med särskilda behov - de får de kommunala skolorna ta hand om), och därmed sparar de en massa pengar på att slippa ta hand om dessa. Friskolor spelar alltså inte efter samma regler som de kommunala skolorna.
Det vore helt ok om dessa skolor inte var offentligt finansierade.

P
Framför allt får alla en möjlighet att välja, och konkurrens skapas.
Det finns ingen bra tillsyns över friskolor. De har funnits i över trettio år nu.
Får verkligen alla en möjlighet att välja?
Får man inte tycka det? Är det ett illegitimt skäl att vilja välja bort något på? Varför då i så fall?
Det råder åsiktsfrihet så självklart får man tycka det. Själv tycker jag illa om allt som är landstingsstyrt. Landstingen borde läggas ner.

P
H heimlaga skrev:
1. Vi har på senaste tiden sett att de superrika i olika länder allierar sig och tillsammans försöker underminera demokratin och rättsstaten. De innebär en nationell säkerhetsrisk.
Vilka svenskar räknar du dit?
H heimlaga skrev:
2. Vi behöver få loss pengar för att kunna bygga upp försvaret mot Ryssland innan anfallet kommer och när det är kris måste alla bidra. Hittills har de superrika klarat sig undan väldigt enkelt.
Att beskatta de rika hårdare ger inte så jättestort tillskott i statskassan. Skattebetalning är en massport.

P
L lat skrev:
Jag kan rekommendera er alla att läsa Andreas Cervenkas bok Girig Sverige!
I en recension på journalisten.se sågas den boken. Den tycks inte vara så värst vetenskapligt underbyggd.

• Haha
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.