20 944 läst ·
558 svar
21k läst
558 svar
Skatt - allmän diskussion
Njae, jag menar att en ganska stor del av oss har en tillräckig mental kapacitet för att komma väldigt långt.Claes Sörmland skrev:
De som är väldigt begränsade kan inte det, de som är högintelligenta lyckas med mycket mer, men de flesta hör till "mitten".Claes Sörmland skrev:
Du har förvisso rätt i att om man är så kognitivt begränsad att man inte kan utföra vanliga sysslor i samhället så hamnar man på dess botten. Om du kämpar med att köpa en tågbiljett t ex så blir det svårt att komma någon vart som anställd eller egenföretagare. Men det är inte där den övre halvan av samhället struktureras.
Ja, det är en egenskap men också något som kan tränas eller uppmuntras.Claes Sörmland skrev:
Det handlar mer om du har den inre energin att alltid vara där och dyka upp på allt, jobba systematiskt och målmedvetet med samma sak under många många år, fokusera på en enda sak, ha viss social kompetens och inte bry dig om vad andra människor tycker. Att genomföra uppgifter med flit och ambition utan att överarbeta leveransen.
Jag tror på att de flesta bara använder en liten del av sin kapacitet. Sen kan man fundera på varför. Om det är genetiskt med energi och risktagande... eller faktiskt går att påverka.
Om man är extremt kortväxt kan man inte vinna 100m, om man är väldigt korkad kan man inte vinna nobellpriset i fysik. Men de flesta kan lyckas väldigt bra med det de var födda med... om de bara lägger manken till och får en knuff i rätt riktning...
Svackor?...... de enda långvariga svackorna jag har haft är arbetsskadan i ryggen och utbrändhet. Båda direkt beroende på anställningar som jag har haft. Och så förståss någon influensa emellanåt.Claes Sörmland skrev:
Du verkar ha en väldigt enkel syn med sån sorts dum-smart-skala. Det är inte så mänskliga hierarkier fungerar.
Du har förvisso rätt i att om man är så kognitivt begränsad att man inte kan utföra vanliga sysslor i samhället så hamnar man på dess botten. Om du kämpar med att köpa en tågbiljett t ex så blir det svårt att komma någon vart som anställd eller egenföretagare. Men det är inte där den övre halvan av samhället struktureras.
Det handlar mer om du har den inre energin att alltid vara där och dyka upp på allt, jobba systematiskt och målmedvetet med samma sak under många många år, fokusera på en enda sak, ha viss social kompetens och inte bry dig om vad andra människor tycker. Att genomföra uppgifter med flit och ambition utan att överarbeta leveransen.
Då tenderar du att klättra i hierarkierna. Men de flesta av oss orkar inte dyka upp på allt, vi blir uttråkade av att i åratal fokusera på en enda sak som känns meningslös och artificiell, vi levererar inte där det spelar roll, vi vill bli gillade av andra människor, vi går in i perioder av inaktivitet eller depressionslika/negativa tillstånd, vi tvivlar på oss själva och vår egen förmåga, vi sover dåligt och får ångest, eller blir sjuka under längre perioder. Vi ger upp. O s v.
En gång med en svacka spelar ingen roll men över ett liv så blir det enorma skillnader i utfall mellan de som hela tiden levererar och de flesta andra med sina återkommande svackor.
Och nog är det här väldigt styrt av vår biologi, vare sig det en slumpvis utvecklingsbiologiskt process när vår hjärna kopplas eller mer kausalt genetiskt styrt. Visst spelar vår sociala bakgrund också roll, men kanske mindre än de flesta vill tro.
Annars är det bara att nöta från en ända.
Likväl får jag ofta höra folks fördomar om att det går dåligt för mig för att jag antas ha depressioner och andra avbrott.
När de som har sagt det inser att jag inte har den sortens avbrott så hittar de på någon annan ännu mer uppdiktad historia.
Det där är ideologisk dogm. Inte iakttagelse.
Det är ingen idé att vi diskuterar dig som enskilt fall. Vi andra vet ju inget om dig och att vi ska sitta och gissa vem du är och hur du har hamnat där du har hamnat (var det nu är?) och sen ska du in och "korrigera" utifrån hur du upplever dig själv och din situation. Vi kommer inte komma någon vart.H heimlaga skrev:Svackor?...... de enda långvariga svackorna jag har haft är arbetsskadan i ryggen och utbrändhet. Båda direkt beroende på anställningar som jag har haft. Och så förståss någon influensa emellanåt.
Annars är det bara att nöta från en ända.
Likväl får jag ofta höra folks fördomar om att det går dåligt för mig för att jag antas ha depressioner och andra avbrott.
När de som har sagt det inser att jag inte har den sortens avbrott så hittar de på någon annan ännu mer uppdiktad historia.
Det där är ideologisk dogm. Inte iakttagelse.
Det är väl just det där, att vi kommer från 1900-talets ideologier där den nya människan och blank-slate-idéer stod i centrum. Vi vet ju nu att denna ideologi saknar vetenskapligt stöd och att vi måste acceptera att kanske mer är styrt av vår biologi, ödets biologiska nycker och genetik än vi vill erkänna. Det innebär naturligtvis inte att allt är styrt av det.J JohanLun skrev:
Jag tror jag fick en tillräcklig dos av Cervenka för många år sedan. Tyckte han var en kul skribent med sin finanskritik och sitt slängiga språk när han var ung. Vi är ju också generationskamrater så det var lätt att relatera till sarkasmerna ("ironin") och den där bilden att hela världen är en 40-talistskitsnackarbluff (vilket med även ökad livserfarenhet ju har visat sig stämma rätt väl). Men numera är jag så gubbig att jag behöver något mer faktatungt för att engagera mig.L lat skrev:
Redigerat:
Det stämmer. Jag ville bara påtala att de där "svackorna" är en ideologisk dogm som jag ofta får mig pådyvladClaes Sörmland skrev:
Det är ingen idé att vi diskuterar dig som enskilt fall. Vi andra vet ju inget om dig och att vi ska sitta och gissa vem du är och hur du har hamnat där du har hamnat (var det nu är?) och sen ska du in och "korrigera" utifrån hur du upplever dig själv och din situation. Vi kommer inte komma någon vart.
Kan du ge nåt exempel på att hans fakta inte är fakta?Claes Sörmland skrev:
Jag tror jag fick en tillräcklig dos av Cervenka för många år sedan. Tyckte han var en kul skribent med sin finanskritik och sitt slängiga språk när han var ung. Vi är ju också generationskamrater så det var lätt att relatera till sarkasmerna ("ironin") och den där bilden att hela världen är en 40-talistskitsnackarbluff (vilket med även ökad livserfarenhet ju har visat sig stämma rätt väl). Men numera är jag så gubbig att jag behöver något mer faktatungt för att engagera mig.
Det vore helt ok om dessa skolor inte var offentligt finansierade.B b8q skrev:
Det finns ingen bra tillsyns över friskolor. De har funnits i över trettio år nu.Nötegårdsgubben skrev:
Får verkligen alla en möjlighet att välja?
Det råder åsiktsfrihet så självklart får man tycka det. Själv tycker jag illa om allt som är landstingsstyrt. Landstingen borde läggas ner.Nötegårdsgubben skrev:
Vilka svenskar räknar du dit?H heimlaga skrev:
Att beskatta de rika hårdare ger inte så jättestort tillskott i statskassan. Skattebetalning är en massport.H heimlaga skrev: