14 077 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Skarva ekk-kabeln som är avborrad?
Jobbade i byggsvängen, elmontör, i början på 90-talet.
*9 badrum av 10 hade matta på golv och väggar, kanske 1 av 50 fick klinkergolv.
4 av 5 kök hade "vanlig"spis, inga extrafinesser i övrigt utan skåp och lådor.
Inga infällda spottar, 1 av 15 kanske kostade på sig takfotsbelysning utvändigt.
Inga bredbands-nätverk-hembio-multimediainstallationer, bara en "enkel" elinstallation. De dyrare hustyperna hade gott om trappkastare...men alla hus hade rör för elen i väggarna, slang lade vi bara där det var "extra j-ligt" för att spara lite tid...likaså vattenrörmokeriet, koppar rakt över, inte plast-pex...för bara 20 år sen...
Så visst finns det anledningar till att det blir dyrare att bygga, men det är knappast plicaslangen...
*9 badrum av 10 hade matta på golv och väggar, kanske 1 av 50 fick klinkergolv.
4 av 5 kök hade "vanlig"spis, inga extrafinesser i övrigt utan skåp och lådor.
Inga infällda spottar, 1 av 15 kanske kostade på sig takfotsbelysning utvändigt.
Inga bredbands-nätverk-hembio-multimediainstallationer, bara en "enkel" elinstallation. De dyrare hustyperna hade gott om trappkastare...men alla hus hade rör för elen i väggarna, slang lade vi bara där det var "extra j-ligt" för att spara lite tid...likaså vattenrörmokeriet, koppar rakt över, inte plast-pex...för bara 20 år sen...
Så visst finns det anledningar till att det blir dyrare att bygga, men det är knappast plicaslangen...
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Lite prisuppgifter från elbutik.se
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
[TR]
[TD]0816131 EKRK-S 3G1,5 50m (Kulo) 8,3mm dia[/TD]
[TD]13 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0810031 EKK-Light 3G1,5 (50m) ytterdia:8,9mm Amokabel, 50 m[/TD]
[TD]9.30 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0410401 EKK-Light 3G1,5 (50m)[/TD]
[TD]13.4 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]414501 EXK-light 3G1,5mm² 50M installationskabel 8,1mm diameter[/TD]
[TD]9.84 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0414503 Malmbergs EXK Light 3G1,5B300[/TD]
[TD]9.50 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1414150 Pipelife Powerline FK 3G1,5. 100m[/TD]
[TD]13.92 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1416620 PM-Flex Flexrör 16mm/FK 3G1,5 PM BOX 100m[/TD]
[TD]13.32 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1414243 Powerflex FK 3G1,5/16mm (100m)[/TD]
[TD]8.99 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1402586 FLEXRÖR 16 PM16100 DRAGTR/100M[/TD]
[TD]4.24 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1402580 PM Flex flexrör PM16000 16mm, inner 10,7mm 100m/pak[/TD]
[TD]3.62 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1414002 VP-rör 16mm 3m längd (153m/Bunt)[/TD]
[TD]4.32 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0200422 FK1,5 Svart (100 m)[/TD]
[TD]2.05 :-/m[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Kabel och fördragen slang är alltså ungefär lika dyra, beroende på kvalite, ca 9-14 :-/m. Det verkar gå att hitta billigare kablar, men inte fördragen slang.
Slang och FK separat håller sig strax under 10 :-, eller en krona till om man vill ha dragtråd eller VP-rör.
För kabel tillkommer sedan installationskostnaden, dvs den extra tiden för att klamra utanpåliggande kabel, avmantla osv. Lägga infälld kabel kanske dock går snabbare än rör?
Någon annan får titta på kostnaden för dosor och uttag etc..
[TABLE="class: grid, width: 500, align: left"]
[TR]
[TD]0816131 EKRK-S 3G1,5 50m (Kulo) 8,3mm dia[/TD]
[TD]13 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0810031 EKK-Light 3G1,5 (50m) ytterdia:8,9mm Amokabel, 50 m[/TD]
[TD]9.30 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0410401 EKK-Light 3G1,5 (50m)[/TD]
[TD]13.4 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]414501 EXK-light 3G1,5mm² 50M installationskabel 8,1mm diameter[/TD]
[TD]9.84 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0414503 Malmbergs EXK Light 3G1,5B300[/TD]
[TD]9.50 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1414150 Pipelife Powerline FK 3G1,5. 100m[/TD]
[TD]13.92 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1416620 PM-Flex Flexrör 16mm/FK 3G1,5 PM BOX 100m[/TD]
[TD]13.32 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1414243 Powerflex FK 3G1,5/16mm (100m)[/TD]
[TD]8.99 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1402586 FLEXRÖR 16 PM16100 DRAGTR/100M[/TD]
[TD]4.24 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1402580 PM Flex flexrör PM16000 16mm, inner 10,7mm 100m/pak[/TD]
[TD]3.62 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1414002 VP-rör 16mm 3m längd (153m/Bunt)[/TD]
[TD]4.32 :-/m[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]0200422 FK1,5 Svart (100 m)[/TD]
[TD]2.05 :-/m[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Kabel och fördragen slang är alltså ungefär lika dyra, beroende på kvalite, ca 9-14 :-/m. Det verkar gå att hitta billigare kablar, men inte fördragen slang.
Slang och FK separat håller sig strax under 10 :-, eller en krona till om man vill ha dragtråd eller VP-rör.
För kabel tillkommer sedan installationskostnaden, dvs den extra tiden för att klamra utanpåliggande kabel, avmantla osv. Lägga infälld kabel kanske dock går snabbare än rör?
Någon annan får titta på kostnaden för dosor och uttag etc..
Självklart finns det många små utgifter att spara för att få ner kostnaderna vid bygget och många små blir ju en hel del på slutet.
Att tänka på om man lägger löskabel i väggarna är att det kan komma en dag när mössen gnagt hål och orsakat kortslutning (chansen är säkert väldigt liten) då vill inte jag dra om den kabeln
Att tänka på om man lägger löskabel i väggarna är att det kan komma en dag när mössen gnagt hål och orsakat kortslutning (chansen är säkert väldigt liten) då vill inte jag dra om den kabeln
Det man skall ta med i ekvationen är att de länder där man lägger mycket kabel i väggarna, exvis USA, råder det delvis andra förutsättningar.
Först och främst är kabel endast tillåten i enfamiljshus, inte i kommersiella byggnader vilka kräver stålrör/slang. Plastslang är överhuvudtaget inte tillåtet. Denna är faktiskt en ytterst dålig "kabel" om vi nu alla tänker efter en sekund.
Det är inte alls svårt eller komplicerat att underhålla eller ändra i byggnader med kabel i väggarna i USA. Dels har man mindre isolering i väggarna vilket gör det lättare att ta sig fram, dels har man mycket bra verktyg och metoder för jobbet. Det är tex inga som helst problem att sticka in ett två meter långt flexibelt borr i en väggdosa och borra sig ned i källaren eller upp på vinden.
Jag skulle nog vilja påstå att en amerikansk elektriker drar en ny kabel i en befintlig vägg och är på väg till nästa jobb medan en svensk dito fortfarande står och försöker dra ur FKn ur ett gammalt rör.
OK, lite tillspetsat, kanske, men såga inte metoder, materiel eller föreskrifter bara för att dom inte är vanliga här.
Först och främst är kabel endast tillåten i enfamiljshus, inte i kommersiella byggnader vilka kräver stålrör/slang. Plastslang är överhuvudtaget inte tillåtet. Denna är faktiskt en ytterst dålig "kabel" om vi nu alla tänker efter en sekund.
Det är inte alls svårt eller komplicerat att underhålla eller ändra i byggnader med kabel i väggarna i USA. Dels har man mindre isolering i väggarna vilket gör det lättare att ta sig fram, dels har man mycket bra verktyg och metoder för jobbet. Det är tex inga som helst problem att sticka in ett två meter långt flexibelt borr i en väggdosa och borra sig ned i källaren eller upp på vinden.
Jag skulle nog vilja påstå att en amerikansk elektriker drar en ny kabel i en befintlig vägg och är på väg till nästa jobb medan en svensk dito fortfarande står och försöker dra ur FKn ur ett gammalt rör.
OK, lite tillspetsat, kanske, men såga inte metoder, materiel eller föreskrifter bara för att dom inte är vanliga här.
Jag skulle nog vilja säga att förr när man "bara" hade elen att tänka på så var säkert (och är naturligtvis fortfarande) en god idé med alla slangar och rör.
Dock. Vid mitt senaste tillbygge blev det sjukt mycket kabel (nätverk, markiser/hissar, kameror, styrsystem, LEDar, Högtalare, DMX, etc mm). Då blir det väldigt mycket större plats allt tar om varje lite sketen kabel skall omslutas av en fet slang.
Då måste jag ju erkänna att jag funderade både en och två gånger över denna företeelsen med kabel i slang. Visst för de få gånger som man faktiskt drar om en kabel så är det smidigt, men då kanske det ändå är dags att renovera.
Dock. Vid mitt senaste tillbygge blev det sjukt mycket kabel (nätverk, markiser/hissar, kameror, styrsystem, LEDar, Högtalare, DMX, etc mm). Då blir det väldigt mycket större plats allt tar om varje lite sketen kabel skall omslutas av en fet slang.
Då måste jag ju erkänna att jag funderade både en och två gånger över denna företeelsen med kabel i slang. Visst för de få gånger som man faktiskt drar om en kabel så är det smidigt, men då kanske det ändå är dags att renovera.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
*Håller för öronen* Lalalalalalala JAG HÖR INTE! Lalalalala
//Patrik
//Patrik
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 028 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 028 inlägg
Precis som hela denna tråd blivit fortsätter jag hårt OT:
Mycket intressant, inte sakfrågan i sig utan det jag lärt mig om många av forumets gamla rävar. Sällan man får så mycket information så samlat som vilka man bör ha mer, resp. mindre tillit (jag menar typ "confidence" och hoppas min anglo-saxiskt skadade hjäna öersatt rätt) till, givet mina preferenser / synsätt givetvis
Riktigt intressant!
Mycket intressant, inte sakfrågan i sig utan det jag lärt mig om många av forumets gamla rävar. Sällan man får så mycket information så samlat som vilka man bör ha mer, resp. mindre tillit (jag menar typ "confidence" och hoppas min anglo-saxiskt skadade hjäna öersatt rätt) till, givet mina preferenser / synsätt givetvis
Riktigt intressant!
Varken mer eller mindre än när du strax ovanför skrev "Om någon bygger ett nytt hus och inte har råd att betala för flexslangen som går åt ska dom inte bygga hus... Punkt slut. "Fruppe skrev:
Ja, troligtvis, om det inte är extremt mycket kabel.Fruppe skrev:
Det jag talar om är alltså standardinstallationer i hus som inte är avsedda att vara extra lyxiga.
Hur ofta görs verkligen dessa kompletteringar?
Min erfarenhet är att den komplettering man oftast verkligen vill göra i gamla hus, få fler uttag, går ju inte att göra genom att ändra trådar i befintliga rör.
En gissning är att de enda två stora ändringarna av kablar i rör som görs är dels att byta ut trött OVIR eller liknande smulkabel, och dels att komplettera med skyddsjord.
Jag undrar fortfarande: hur ofta får ni som jobbar som elektriker ett jobb att t.ex. komplettera med ytterligare en tändtråd? Görs det ens om man ändå byter ut gamla ledare? (Man kan ju tycka att ifall man ändå byter ut gammal OVIR så kan man gott också dra tändtråd och sätta uttag med brunnständning istället för vanliga uttaget invid fönstret, så slipper man klassikern att ha en lampsladd från kronuttaget i taket hängandes via gardinstången till fönstret för att kunna tända och släcka fönsterlampan med kronbrytaren...)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag har satt fyra kron och en 3x1pol, d.v.s. 11 tändtrådar i en utbyggnad. Jag hade glömt den 11:e så då var jag väldigt glad att jag hade dragit slang så att jag enkelt kunde dra i den glömda tändtråden idag.
Fick även dra i en till tändtråd till en takdosa och sära på två taklamputtag som tidigare låg på samma dimmer.
Allt detta i dag.
Det finns ju den gången jag satte upp två utanpåliggande taklamputtag och drog till bef. takdosa för att sedan upptäcke att det gick dragavlastad EKK till strömställaren när jag skulle dra in två tändtrådar till. Jag var måttligt road då.
//Patrik
Fick även dra i en till tändtråd till en takdosa och sära på två taklamputtag som tidigare låg på samma dimmer.
Allt detta i dag.
Det finns ju den gången jag satte upp två utanpåliggande taklamputtag och drog till bef. takdosa för att sedan upptäcke att det gick dragavlastad EKK till strömställaren när jag skulle dra in två tändtrådar till. Jag var måttligt road då.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ett annat fall där det är skönt att det är slang/rör är när man ska dra in fler faser, t.ex. till ett kök eller dra upp till ett uttag och sedan borra ut sig till en altan.
//Patrik
//Patrik
Hehe...Patrik_Hed skrev:
Så du menar att anledningen att använda slang är glömska elektriker ????
Sorry, jag kunde inte undvika att slå till på det det där smashläget ...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, varför inte.
//Patrik
//Patrik
Om jag inte hade varit så finkänslig så hade jag sagt att slang används av dem som inte kan planera en installation ordentligt.Mikael_L skrev:
Sten i glashus dessutom, etc, jo, jag vet.
Ja det kan man undra. Det går ju att se på flera olika vis.Patrik_Hed skrev:
Men ett är väl att elektrikern kan arbeta snabbare och effektivare om h*n vet att det går att slanga in en FK till om man kommer på en glömd tändtråd senare.
Så där har vi väl en fördel till med rör/slang.